معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر امور فرهنگی و آموزشی سازمان ملی جوانان از راه اندازی مجمع خیرین ازدواج و همچنین کانونهای مهر (ازدواج) در تمامی استانهای کشور تا پایان امسال خبر داده است.

الناز محمدی: از آنجایی که در سال های اخیر ازدواج و طلاق، دیگر به یک مشکل اجتماعی تبدیل شده و از مرحله هشدار از سوی کارشناسان اجتماعی گذشته است، بسیاری از نهادها برای رفع و یا بهتر کردن وضع این مسئله وارد عمل شده اند. یکی از سازمانهایی که از سال گذشته تا کنون سعی کرده تا با تدوین برنامه ها و طرحهای مختلف به بهتر کردن وضع ازدواج در کشور کمک کند، سازمان ملی جوانان است؛ سازمانی که هرچند وقت یکبار انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد و نحوه خرج کردن بودجه اش مطرح می شود. پس از آنکه رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران چندماه پیش از صدور گواهینامه تخصصی «ازدواج» برای خواستگاری خبر داد، این روزها خبرهای جدیدی در مورد برنامه های این سازمان برای ازدواج منتشر می شود.

این بار معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر امور فرهنگی و آموزشی سازمان ملی جوانان از راه اندازی مجمع خیرین ازدواج و همچنین کانونهای مهر (ازدواج) در تمامی استانهای کشور تا پایان امسال خبر داده و گفته است که « این کانونها تسهیلاتی را از وزارتخانه ها دریافت و به زوجهای جوان با قیمتهای ارزان ارائه می کنند.»

پرویزکرمی با تاکید بر این که کانونهای ازدواج کمک بسیار کمی از سوی سازمان ملی جوانان دریافت می کنند که در حد وام و کمک هزینه برای اجاره دفتر است، گفت: «تشکلهای غیردولتی برای راه اندازی این کانونهای ازدواج از سازمان مجوز می گیرند و با کمک سازمان ملی جوانان دفتری راه اندازی و از امکانات استانداریها و سایر تسهلات دولتی استفاده کرده و خدماتی را به زوجهای جوان ارائه می کنند.»

این مقام مسئول در سازمان ملی جوانان با بیان این که خدمات ارائه شده توسط دفاتر تسهیل ازدواج بنا بر سلیقه و انتخاب زوجها متفاوت است به مهر گفته است: « طبق عرف این دفاتر موظف هستند یک نمومه غذا به عنوان شام عروسی به صد نفر از میهمانان عروس و داماد ارایه کنند و مثلا اگر عروس و دامادی خواهان این باشند که غذایی بیش از یک نوع داشته باشند امکانپذیر است ولی باید هزینه اضافی آن را البته با در نظر گرفتن تخفیفهای ویژه پرداخت کنند. در مورد سایر خدمات نیز چنین قابلیتی وجود دارد و زوجها می توانند انتخابهای متفاوت داشته باشند.»

ازشرایط دختران و پسران برای ازدواج تا گواهینامه ازدواج
این اولین بار نیست که مسئولان سازمان ملی جوانان طرح های جالب و در عین حال تامل برانگیزی را در مورد ازدواج ارائه می دهد. اسفندماه گذشته بود که سازمان ملی جوانان پایگاه اینترنتی ای را با عنوان « ساج » راه اندازی کرد؛ همان بالای صفحه به عنوان اولین مطلب که در کنار آن تصویر عروس و دامادی دیده می شود، در تعریف ساج نوشته شده: «ساج، اولین سامانه آموزش مسائل مربوط به ازدواج جوانان به صورت الکترونیکی است. این سامانه به دنبال آن است تا ضمن پاسخ به نیازهای آموزشی جوانان عزیز برای ورود به عرصه تشکیل خانواده، توانمندی و مهارت ایشان را برای یک انتخاب صحیح، یک ازدواج آگاهانه و در نهایت، یک زندگی مشترک پایدار، افزایش دهد.» در این سایت در رابطه با ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر ابتدا شرایط عمومی که دختران و پسرانی که شایسته ازدواج هستند باید داشته باشند ذکر شده است این شروط عبارتند از دینداری، عمل صالح، تقوی، ولایی بودن (پیوند عملی با اهل بیت، اطاعت خداوند، نماز اول وقت، برائت از دشمنان ،پیروی از ولایت فقیه)، التزام به احکام دین و واجبات ، هوشمندی، کفایت عقلانی، عدم ابتلا به بیماری های پیش رونده و سخت درمان، تفاوت سنی مناسب، بهرمندی از متاع دنیا در حد نیاز، حلال بودن مال،‌داشتن ثروت مطلوب، شغل مناسب، اصالت خانوادگی، عفت اجتماعی و نجابت و پاک نظری ، حسن خلق، عدم برخوداری از صفات مذموم است و سپس به بیان خصوصیاتی که یک مرد برای ازدواج باید داشته باشد پرداخته است. از نظر نگارندگان این سر فصل ها مردی که می خواهد ازدواج کند باید غیرت، پاکیزگی، پارسایی، سخاوتمندی، دست و دلبازی و سلامت جنسی داشته باشد، نسبت به پدر و مادر خود نیکو کار باشد و با زن و فرزند نیز خوش‌رفتار باشد و از آنها حمایت کند. همچنین در ادامه آمده است، مردی که می خواهد ازدواج کند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاکی چشم و فکر و عمل داشته و قادر به تامین نفقه زن و فرزندان خود باشد.

راه اندازی این سایت از سوی سازمانی که متولی اصلی امور جوانان در کشور است، باعث برانیگخته شدن انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و حتی نماینگان مجلس شد، اما در حالی که هنوز دامنه این انتقادات هر روز در حال افزایش بود، چهار روز پیش از راه اندازی سایت «ساج» رئیس سازمان جوانان استان تهران خبر قابل تاملی اعلام کرد که ابهامات فراوانی همراه داشت. او از صدور «گواهینامه ازدواج» از طریق سامانه الکترونیکی ازدواج (ساج) خبر داد. بر اساس اعلام او قرار است تدابیری اتخاذ شود که تا دو سال آینده اگر پسری به خواستگاری دختری رفت، 
دخترخانم «به شرطی» جواب بدهد که خواستگار این دوره ها را گذرانده باشد. جالب است بدانیم که قرار است در این دوره ها درس هایی ارائه شود که جوانان را با الفبای زندگی آشنا کند. زنگنه البته با توجه به شمار بالای جوانان در سن ازدواج که حدود 13 میلیون نفر هستند، قرار است این دوره ها از طریق آموزش های از راه دور ارائه شوند. 

حال باید دید طرح های مختلف این سازمان برای ازدواج و تسهیل آن موفق می شود و یا مانند طرحهای قبلی این سازمان به جایی نمی رسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۳
    1 3
    طرح هاي اينا براي ما نون نمي شه ولي واسه خودشون آب مي شه
  • بدون نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
    1 0
    ثبتنام کجاس؟ ازمشهدم.چه تسهیلاتی واسه مسکن وشغل دارین؟شغت...کار... پول.. جیب خالی و این همه توقع /