در حال حاضر بانکها به سپرده های بانکی سود 15 درصد و تسهیلات و انواع وام های پرداختی خود را با نرخ 18 درصد به مشتریانشان ارایه می دهند؛این فاصله 3 درصدی باعث اعتراض مشتریان بانکها شده است.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال الزام بانکها برای رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار که نرخ سود بانکی را 15 درصد درنظر گرفت،بسیاری از مشتریان بانکها،تولیدکننده ها و تجار به این تصمیم بانک مرکزی معترض شدند که اگر قرار است نرخ سود سپرده ها 15 درصد باشد،باید نرخ سود تسهیلات هم به همین نسبت کاهش یابد.

مسعودکرباسیان وزیر اموراقتصادی و دارایی اخیرا اعلام کرد که شورای پول و اعتبار بازنگری در سود تسهیلات بانکی را در دستور کار دارد.آنطورکه کرباسیان اعلام کرده تصمیم این شورا بر کاهش نرخ سود تسهیلات است.

تولیدکننده ها می گویند با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی،فشار هزینه های تولید از دوش آنها برداشته می شود.البته این دیدگاه را مشتریان خرد بانکها نیز دارند و معنقدند با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بسیاری از امور آنها از جمله کمک هزینه ازدواج،خرید لوازم وخودرو می تواند بار هزینه های آنها را کاهش دهد.

این موضوع به دلیل اهمیت،در قالب سئوالی از کاربران خبرآنلاین پرسیده شد.اگرچه نرخ سود تسهیلات موضوع عام نیست و باید حتما توسط متخصصان امر و اقتصاددانان تعیین شود،اما این سئوال بیشتر از جهت طرح دیدگاههای مردم درباره نرخ های سود تسیهلات بود.خبرآنلاین از کاربران پرسید:«  با توجه به نرخ سود سپرده بانکی،چه نرخی برای سود تسهیلات را مناسب می دانید؟»

کاربری به نام عارف نوشت:« ما نمی‌خواهیم به نفع ما باشه .فقط متناسب با نرخ تورم باشه.»

کاربری به نام محمد نوشته است:« به نظر بنده خداوکیلی نرخ سود تسهیلات یکی دو درصد بیش از سود سپپرده ها باشد کفایت میکند . چون مقدار قابل توجهی هم در حسابهای جاری و کوتاه مدت یا روزشمار مشتریان هست که سودی به مراتب کمتر از سپرده ها بدانها تعلق می گیرد.»

کاربری که نام خود را ننوشته معتقد است:«به نظر بنده خداوکیلی نرخ سود تسهیلات یکی دو درصد بیش از سود سپپرده ها باشد کفایت میک ند . چون مقدار قابل توجهی هم در حسابهای جاری و کوتاه مدت یا روزشمار مشتریان هست که سودی به مراتب کمتر از سپرده ها بدانها تعلق می گیرد.»

کاربر دیگری هم نوشته است:« حالا بعد از ۱۰۰ روز نمی تونیم که اقتصاد کل کشور را تغییر بدیم؛ اما به نظرم باید ۷ درصد اینا بشه پایین ۱۰ .»

کاربری که خود را اهوازی معرفی کرده،اینطور نظرداده است:« ارزش ریال ثابت بماند و سود وام ها را صفر کنند وام بر اساس اعتبار اشخاص و بدون ضامن متعارف امروزی ما و بر سپرده ها مالیات ببندند و طبق دستور اسلام شراکت مردم در تولید و تجارت باشد.»

شهرام هم نوشته:« قبل از در نظر گرفتن سود تسهیلات باید این مهم در نظر گرفته بشه که فرد تسهیلات گیرنده : 1 چه مقدار درآمد داره؟ 2 چه مقدار هزینه در یک ماه داره؟ شامل هزینه اجاره مسکن خورد و خوراک پوشاک درمان تفریحات خانوادگی و کلیه هزینه های مورد نیاز زندگی اینک میتوان مجموع هزینه های زندگی اش را از مجموع کل درآمد ماهانه اش کسر کرد و آن مقدار باقی مانده را برای بازپرداخت و قسط بندی وام در نظر گرفت. در مورد بهره بانکی نیز به همین شکل باید رفتار شود. معمولأ وام برای افراد طبق پایین جامعه یا به منظور خرید است و یا درمان، که خوب در هر دو حالت نیز روا نیست وام گیرنده تحت فشار قرار گیرد، لذا از نظر من حداقل مقدار بهره بانکی بین 4 تا 8 درصد برای حالات مختلف وام منطقی و خدا پسند است.»

کاربری به نام علی هم نظرداده:« مشکل عدد نیست؛ مشکل اونجاییه که فرمول محاسبات نرخ سود تسهیلات با فرمول نرخ سود سپرده کاملا متفاوته.مثال ملموسش میشه اینکه شما 10 میلیون وام بگیرید با سود 24 درصد طبق فرمول خود بانک؛ در نهایت پرداختی تون نزدیک 21 میلیونه که در محاسبات ساده بالای 110 درصده و اعتراض به این قضیه با این پاسخ که فرمول بانکی متفاوت از فرمول های ریاضیاتی ساده است مواجه می شوید.حالا ده میلیون بزارید بانک با نرخ سود15 درصد.دقیقا سر سال 1/5 میلیون تومان یعنی همون 15 درصد رو بهتون میدن .اینجا خبری از فرمول های عجیب غریب نیست.وقتی هر دو نرخ با یک متد محاسبه بشه اون وقت میشه حرف زد.وگرنه بنده حتی حاضرم ده میلیون رو با 3 میلیون بیشتر یعنی دو برابر نرخ سود سپرده برگردونم اما نمیشه.ده رو باید 30 پس داد.»

کاربری که خود را «ناشناس» معرفی کرده هم نوشته است:« نرخ سود تسهیلات به عوامل ذیل بستگی دارد: نرخ تورم انتظاری ، نرخ تورم واقعی، میزان ریسک نقدینگی، نرخ بهره در بازار و نرخ بیکاریومیزان سرمایه بانکها.»

جمشید معتقد است:«نرخ سود سپرده معادل نرخ تورم باشد. نرخ سود تسهیلات اگر یک درصد بیشتر از نرخ سود سپرده باشد ایده‌آل هست. اگر دوددرصد باشد خوب هست. اگر تا سه درصد هم بالای نرخ سود بانکی باشد قابل تحمل هست. تولید تا وقتی نرخ تسهیلات غیر منطقی باشد محکوم به نابوی هست. مساله مهمتر از نرخ سود تسهیلات انحراف منابع هست. باید دید تسهیلات کجا خرج می شود. افراد باید اعتبار سنجی بشوند. تسهیلات نباید صرف واردات بشود و سر از بازار سکه دربیاورد.»

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =