۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۷

دانشمندان انگلیسی با ترکیب مایعی حجیم‌شونده با کولار، مایعی تولید کرده‌اند که در مقابله با برخورد گلوله ، مقاومت بیشتر و سریع‌تری از خود نشان می‌دهد. قرار است این ماده در جلیقه‌های جدید ضدگلوله استفاده شود.

ابوالفضل کریمی: دانشمندان انگلیسی سپر مایعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند مانع از ورود گلوله شود. این محققان این مایع ضخیم‌شونده را با "کولار" که یک فیبر سنتزی است، ترکیب کردند تا یک ماده ضد گلوله جدید بسازند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این شرکت در حال حاضر فرمول شیمیایی این ترکیب را به صورت سری نگاه داشته، اما به هر حال این ترکیب نیروی حاصل از برخورد گلوله را جذب کرده و در پاسخ ضخیم‌تر و چسبنده‌تر می‌شود.
دانشمندان شرکت BAE Systems این فناوری جدید را "فرنی ضد گلوله" توصیف می‌کنند که دلیل نام‌گذاری آن، شکل خاص آن است.

استوآرت پنی مدیر توسعه تجاری که مسوولیت ساخت مواد اولیه در این شرکت را دارد در این باره گفت: «این ترکیب شبیه به فرنی است و در هنگام برخورد گلوله، مولکول‌های آن به یکدیگر قفل می‌شوند».

استفاده از مایعات سفت شونده در ارتش موضوع جدیدی نیست، چرا که آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ارتش آمریکا نیز آزمایش‌هایی را روی مایعات مشابه انجام داده است. اما این تحقیقات برای اولین بار شواهدی را به همراه داشته است که نشان می‌دهد سپرهای مایع می‌توانند به طور موثری از سربازان در برابر گلوله‌ها یا ترکش‌ها محافظت کند.

با کمک این مایع می‌توان جلیقه‌های ضد گلوله قابل انعطاف‌تر، سبک‌تر و کارآمدتری را برای سربازان تولید کرد. در جلیقه‌های ضد گلوله استاندارد از چند لایه سنگین و ضخیم کولار استفاده می‌شود که حرکات سربازان را محدود کرده و باعث خستگی سربازان می‌شود.

در این تست‌، دانشمندان از سلاح‌های گازی بزرگ استفاده کردند و گلوله‌های فلزی را با سرعت 300 متر در ثانیه به دو ماده آزمایشی شلیک کردند. یکی از از آن‌ها از 10 لایه کولار تشکیل شده و دیگری از 10 لایه کولار ترکیب شده با مایع سفت شونده ساخته شده بود. کولار ساخته شده از مایع خاص بسیار سریع‌تر عمل می‌کرد و عمق تاثیر گلوله نیز در آن بسیار کم‌تر بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱
    0 0
    منعطف تر