با نزدیک شدن به سال نوی میلادی، مجرمان دنیای سایبر درتلاشند از بی‌احتیاطی کاربران، نهایت استفاده را ببرند. اما با رعایت 12 توصیه امنیتی مک‌آفی، می‌توان از این مهلکه جان سالم به در برد.

فریبا فرهادیان: در حالی‌که کمتر از یک ماه تا شروع تعطیلات کریسمس باقی مانده، حال و هوای تعطیلات برای خیلی‌ها بازار گرمی را به‌ وجود آورده است. این روزها فروشندگان و صاحبان کالاهایی چون لباس و وسایل تزیینی تنها کسانی نیستند که وقت سر خاراندن هم ندارند؛ بهتر است به این فهرست، کلاهبرداران اینترنتی را نیز اضافه کنید؛ کلاهبردارانی که با استفاده از فرصت خرید و تغییر و تحول برای خود کیسه‌هایی بزرگ دوخته‌اند و جیب و کارت اعتباری و هویت افراد بیچاره را به نفع خود مصادره می‌کنند.

کارشناسان شرکت امنیت رایانه‌ای مک‌آفی نیز سرشان شلوغ است، منتها آنها درحال تهیه فهرستی از کلاهبرداری سایبری در دوران تعطیلات کریسمس هستند. در تازه‌ترین اطلاعیه این شرکت، فهرستی از 12 روش شایع کلاهبرداری و چگونگی مقابله با آنها ارائه شده است.

به‌اعتقاد دیوید مارکوس از شرکت مک‌آفی، این روزها مردم زمان بیشتری از شبانه‌روز را آنلاین هستند تا به کارهایی مثل پرداخت قبوض و صورت‌حساب و خریدهای اینترنتی بپردازند. آ‌ن‌ها همچنین پیوسته مجبورند حساب بانکی خود را کنترل و یا از آن برداشت کنند و این، همان موضوعی است که تبهکاران به‌خوبی از آن باخبرند. آن‌ها می‌دانند که در این وقت سال شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

آن‌چه در زیر می‌خوانید، فهرست 12تایی از انواع کلاهبرداری‌هایی است که این روزها بازار داغ‌تری دارند:

به اسم خیریه، به کام کلاهبردار
بهتر است در این دوران با احتیاط بیشتری به سراغ ای‌میل‌هایی بروید که به‌نظر می‌رسد از طرف موسسات خیریه ارسال شده باشند. گاهی اوقات تبهکاران با استفاده از لینک‌هایی که در این ای‌میل‌ها قرار می‌دهند، اطلاعات کارت اعتباری و هویتتان را به سرقت خواهند برد.

صورت‌حساب‌های جعلی
ممکن است در این روزها از طرف کلاهبرداران برای شما ای‌میل‌هایی تحت عنوان صورت‌حساب و یا اخطار از طرف پست فدرال، سرویس پستی آمریکا و یا حتی سرویس مشتری آمریکا ارسال کنند و تحت این مضمون که نتوانسته‌اند بسته پستی را به آدرس شما ارسال کنند، از شما بخواهند آدرستان را برای آن‌ها بفرستید و اطلاعات کارت اعتباری خود را برای پرداخت هزینه ارسال به آن‌ها بدهید. چشمان خود را بیشتر باز کنید.

با من دوست می‌شوی؟
در این زمان که بازار دوست و دوست‌یابی هم گرم‌تر است، ممکن است از طرف آدم های سودجو برای شما ای‌میل‌هایی فرستاده شود که مضمون آن‌ها دوستی و دوست‌یابی است. توصیه می‌شود هرگز بر روی لینک‌های موجود در این ای‌میل‌ها کلیک نکنید، چون ممکن است به سرنوشت بدی دچار شوید و بدافزاری روی سیستم کامپیوتری شما نصب شود. بهتر است تنها به پیغام‌های دوستی که از طرف شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک به شما رسیده است، فکر کنید. البته این کار را هم از طریق خود سایت فیس‌بوک انجام دهید.

کریسمس مبارک
قبل از کلیک کردن بر روی کارت‌های تبریک الکترونیکی مخصوص سال نو بهتر است دقت کنید این کارت‌ها از طرف چه کسی ارسال شده است. اگر نام فرستنده برای شما ناشناس است، بهتر است بی‌خیال آن شوید و اصلا بر روی لینک آن کلیک نکنید. با کلیک بر روی لینک‌های موجود در این نامه، انواع بدافزارها و pop-upها یا تبلیغات ناخواسته وارد سیستم شما می‌شود. علاوه براین اگر می‌خواهید دوستانتان را با یک کارت تبریک الکترونیکی هیجان‌زده کنید، بهتر است حتما از طریق وب‌سایت‌های معتبر این غافل‌گیری را انجام دهید، درغیر این‌صورت ممکن است دوست شما با یک بدافزار و یا یک ویروس کامپیوتری غافلگیرتر شود.

