گفت و گو با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار

سمیه فتحی:  معامله بلوک 18 درصدی سهام سایپا پس  از سیزده روز رقابت به روز دیگری موکول شد. ممکن است با  تو جه طولانی شد این رقابت اتفاقات دیگری در ادامه این معامله رخ دهد. به گفته علی صحرایی مدیربازار بورس ؛ با توجه به طولانی شدن رقابت برای خرید این بلوک و اینکه در 31 تیرماه باید مجمع سالانه سایپا برگزار شود به ناچار باید نماد مربوطه بسته شود. قرار است  از فردا سه شنبه حداقل قیمت هر سفارش این بلوک در سامانه معاملاتی از یک به 5 ریال تغییر کند. ظاهرا سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز لازم را صادر کرده است. با این حال ادامه این رقابت طی سیزده روز گذشته با حرف و حدیث های بسیاری مواجه شده است و حتی به شایعات بیشتری دامن زده است.  از سوی دیگر معامله سهام ایران خودرو نیز هنوز رسما تایید نشده  است. ظاهرا شورای رقابت در حال بررسی گزارشی های دریافتی است. در این بین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرآنلاین می گوید: از نظر ما به عنوان مسوول برگزاری معامله بلوک 18 درصدی ایران خودرو انجام شده است .  اگر هم حرف و حدیث وجود دارد طبق قانون سازمان خصوصی سازی و شورای رقابت مسوول رسیدگی این موارد هستند.

علی صالح آبادی با تاکید براینکه سازمان بورس و شرکت بورس اوراق بهادار براساس مقررات و قوانین مربوطه وظیفه برگزاری معامله را دارد، افزود: تا کنون هم این سازمان به وظایف قانونی اش عمل کرده است اما شورای رقابت و دیگر نهادهای مسوول در حال بررسی هستند.  

وی درباره معامله سایپا هم گفت: شرکت بورس اوراق بهادار و سازمان بورس همان طور که بخوبی معامله بلوک 18 درصدی سهام ایران خودرو را برگزار و به پایان رساند در خصوص فروش سهام سایپا هم به وظایفش در برگزاری معامله عمل کرده است. با توجه این که این رقابت ادامه دارد و هویت رقابت کنندگان مشخص نیست باید منتظر ماند.

 صالح آبادی درباره کاهش شاخص بورس به ویژه در  اواسط تیرماه و رشد آن تا آستانه رکورد تازه 15 هزار واحدی طی معاملات روز دوشنبه گفت: در این مقطع از سال با توجه این که اغلب شرکت ها در حال برگزاری مجامع سالیانه هستند و یا برگزار کرده اند، نوسان  در شاخص طبیعی است. در کوتاه مدت ممکن است شاخص رشد نکند و حتی کاهش هم نشان دهد. در بلند مدت روند صعودی را حفظ می کند.

 رئیس سازمان بورس  و اوراق بهادار تصریح کرد: معتقدم بازار سرمایه مسیر رشد را ادامه می دهد و مسائل حاشیه ای بر این بازار تاثیری ندارند. وقتی بورس خاصیت نقد شوندگی دارد و تاکید ما هم تقویت این خصیصه بازار سرمایه است. قطعا روند صعودی در درازمدت را طی می کنیم. مطالعات مربوطه هم در این زمینه انجام شده است و براین اساس در حال حرکت هستیم.

صالح آبادی با اشاره به  قوانین توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و کمک به گسترش فعالیت‌های بازار خارج از بورس تصریح کرد: اجرای قوانین مربوطه  باعث تداوم بخشیدن به رونق می شود. تا کنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

 سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر تقویت و توسعه  معاملات آنلاین تصریح کرد: با کاهش هزینه‌های معاملاتی کارگزاری و به وجود آمدن دسترسی جدید، سیل تقاضای جدید برای ورود به بازار را شاهد خواهیم بود. در نهایت سطح ارائه خدمات به مشتریان در بازار سرمایه رشد قابل توجهی می یابد که در درازمدت به نفع بازار سرمایه و رشد شاخص بورس است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =