۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۳

ولی‌الله شجاع‌پوریان

حامیان آقای خاتمی بیشتر افرادی هستند که به قشر روشنفکری و نخبه وابستگی دارند بنابراین آرای این حامیان را می‌توان آرایی سازمان‌‌یافته تلقی کرد که خاستگاه حزبی قوی دارند و در انتخابات رفتاری تشکیلاتی را پیشه می‌کنند. البته این آرا توسط احزاب اصلاح‌طلب در مراکز استان‌ها بسیار خوب سازماندهی شده است و حال که آقای خاتمی از عرصه انتخابات کناره‌گیری کرده چون توصیه‌های آقای خاتمی رأی به میرحسین موسوی بود بنابراین می‌توان به صورت قاطع گفت رأی حامیان آقای خاتمی به سبد میرحسین موسوی ریخته خواهد شد. البته آقای خاتمی و میرحسین موسوی اشتراک نظر زیادی دارند و همین مسئله موجب شده است که احزاب حامی خاتمی به حمایت از میرحسین موسوی روی آورند اما فارغ از این اشتراک نظر حمایت‌های متعدد آقای خاتمی از میرحسین زمینه‌ساز آن شده است که بسیاری رأی به میرحسین رأی به خاتمی بدانند.

در این میان می‌توان حامیان خاتمی را به چند دسته تقسیم‌بندی کرد: دسته اول افرادی هستند که پایگاه حزبی مشخصی دارند. این افراد پس از انصراف آقای خاتمی و حمایت احزاب از میرحسین موسوی به طور قطع رأی خود را به میرحسین موسوی اختصاص می‌دهند. دسته دوم افرادی هستند که فارغ از احزاب از آقای خاتمی حمایت می‌کنند. در این گروه بیشتر جوانان و دانشجویان قرار می‌گیرند. این گروه افرادی هستند که تلاش زیادی برای متقاعد کردن آقای خاتمی در عرصه انتخابات کردند و بسیار تحت‌تأثیر شخصیت وی هستند و حال که آقای خاتمی کنار رفته است با وجود حمایت‌های مکرر خاتمی از میرحسین موسوی رأی خود را به میرحسین اختصاص می‌دهند اما در این دسته‌بندی گروه سومی نیز وجود دارد که متعلق به اقشار پراکنده‌اند. این گروه نیز به باور من رأی خود را به میرحسین موسوی اختصاص می‌دهند اما در نهایت دسته‌ای از حامیان خاتمی وجود دارند که می‌توان از آنها به عنوان گروه شناور یاد کرد. این دسته از افراد هنوز در اختصاص رأی خود به یک کاندیدا مردد هستند و در مورد رأی خود تصمیم‌گیری نکرده‌اند. البته تصمیم‌گیری این گروه به اعلام مواضع موسوی و حمایت‌های دوباره خاتمی بستگی دارد. میرحسین موسوی باید بکوشد ضمن بهره‌گیری از تاکتیک‌های تبلیغاتی این گروه را به خود جذب کند. پس می‌توان چنین برآورد کرد که به جز دسته اخیر حامیان خاتمی، تمام آرای وی به سبد میرحسین موسوی می‌رود و هیچ رأیی به سبد آقای کروبی اختصاص نمی‌یابد.

رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در خوزستان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
    0 1
    جانم فدای سید ولی این تفکر بیشتر شوخیه؟افراطیها اصلاحات رو دور زدن ولی تا شیخ در صحنه هست نمی تونم به کسی مثل موسوی رای بدم که نمی دونه اصلاحات یعنی چی؟اون یه احمدی نژاددیگه اس