هدایای لوکس و مارک‌دار
اگر پیشنهادی از طرف شرکت‌هایی اسم و رسم‌دار مثل کارتیه، گوچی و ... برای شما ارسال شد که در آن، کالایی لوکس با قیمتی عجیب و بسیار پایین عرضه شده، بهتر است اصلا آن را جدی نگیرید و نگذارید طمع جای فکر شما را بگیرد. احتمالا در این مورد هم با یک کلاهبردار خوش‌فکر طرف بوده‌اید که قصد دارد سرمایه‌تان را به باد دهد.

ایمن خرید کنید
قبل از این که اقدام به خرید اینترنتی کنید، بهتر است از میزان امنیت شبکه بی‌سیم خود و نیز از بی‌خطر بودن وب‌سایت هایی که می خواهید از آن‌ها خرید کنید، مطمئن شوید. همچنین اگر آیکون قفلی در گوشه پایین سمت راست مرورگرتان ظاهر می‌شود، یا به صفحاتی مراجعه می‌کنید که نام آن‌ها با https (s به معنای secureیا همان امنیت است) شروع شده باشد، ضریب اطمینان بالاتری برای خرید اینترنتی فراهم می‌شود؛ هرچند این موارد هم نمی‌توانند تضمینی صددرصدی برای این کار باشند.

سور و سات جشن و شادی، راهی برای کلاهبرداری
کلاهبرداران به‌خوبی می‌دانند که این روزها، مردم به دنبال سایت‌هایی هستند که در آن‌ها موسیقی، گرافیک و یا دیگر رسانه‌های شاد موجود است. بنابراین آن‌ها هم با طراحی سایت‌هایی در این زمینه وسیله‌ای برای کلاهبرداری از شما مهیا می کنند.

حتی بیکاران هم در امان نیستند
امروزه با نرخ بیکاری بالا، افراد بسیاری هستند که در جستجوی کار هستند. این موضوع هم از چشم کلاهبرداران دور نمانده و با انواع پیشنهادهای کاری آنلاین که درآمدهای خوبی هم دارند، اقدام به کلاهبرداری از کارت اعتباری این افراد می‌کنند.

حراجی‌های جعلی
مک‌آفی از افزایش بی‌شمار سایت‌های دروغینی خبر داده که در این دوران به اسم حراجی آنلاین شروع به‌کار می‌کنند. پس بهتر است قبل از این‌که اقدام به این کار کنید، مطمئن شوید که حتما سر از eBay و یا هر سایت معتبر دیگری که در این زمینه وجود دارد درآورده باشید.

رمز عبورت را سفت بچسب
کشف رمز عبور اینترنتی شما برای کلاهبرداران کار بسیار راحتی است و با نرم‌افزارهایی بسیار ساده مثل نرم‌افزارهای ثبت‌کننده کلیدهای صفحه کلید، می‌توانند بفهمند کدام کلیدها فشرده شده‌اند و به‌این‌ترتیب رمز عبور شما در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. در این صورت است که این افراد می‌توانند به حساب بانکی شما سرک بکشند و آن را با یک کلیک به نفع خود خالی کنند. هم‌چنین می‌توانند از طرف ای‌میل شما انواع هرزنامه‌ها را برای دوستانتان ارسال کنند.

ای‌میل‌های رسمی، اما جعلی
یک نوع بسیار رایج از این کلاهبرداری‌ها این است که ای‌میل‌هایی با ظاهر رسمی از طرف بانک شما برایتان ارسال می‌شود، اما در واقع این ای‌میل از طرف شخص کلاهبردار ارسال شده است. توصیه می‌کنیم در این مواقع اصلا به ای‌میل اعتنا نکنید و هیچ لینکی را کلیک نکنید، بلکه به‌صورت دستی به وب سایت بانکتان بروید و بعد اقدام به کنترل حساب و یا برداشت پول کنید.

فایل‌های باج‌گیر
هکرها می‌توانند بدافزارهایی را بر روی کامپیوتر شما نصب کنند و کنترل کامپیوتر و فایل‌های موجود در آن را در دست بگیرند. آن‌ها حتی می‌توانند فایل‌های اطلاعاتی شما را قفل کنند و از شما برای دسترس به داده‌هایی که حق خودتان است، باج بگیرند!

اگر موارد بالا را خوانده باشید حتما اجازه نخواهید داد که دل‌مشغولی‌های تعطیلات، ذهن شما را از تبهکاران و هکرهای اینترنتی غافل کند. همچنین به شما توصیه می‌کنیم در کنار یک ذهن آگاه، حتما به این نکته هم توجه داشته باشید که سیستم عاملتان را به روز کرده باشید و از یک نرم‌افزار امنیتی به‌روز شده و مطمئن استفاده کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 26222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =