ایرنا نوشت: سازمان همکاری اسلامی قطعنامه ای درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا ارائه کرده بود که روز یکشنبه در مجمع عمومی با 122 رای موافق در مقابل 10رای مخالف و 24 رای ممتنع به تصویب رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پایان عملیات نظامی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا و انتصاب یک فرستاده ویژه سازمان ملل برای میانمار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین، روسیه، کامبوج، لائوس، فیلیپین، ویتنام، زیمبابوه و بلاروس جزو کشورهایی هستند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

این قطعنامه از دولت میانمار خواست تا اجازه دهد امدادرسانان به مناطق بحران زده دسترسی داشته باشند و بازگشت همه آوارگان به محل زندگی خود را تضمین کرده و به روهینگیاها حق شهروندی اعطا کند.

این قطعنامه همچنین از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می خواهد تا یک فرستاده ویژه برای سازمان ملل منصوب کند. این درخواست بعد از آن مطرح شد که کمیته بودجه مجمع عمومی چراغ سبز رای برای انتصاب یک فرستاده ویژه در امور میانمار نشان داد.

از ماه اوت که عملیات ارتش میانمار در استان راخین آغاز شد بیش از 650 هزار مسلمان روهینگیا آواره شده اند. تحقیقات برخی سازمان ها از جمله 'پزشکان بدون مرز' درمورد آوارگان روهینگیایی نشان می دهد که از ماه اوت سال جاری که خشونت ها در این کشور افزایش یافته، بیش از 6 هزار و 700 نفر کشته شده اند.

مقامات میانمار می گویند که عملیات در راخین با هدف ریشه کن کردن شبه نظامیان روهینگیا انجام می شود که در اواخر ماه اوت به پلیس حمله کردند. اما سازمان ملل اعلام کرده است که خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا مصداق پاکسازی قومی است.

«یانگی لی» گزارشگر ویژه سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که اجازه ورود به میانمار به وی داده نشده است و دولت آن کشور تمام همکاری ها با او را قطع کرده است.

یانگی لی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اقدام دولت میانمار در خصوص عدم همکاری با ماموریت وی تنها می تواند بیانگر این موضوع باشد که حتما اتفاق وحشتناکی در استان راخین و همچنین سایر نقاط این کشور رخ داده است.

وی افزود: دولت به طور مکرر نقض حقوق بشر را که در سراسر این کشور از جمله استان راخین رخ داده است انکار می کند. آنها اعلام کرده اند که چیزی برای پنهان کردن ندارند، اما عدم همکاری با ماموریت های حقیقت یاب نشان دهنده موضوعی برخلاف این ادعاها است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    3 0
    چين هم يك قلدري مثل ساير قلدرها كه در حيات خلوتش هر غلطي خواستند بكنند ايرادي نداره