شرق نوشت: اواخر مهرماه امسال بود که حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون، با انتشار چند عکس، نسبت به وضعیت نگران‌کننده فضای سبز در پادگان ٠٦ واقع در شمال خیابان پاسداران تهران اظهار نگرانی کرد. او این محوطه را که محل سربازی تعداد زیادی بوده، «جهنم سبز» خواند و اعلام کرد که از سه سال قبل به‌عنوان یک شهروند عادی شاهد خشک‌شدن درختان آن است.

پس از این اعلام خسارت شهروندی، اعضای شورای پنجم که روزهای اولیه حضورشان در بهشت را می‌گذراندند، واکنش‌هایی به این خبر داشتند و زهرا نژادبهرام، عضو شورا، از ورود شورا و شهرداری به موضوع پادگان ٠٦ خبر داد و گفت: مسئولان شهرداری در حال رایزنی با مسئولان ارتش هستند که ٧٠ درصد فضای این پادگان در اختیار شهرداری قرار گیرد. این پادگان در داخل بافت مسکونی است که سرانه‌های شهری پایینی دارد و امیدواریم این مجموعه تبدیل به بوستان شود. او همان زمان شایعات تبدیل این پادگان به بانک یا برج را رد کرد.

پس از آن رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ضمن بازدید از پادگان گفت که هر برنامه‌ای از سوی هر نهادی که در پادگان ۰۶ اجرا می‌شود، باید در راستای حفظ محیط‌زیست باشد. بعد مهدی چمران، رئیس شورای تهران در سه دوره گذشته، اعلام کرد که شورا در سال‌های اخیر اصرار داشته این پادگان به فضای سبز عمومی تبدیل شود، اما به‌لحاظ وسعت زمین‌های این پادگان و بهای بالای زمین آن برای خرید این اقدام برای شهرداری میسر نبود و از سوی دیگر با تبدیل آن طبق ضوابط به منطقه مسکونی - تجاری و خدماتی هم موافق نبودیم.

چمران گفته بود: طرح ارتش به کمیسیون ماده پنج که در آن حدود ٥٠ درصد فضای پادگان فضای سبز باقی بماند و بقیه به فضای خدماتی یا سایر نیازمندی‌ها و مسکونی تبدیل شود و مجموع آن هم از تراکم پهنه کمتر باشد، ارائه و با پیشنهادهای اصلاحی در کمیسیون ماده پنج بررسی و تصویب و برای تصویب نهایی به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارسال شد که هنوز این شورا بررسی‌های لازم را انجام نداده و هیچ‌گونه تصمیمی نیز اخذ نکرده است.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، هم اوایل آذرماه اعلام کرد که درباره این پادگان هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و اگر لازم باشد توافقاتی در قبال واگذاری املاک با ارتش انجام خواهیم داد.

پس از این اظهارات، خبر دیگری از پادگان نیامد تا اینکه اوایل دی‌ماه معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ٤ از آغاز عملیات بهسازی و مناسب‌سازی و بازپیرایی فضای سبز پادگان ۰۶ با هماهنگی ارتش خبر داد. حالا و در ادامه بی‌خبری از این جهنم سبز گران‌قیمت، خبر توافق درباره این پادگان آمده است.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، هفته گذشته در تذکری نسبت به بارگذاری در پادگان ۰۶ به شهردار تهران گفت: این پادگان در محدوده خیابان‌های پاسداران، اتوبان صیادشیرازی و خیابان‌های دولت و گلستان به‌لحاظ سرانه‌ها و علی‌الخصوص وضعیت ترافیکی، شرایطي بحرانی دارد، اما قرار است یک‌میلیون مترمربع در آنجا بارگذاری صورت گیرد. اگر قرار باشد پادگان‌ها از شهر خارج شوند و به‌جای آنها چندبرابر طرح تفصیلی بارگذاری انجام شود، همان بهتر که پادگان‌ها در شهر بمانند، حداقل اینکه موجب کمترشدن سرانه‌های خدماتی نمی‌شوند و در زمان بحران هم می‌توان از آنها استفاده کرد.

روز گذشته هم علی اعطا، سخنگو و عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، از بی‌اطلاعی شورا نسبت به اقدامات شهرداری درخصوص بارگذاری در مرکز آموزشی ٠٦ گلایه کرد و گفت: این مرکز آموزشی زمینی به مساحت ٤٩,٥ هکتار دارد و مجوزی هم از سوی کمیسیون ماده ٥ برای بارگذاری دارد که البته باید به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی نیز می‌رسید.

او تأکید کرد که هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص این مرکز نیازمند آن است که مستقیم افکار عمومی و نمایندگان مردم را در جریان بگذارند، اما متأسفانه شورای شهر آن‌گونه که باید، در جریان پیگیری‌های شهرداری در راستای طرح موضوع و پیگیری تصویب طرح مرکز آموزشی ٠٦ از شورای‌عالی شهرسازی نیست.

او از تعویق دوهفته‌ای تصمیم شورای‌عالی شهرسازی به درخواست شورای شهر تهران خبر داد و گفت: کسی مخالف این نیست که در این زمین بارگذاری معقول انجام شود، اما لازم است این‌گونه تصمیم‌گیری‌های کلان برای شهر با اطلاع و آگاهی شهروندان، افکار عمومی و نمایندگان مردم صورت گیرد.

عاقبت همه باغات و زمین‌های ارزشمند شهر تهران؛ چه در دست اشخاص و چه در اختیار نهادهای عمومی و دولتی و نظامی یکی است؛ تغییر کاربری پس از خشک‌شدن، سوزانده‌شدن یا رهاشدن.

پادگان یا مرکز آموزشی ٠٦ در شمال تهران هم دارای ارزشی قابل‌توجه است که از سال‌ها قبل رها شده تا دیگر جانی برای ماندن نداشته باشد و برای تبدیل به بلوک‌های سیمانی آماده شود. پیگیری و قول‌های اعضای شورا برای خرید این زمین و تبدیل آن به بوستان در وضعیت بی‌پولی شهرداری تهران محتمل نیست، اما حداقل می‌توان امیدوار بود که سهم فضای سبز و عمومی این زمین‌ها به بارگذاری مسکونی آن ارجح باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    0 0
    همان بلایی که قالیباف بر سر پادگان عشرت آباد کلاه فرنگی آورد . حالا بر سر پادگان 06 میاید . فقط این دفعه شهردارش فرق میکند. کیست که یاری کند ما را