۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷

یافته‌های محققان نشان می‌دهد درصد قابل‌ توجهی از جوانان اهل خلاف، همان‌ هایی بوده‌اند که در نوجوانی ازدواج کرده‌اند

فرنوش صفوی‌فر: آیا ازدواج می‌تواند نوجوان خلاف‌کار را سربه‌راه کند؟ این سوالی است که باید حتما با والدین این نوجوانان در میان گذاشت؛ چرا که تازه‌ترین مطالعات در آمریکا نشان داده است که درصد قابل‌توجهی از جوانان اهل خلاف، همان‌هایی بوده‌اند که در سنین پایین، کمتر از 20 سالگی، ازدواج کرده‌اند.

به گزارش رویترز، این مطالعه روی 9 هزار و 800 جوان، دختر و پسر خلاف‌کار انجام شده؛ افرادی که سابقه فرار، دستگیری، وارد شدن در درگیری‌های فیزیکی و ایجاد اختلال در مدرسه و دانشگاه داشته‌اند. نیمی از این دختران و 38 درصد از این پسران، در سن نوجوانی ازدواج کرده بودند. با بررسی اطلاعات به دست آمده در هر کدام از موارد خلاف‌کاری، نشان داد که غیر از مصرف مواد مخدر و الکل، در بقیه موارد، خلاف کاری با ازدواج در سن کم رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال، این مطالعه نشان داد که 56 درصد از دخترانی که در جوانی درگیری‌های فیزیکی و پرخاشگری داشته‌اند، در نوجوانی ازدواج کرده‌اند؛ این در حالی است که این آمار در بین سایر دختران، 49 درصد بوده است. به نظر می‌رسد تنها تفسیر از این نتایج آن باشد که نوجوانانی که زودتر از زمان لازم و وقتی که به بلوغ کامل عاطفی و اجتماعی رسیده‌اند، ازدواج می‌کنند، بیشتر دچار اختلاف و مشکل با جامعه پیرامون‌شان می‌شوند و لازم است که کمک‌های مشاوره‌ای و مددکاری خاصی، قبل از بروز این مشکلات و برای پیشگیری از آنها، دریافت کنند. البته اثبات رابطه علت و معلولی، نیازمند مطالعات گسترده‌تر بعدی است. اما تا همین جا هم، باید متوجه این علامت سوال بزرگ، در برابر این ایده که «جوان با ازدواج سربه‌راه می‌شود»، بود.

نکته مهمی که در این مطالعه به دست آمده، که به طور مشترک در دو حوزه بهداشت و جامعه‌شناسی و در دانشگاه ایالتی نیویورک انجام شده، در مورد رابطه مصرف مواد و الکل با ازدواج زودهنگام است. توجیه این محققان آن است که احتمالا رگه‌های شخصیتی خاصی سبب می‌شود که برخی نوجوانان به طرف سوءمصرف و نهایتا اعتیاد روی آورند؛ مانند عشق هیجان و تجربه‌های جدید و همچنین رفتارهای تکانه‌ای. همین رگه‌ها همزمان باعث می‌شود که نوجوان علاقه‌ای به درگیر کردن خود در یک رابطه درازمدت و مسئولیت‌زا مثل ازدواج، نداشته باشد.

نتایج این مطالعه قرار است در نشست انجمن جامعه‌شناسان آمریکا در بالتیمور، ارائه و از سوی متخصصان به بحث گذاشته شود.

درست است که این نتایج در کشوری با فرهنگ و زمینه‌های اجتماعی متفاوت انجام شده و ممکن است وضعیت کشور ما، تفاوت‌های اساسی با آن داشته باشد؛ اما مساله این است که در هنگام توصیه به جوانان برای ازدواج زودهنگام، بایستی دقت نظر بیشتری داشت و احتمالا وارد حوزه‌های پژوهشی شد تا تاثیر واقعی ازدواج را، به خصوص در سنین پایین‌تر، در سلامت روانی و اجتماعی افراد و توانایی‌شان در تشکیل یک خانواده موفق و سالم، بررسی کرد.

پیشتر مطالعات نشان داده بودند که پدران و مادران با سن کم، در برخی موارد سلامت فرزندان‌شان را به خطر می‌اندازند؛ به عنوان مثال، ‌نتایج برخی مطالعات نشان داده بودند که میزان مرگ‌ومیر نوزادانی که پدر کم‌سن و نوجوان دارند، همچنین وزن کم موقع تولد،  بیشتر از سایر نوزادان است. ضمن این که سن کم مادر هم به لحاظ فیزیولوژیک و هم روانی، با خطرهایی برای هر دو، هم مادر و هم فرزند، همراه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =