ایبنا نوشت:

«برادرسالاری» اثر دیگری از ایولین رید، نویسنده فمنیست چپ‌گراست که به بررسی چرایی فرودستی زنان در طول تاریخ می‌پردازد. افشنگ مقصودی مترجم، این کتاب، اکنون اثر دیگری از ایولین رید با عنوان «پدرسالاری» را در دست ترجمه دارد. مقصودی تاکنون کتاب‌های متعددی از ایولین رید ترجمه کرده که «برادرسالاری» یکی از تازه‌ترین آنهاست. وی درباره این کتاب گفت: «رید» به عنوان یک فمنیست چپ‌گرا به تکامل تاریخی نظر ویژه‌ای دارد و موضوع کتابش را از دیدگاه رخدادهای تاریخی بررسی می‌کند تا از این طریق، جایگاه امروزی زنان را تحلیل کند.

به گفته وی، برادرسالاری نیز نهادی است که در دوران مادرسالاری وجود داشت. نویسنده کتاب در بررسی‌هایش ابتدا به دوره‌های تاریخی «وحش‌خویی»، «بربریت» و «شهری‌گری» که بشر از سر گذرانده است، نظر می‌افکند و بیان می‌کند که در دوران وحش‌خویی؛ مادرسالاری و برادرسالاری حاکم بودند که در دوران بربریت جای خود را به پدرسالاری دادند. پدرسالاری در دوره شهری‌گری یا تمدن، قوام یافت و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرد.

«رید» با این کتاب در پی بررسی چرایی فرودستی زنان در طول تاریخ می‌پردازد. طبق یافته‌های این نویسنده، در دوران پدرسالاری خانواده‌ای شکل گرفت که پدر در رأس آن بود. در چنین دورانی حکومت و دولت نیز پدیدار شدند و در این نهادها نیز مردان در رأس امور قرار گرفتند.

در دوران وحش‌خویی و سیطره مادرسالاری، بشر زندگی قبیله‌ای داشت و نیای همگان از طریق مادر تعیین می‌شد. در این دوران فعالیت افراد، جمع‌آوری خوراک از جنگل‌ها و از طریق شکار بود، اما در دوران بربریت، انسان به کشاورزی و دام‌پروری روی آورد. چنین فعالیت‌هایی به قدرت جسمی نیاز داشت و به همین دلیل مردسالاری جای مادرسالاری را گرفت.

این کتاب دومین اثر از مجموعه‌ای سه جلدی است. جلد نخست «مادرسالاری» نام دارد که چندی پیش منتشر شد. جلد سوم این مجموعه با عنوان «پدرسالاری» نیز ‌اکنون از سوی افشنگ مقصودی در دست ترجمه است. چاپ نخست کتاب «برادرسالاری» در 368 صفحه به‌تازگی از سوی انتشارات گل‌آذین منتشر شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =