ایلنا نوشت: یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه "حرکت امام حسین (ع) در روز عاشورا برای احیای ارزش‌های بعثت بوده است"، گفت: ارزش‌های بعثت، عاشورا و انقلاب از یک مقوله است اما با کمال تأسف از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام مجید انصاری در سخنرانی شب عاشورا در حسینیه دارالزهرا (س) اظهار کرد: با کمال تأسف ما امروز از ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم و این در حالی است که ارزش‌های بعثت، عاشورا و انقلاب از یک مقوله است و همه ما وظیفه داریم از آن پاسداری کنیم. بی‌عدالتی قضایی، فساد، رشوه، فاصله بیش از حد طبقاتی و وجود فاصله‌های عمیق در جامعه شباهتی به ارزش‌های بعثت و عاشورا ندارد و جامعه حسینی باید از این مشکلات فاصله بگیرد اما این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه خودمان عامل و مطالبه‌گر باشیم. ملاحظه‌گری و در نظر گرفتن منافع شخصی در این مسیر هم همچون گذاشتن شمشیر در حلقوم سیدالشهدا(ع) است.

وی با بیان اینکه حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا برای احیای ارزش‌های بعثت بوده است، خاطرنشان کرد: این ارزش‌های بعثت بود که یک جامعه عقب‌مانده را به مدینه فاضله تبدیل کرد. پیام بعثت پیام آگهی است و جامعه متدین جامعه خردگرا و عقل‌بنیاد است اما هر قدر جامعه از خردورزی فاصله بگیرد و خرافات به آن بروز کند اعتقادات و رفتار بی‌اساس و حرف‌های بی‌پایه وجود داشته باشد این جامعه از جامعه بعثت دور می‌شود.

انصاری در ادامه اضافه کرد: اگر ولایت اهل بیت با عمل واقعی توأم باشد جامعه از تاریکی، ظلم، استبداد، بی‌عدالتی، رشوه، دروغ، تملغ و چاپلوسی فاصله می‌گیرد و شجاع و راستگو خواهد بود. در چنین جامعه‌ای باید دلسوزانه و با رعایت حدود شرعی عیب برادر مومن را به او متذکر شویم. البته افشاگری، آبروریزی و اشاعه فحشا گناه کبیره است.


رهامی:باید انحراف‌های موجود در فرهنگ عاشورا را برطرف کنیم

همچنین ایلنا نوشت: حجت‌الاسلام محسن رهامی، در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، با بیان اینکه با وجود شرایط فعلی، برای پالایش نهضت حسینی از قرائت‌های مختلفی که گفته می‌شود، ضرورت دارد تا به آب زلال فرهنگ اصیل حسینی و اسلامی برسیم، گفت: برخی ارزش های موجود در فرهنگ و نهضت حسینی، از جمله آزادی خواهی، اصلاح طلبی و ...، ارزش‌هایی فرامذهبی و حتی فرادینی و متعلق به همه بشریت است.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از فرهنگ عاشورا، فرهنگ آزادی، صلح و توجه به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی را در بین همه انسان‌ها ترویج کنیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه، بسیاری از آموزه‌های عاشورا مورد تحریف قرار گرفته و مخصوصا شروع این حرکت بد، از زمان صفویه به بعد شروع شد که تمام سعی آن بر این بود که مجالس عزاداری شبیه میتینگ شود؛ یعنی آب زلال فرهنگ حسینی که با قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا به جامعه بشریت عرضه شد، در طول سالیان متمادی، دچار آسیب شد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه، بخش بزرگی از علت آسیب دیدن فرهنگ اصیل عاشورا، منابر و مداحی‌های فعلی و امروزی است، تصریح کرد: امروز منابر مذهبی و مداحی‌ها، عمدتا دست کسانی افتاده که نان خود را در این مجالس می‌بینند و از طرفی چون برخی از سواد، مطالعه و تحلیل کافی برخوردار نیستند، هزار راست و دروغ را به هم می‌بافند تا فقط مردم را بگریانند.

رهامی با بیان اینکه در شرایط فعلی ضرورت رنسانس مذهبی در خصوص فرهنگ عاشورا بسیار ضرورت دارد، گفت: باید همانگونه که امام حسین(ع) با هجرت خود از مدینه و مکه، سعی کرد تا انحرافات موجود در جامعه اسلامی را هشدار دهد و اصلاح کند، امروز هم ما باید تلاش کنیم تا با کارهای علمی و تحقیقاتی و روشنگرانه، انحرافات موجود در فرهنگی که امروز بنام عاشورا مطرح می‌شود را برطرف کرده و در نهایت، عاشورا و فرهنگ حسینی را به عنوان یک گفتمان به جامعه بشری معرفی کنیم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =