«خبرجنوب» نوشت: در حالی که بیش از 40 روز از فعالیت شورای پنجم و 45 روز از انتخاب شهردار شیراز می گذرد هنوز حکم شهردار منتخب از جانب وزارت کشور صادر نشده است.

طي روزهاي گذشته اخبار و شايعات بسياري در فضاي مجازي در اين زمينه منتشر شده است، خبرهايي که برخي از عبور شوراي پنجم از شهردار منتخب آنها حكايت دارد و برخي بر لزوم پايبندي شورا بر اين انتخاب تاكيد دارد، موضوعي كه پاي آن به جلسه علني اين هفته شوراي شهر شيراز هم كشيده شد و صبوري نایب رئيس شوراي شهر ضمن رد اين شايعات اعلام كرد كه شورا از راي خود به شهردار منتخب عبور نميكند.
سيد احمدرضا دستغيب رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: ما انتخاب خود را انجام داده ايم و تنها كار ما در حال حاضر صبر است. اين نمايندگان ما در مجلس هستند كه بايد اين موضوع را دنبال كرده و از وزير كشور سوال كنند كه چرا پس از اين مدت هنوز حكم شهردار شيراز ابلاغ نشده است.
فرماندار شيراز نيز در پاسخ به اين سوال كه چرا تا كنون حكم معافيان شهردار منتخب شوراي شهر شيراز از جانب وزارت كشور صادر نشده است؟ گفت: اين را بايد از وزير كشور سوال كنيد، وظيفه ما تنها برگزاري انتخابات شورا بوده و شورا نيز وظيفه داشته كه شهردار را انتخاب كند كه آن ها نيز در زمان مقرر اين كار را انجام داده اند.
حيدر عاليشوندي اضافه كرد: براساس ماده 71 قديم و 80 جديد قانون تشكيلات و شوراها، وزارت كشور 10 روز فرصت دارد تا نظر خود را در خصوص واجد الشرايط بودن شهردار اعلام كند.
وي اظهار داشت: پس از اين مدت اگر شرايط شهردار منتخب از جانب وزارت كشور احراز نشد و شوراي شهر نيز بر انتخاب خود تاكيد داشته باشد شوراي حل اختلاف 15 روز فرصت دارد تا ارزيابي خود را انجام دهد و نظرش را اعلام كند. عاليشوندي گفت: پس از گذشت اين مدت اگر روند ابلاغ حكم شهردار طي نشده باشد شورا مختار است كه در چنين شرايطي حكم شهردار را صادر كند.
يكي از اعضاي شوراي شهر شيراز هم گفت: به هيچ عنوان بناي كار شوراي شهر و تصميم شورا عبور از شهردار منتخب نيست و معافيان شهردار منتخب ماست. اين كه تا كنون حكم صادر نشده از كم كاري وزارت كشور است.
مهدي حاجتي افزود: البته ما بخشي از اين تاخير را به مشغله وزارت كشور طي اين مدت و انتخاب استانداران مرتبط دانستيم اما حال كه كار انتصاب استانداران دو هفته اي است به پايان رسيده منتظريم آن ها سريع تر حكم شهردار شيراز را نيز صادر كنند.
وي ادامه داد: درصورتي كه حكم از جانب وزارت كشور صادر نشود ما طبق قانون ميتوانيم حكم شهردار شيراز را صادر كنيم اما رفتار ما در اين زمينه به برخورد وزارت كشور بستگي دارد و يكي دو روز ديگر نيز مهلت ميدهيم كه اين كار انجام شود اما پس از آن تصميم گيري خواهيم كرد.
ديگر عضو شوراي شهر شيراز هم گفت: شورا در زمان مقرر و بر اساس قانون، شهردار را انتخاب كرده و وزير كشور نيز 10 روز فرصت داشته تا نظر خود را در خصوص شهردار منتخب به صورت كتبي اعلام كند كه اين كار تا كنون صورت نگرفته است.
نوذر امامي اظهار داشت: البته به نظر ميرسد تا پايان اين هفته وزارت كشور نظر خود را اعلام كند و ما هفته آينده براساس نامه وزير كشور تصميم گيري مي كنيم.
به گزارش خبرنگار ما تاخير در ابلاغ حكم شهردار منتخب شيراز در حالي به طول انجاميده كه طبق قانون شوراي شهر ميتواند راساً در خصوص صدور حكم شهردار منتخبش اقدام كند اين در حالي است كه در بند 71 قانون شوراها نيز آمده كه تشخيص شايستگي و صلاحيت كانديداهاي پست شهرداري با شوراي شهر است و نهادها و مقام هاي ملي مانند رئيس جمهور و وزرا و حتي نمايندگان مجلس نيز اجازه مداخله و اعمال نفوذ در اين فرآيند را ندارند، حال بايد ديد شوراي شهر شيراز طي روزهاي آينده چه واكنشي نسبت به اين موضوع خواهد داشت و آيا وزارت كشور حكم شهردار شيراز را صادر ميكند يا براي اولين بار حكم شهردار شيراز توسط شوراي شهر صادر مي شود؟

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =