۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۶

بسیاری از کارشناسان نرم‌افزارهای راه‌انداز را عامل اغلب اشکالات ایجاد شده در سیستم‌های عامل و از دست‌رفتن امنیت مجازی کاربران می‌دانند. بهترین راه برای بررسی صحت عملکرد این نرم‌افزارها کدام است؟

محبوبه عمیدی: اغلب نیاز داریم کامپیوترها به ابزارهای الکترونیک متعددی مانند چاپگرها، دوربین‌های عکاسی و انواع دیگری از سخت‌افزارها متصل شوند. مشکل اینجاست که در بسیاری از موارد یک نرم‌افزار کوچک برای شناساندن این سخت‌افزارها به کامپیوتر وجود دارد که عملکرد آن چندان رضایت‌بخش نیست. تا آنجا که کارشناسان معتقدند چیزی حدود 85‌درصد از مشکلات در رایانه‌هایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند به اشکالات موجود در این نرم‌افزارها مربوط می‌شود. نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد 6 درایور محبوب ویندوز که مایکروسافت سازگاری بعضی را با سیستم عامل ویندوز تأیید کرده نیز 14 باگ اساسی دارند.

علاوه بر این حفره‌های امنیتی نرم‌افزارهایی که با دقت چندانی نوشته نشده‌اند می‌تواند امنیت مجازی فرد را تهدید کند. گاهی هم هم‌زمان با دانلود یک نرم‌افزار درایور، بدافزارهای متعددی در پوشش آن دانلود خواهند شد.

پایداری و امنیت درایورها هم مشکل دیگری است. کارشناسان معتقدند این درایورها در هر سیستم عاملی می‌توانند اختلال ایجاد کنند. گاهی فروشندگان سخت‌افزارها کپی نرم‌فزاری پر از اشکالی از درایور را در خریداران قرار می‌دهند، گاهی گروه سومی بی‌آنکه به سخت‌افزار اولیه دسترسی داشته باشد، درایور را تعریف می‌کند و گاهی دانلود درایور همراه با دانلود بدافزارها امنیت اطلاعات کاربران را به خطر می‌اندازد.

به گزارش تکنولوژی‌ریویو، محققان سوییسی موفق به ساخت ابزار نرم‌افزاری شده‌اند که می‌تواند پیش از رسیدن درایورها به دست مشتری از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کند. این ابزار می‌تواند دقت درایورها را بدون دسترسی به کدهای اصلی آنها بررسی کند. در واقع نرم‌افزارهای راه‌انداز در یک کامپیوتر مجازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و تمامی اشکالات احتمالی بررسی خواهند شد. این ابزار برای شناخت عملکرد درایورها حتی نیازی به اتصال به سخت‌افزار مرتبط با این برنامه‌ها ندارد. این برنامه با شبیه‌سازی عملکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هر ابزار درون سیستم به بررسی باگ‌ها می پردازد و می‌تواند مشکلات احتمالی را نیز برطرف کند.

محققان دیگری نیز دارند روی راه‌های متعددی برای افزایش امنیت کاربر حین استفاده از نرم‌افزارهای راه‌انداز کار می‌کنند. به عنوان مثال گاناپاتی و مایکل سویفت از دانشگاه ویسکانسین‌مدیسون شیوه تازه‌ای برای اجرای این برنامه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که کاملا جدای از هسته سیستم عامل عمل خواهد کرد.

گروه دیگری از محققان به هزینه‌بر بودن شیوه‌های کنترل درایورها توسط گروه‌های تخصصی اشاره می کنند. آنها می‌خواهند امکان بررسی صحت عملکرد هر درایور را با اضافه کردن ابزاری به سیستم عامل در اختیار کاربران قرار دهند. در این روش کافی است سیستم سخت‌افزار جدیدی را بشناسد، بررسی اشکالات نرم‌افزاری درایور به صورت خودکار انجام خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =