۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۵

ایرنا نوشت: توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ بیش از پیش شکاف بین اروپا و آمریکا را برجسته ساخته و حمایت تمام قد سران بروکسل را از برجام به دنبال داشته است اما جای برخورد جدی تر و مواضع آشکارتر آنان در قبال برجام گریزی ایالات متحده همچنان خالی است.

سیاست های همسوی اتحادیه اروپا با آمریکای دوره دموکرات ها در ماه های اخیر به دلیل برخی مسائل از پیمان آب وهوایی پاریس و سیاست های پناهجویی گرفته تا توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهان دچار دستخوش جدی شده است.

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به رغم اعلام پایبندی به برجام اما هنوز از کار بردن عبارت بدترین توافق تاریخ آمریکا در مورد برجام خودداری نمی کند. در مقابل، سه کشور تاثیرگذار اروپایی شامل آلمان، فرانسه و انگلیس از اعضای گروه 1+5 همواره از حامیان اجرای توافق بوده اند. سران این کشورها بر پایبندی همه طرف ها تاکید دارند که البته روی سخن آنان به رییس جمهوری تازه کار ایالات متحده است.

** تحقق اجرای برجام با اراده جمعی

برجام به عنوان توافقی چندجانبه بین المللی، با حمایت و پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل همراه و با گزارش های مداوم آژانس بین المللی انرژی اتمی، ثبات و پایداری یافته است. از این رو خواست مقامات یک کشور به هر دلیلی نمی تواند به قیمت نادیده گرفتن اراده عموم اعضا تمام شود.

در همین ارتباط، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری که به منظور شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، در جمع نخبگان و فرهیختگان ایرانی مقیم آمریکا، اظهار کرد: برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود، چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد یا نگران، برجام یک توافق چند جانبه با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. خارج شدن از برجام به معنای زیر پاگذاشتن یک تعهد روشن سیاسی یک دولت است.

از اظهارنظرهای رییس جمهوری و همچنین گزارشات مثبت آژانس همانند گزارش هفته گذشته این سازمان، چنین بر می آید که تهران هیچ گونه شک و شبهه ای در ادامه اجرای توافق ندارد مگر اینکه بدعهدی از سوی طرف مقابل شکل گیرد. بر همین اساس، «یوکیا آمانو» مدیرکل این نهاد راستی آزما ، بیستم شهریور در سخنرانی افتتاحیه نشست نوبتی شورای حکام تاکید کرد که ایران در حال عمل به تعهداتی است که براساس توافق اتمی با شش کشور قدرتمند جهان در سال 2015 ملزم به اجرای آن شده است.

از طرفی، روی صحبت آمانو به ترامپ و «نیکی هیلی» نماینده او در سازمان ملل بود که در دور تازه فرافکنی های خود، مدعی ناکافی بودن بازرسی های آژانس از مراکز نظامی و تاسیسات هسته ای ایران شده اند. سفر هیلی به وین و گفت وگو با آمانو نیز با همین هدف صورت گرفت که به نتیجه مورد نظر آمریکایی ها ختم نشد.

بنابراین، آمریکا ناتوان از به بن بست کشاندن برجام، تلاش می کند راه های دیگری را برای فشار بر ایران امتحان کند . اعمال تحریم هایی به بهانه حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم، آزمایش موشکی و مسائل حقوق بشری از جمله این راه ها هستند.


** ضرورت حمایت تمام قد از برجام


در کنار اتحادیه اروپا که سه سال تحریم تازه ای علیه ایران وضع نکرده، چین و روسیه نیز همکاری نزدیکی با جمهوری اسلامی در اجرای توافق هسته ای داشته اند؛ مهمترین عاملی که نقشه های برجام شکنانه آمریکا را تا کنون نقش بر آب کرده است.

در چند ماه گذشته «فدریکا موگرینی» عالی ترین مقام اتحادیه اروپا که در زمان مذاکرات هسته ای نقش هماهنگ کننده گفت وگوها را عهده دار بود، با رفتار خود نشان داده که حفظ برجام از اولویت های قاره سبز محسوب می شود. وی در آغاز کنفرانس سال 2017 نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه در بروکسل اظهار کرد: توافق هسته ای با ایران نشانگر شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است.این توافق بین دو کشور نبود، بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماه های آینده نیز بارها تکرار کنیم.

در حالی که ایالات متحده از فرصت های برجام بی نصیب شده، کشورهای اروپایی در حال توسعه روزافزون تعاملات و مبادلات خود با تهران اند تا فرصت های از دست رفته در دوره تحریم ها را دگربار بازیابند. به این منظور نشست داووس به عنوان چهارمین کنفرانس ایران و اروپا در نیمه نخست مهرماه برگزار می شود که تجارت پایدار و پایبندی به اجرای توافق هسته ای از جمله مهمترین محورهای این دور از گفت وگوها خواهد بود.

باوجود در هم تنیدگی های اقتصاد ایران و جهان در سال های پس از برجام و انعقاد صدها توافق مختلف، تصور خروج آمریکا و بر هم خوردن برجام دور از واقعیت به نظر می رسد. به ویژه اینکه مطرح شدن برجام به عنوان الگوی موفق حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی بر اهمیت این توافق افزوده است.

در همین ارتباط چند روز پیش «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان ضمن توجه به ضرورت اجرای برجام به اهمیت الگو گیری از این توافق تاریخی اشاره کرد و گفت: ما شاهد بوده‌ ایم که بعد از گذشت سال‌ها مذاکره، سرانجام توانستیم در مورد ایران به توافق دست یابیم. این مهم در سایه یک دیپلماسی مشترک به دست آمد و به نظرم می ‌توان مشابه این اقدام را در مورد مساله کره شمالی نیز پیاده کرد.

در مجموع، با هدف تداوم و پایداری توافق هسته ای در مرحله اجرا، کشورهای مختف جهان به خصوص اروپایی ها نقش برجسته ای ایفا می کنند. به رغم حمایت های سران بروکسل از این توافق اما انتظار می رود که آنها با اعمال فشار بر واشنگتن و اعلام آشکار مواضع، خطر یکجانبه گرایی را در این توافق رفع کنند. با چنین رویکردی بی تردید از تندروی های ترامپ کاسته و خودداری رییس جمهوری آمریکا از پایبندی به برجام برای واشنگتن با هزینه بیشتری همراه خواهد بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =