شاخص دلار در شرایط کنونی بر سر یک دو راهی قرار گرفته و این دوراهی قدرت تصمیم گیری فعالان بازار را دچار اختلال کرده است.

حسین شیبانی: برای شرکت هایی که نگاه ویژه به صادرات دارند و یا شرکت هایی که به طور عمده وارد کننده قطعات برای تولید یک محصول می باشند و یا آن دست از شرکت هایی که فروشنده مستقیم محصولات وارداتی در داخل کشور هستند، رصد کردن وضعیت شاخص دلار و اطلاع از عوامل موثر بر افزایش یا کاهش این شاخص در سطح بین المللی، همواره اهمیت بسیار زیادی دارد.

از طرفی با توجه به اینکه عمده محصولات صادراتی کشور ما که موجب ارزآوری به کشور می شود به صورت فروش مواد اولیه  (Commodity )  است و قیمت مواد اولیه در سطح جهان ارتباط بسیار بالایی با شاخص دلار دارد، تحلیل روند های احتمالی شاخص دلار در آینده، برای شرکت هایی که به دولت ارائه خدمات می دهند، می تواند از ضروری ترین سیاست ها باشد. 

شاخص دلار در شرایط کنونی بر سر یک دو راهی قرار گرفته و این دوراهی قدرت تصمیم گیری فعالان بازار را دچار اختلال کرده است. نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها در سطح بین المللی در کانال های قیمتی جدیدی قرار گرفته و بی ثباتی در نرخ برابری ارزها به یکی از بارزترین شرایط این روزهای بازارهای مالی جهان تبدیل شده است.

اولین مسیری که شاخص دلار می تواند در پیش بگیرد، حرکت در یک مسیر صعودی ناشی از اعمال سیاست های پولی هوشمندانه فدرال ریزرو و به ثمر نشستن سیاست های صحیح اقتصادی باشد که موجب قرارگیری متغیرهای کلان اقتصادی آمریکا در یکی از بالاترین سطوح خود پس از بحران سال 2008 میلادی شده است.

به عنوان نمونه می توان به کسب رکوردهای تاریخی در شاخص های S&P 500 و Dow Jones اشاره کرد و انتشار آمار بیکاری در محدوده 4.1 درصد و دستیابی به نرخ تولید نالخص داخلی بالای 3 درصد برای فصل سوم سال 2017 نتیجه به بار نشستن این سیاست های صحیح بوده است.

دومین مسیری که شاخص دلار می تواند در پیش گیرد، حرکت در یک مسیر کاهشی ناشی از تهدیدات سیاسی و مشکلات پیرامون ترامپ و اطرافیان او خواهد بود. این مساله زمانی مهم تر جلوه می کند که بدانیم در  در سال 2017 اثر مشکلات سیاسی پیرامون ترامپ به اندازه ای حساسیت فعالان بازار را در پی داشته که اثر مثبت بسیاری از دستاورد های عظیم اقتصادی آمریکا را تا حد زیادی کاهش داده است و در نتیجه همین سیاست های غلط ترامپ در عرصه بین المللی، در بازه کمتر از یک سال عدد شاخص دلار را از 103 به زیر 92 سقوط کرد. کماکان سایه این تهدیدات به عنوان یک مانع خیلی جدی از قوی شدن دلار آمریکا در سطح بین الملل جلوگیری به عمل خواهد آورد.

طرح اصلاحات مالیاتی ترامپ در هفته گذشته توسط سنای آمریکا تصویب شد و احتمال افزایش مرتبه سوم نرخ بهره توسط فدرال ریزرو در هفته آینده بسیار بالا خواهد بود و بازار بیشتر منتظر نظر فدرال ریزرو در مورد نحوه ادامه سیاست های انقباضی در سال 2018 است، که تمام این موارد نشان از ادامه دار بودن قدرت اقتصادی آمریکا در سال 2018  است. اما وجود فردی به نام ترامپ در مسند امورات سیاسی آمریکا خود به تنهایی کافی است تا فعالان بازار کماکان با در نظر گرفتن ملاحظات زیادی  تصمیم به باز کردن پوزیشن های خرید برای دلار آمریکا داشته باشند و بر همین اساس احتمالا در ماه های آینده بازارهای مالی جهان نوسانات غیر قابل پیش بینی ای را تجربه خواهند کرد و وضعیت بسیاری از ارزهای جهانی نامشخص خواهد بود.

 

3535 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =