ایرج حریرچى، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز خود گفت: خدمات به بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی مناطق زلزله زده مناسب و قابل قبول است

به گزارش خبرگزارى خبرآنلاين به نقل از روابط عمومى وزارت بهداشت، سخنگوى وزارت بهداشت افزود: در مورد ادعای فوتی در اثر سرما زدگی در مناطق زلزله زده، در برخی از موارد، افراد بیمار در این ‌مناطق با تاخیر مراجعه کرده اند و در دو ماه اخیر، ۵ کودک به دلیل بیماریهای مختلف در بیمارستان بستری شدند که سه کودک همچنان با حال عمومی خوب در بیمارستان بستری هستند

او ادامه داد:ممکن است حتی کودکان در مناطق غیر زلزله زده نیز دچار سرماخوردگی و در بیمارستان بستری شوند اما در فضای مجازی این گونه موضوعات بزرگ نمایی می شود.

علت فود كودك در سرپل دهاب اختلال ژنتيكى بود

حريرچى گفت: كودک ساکن در مناطق زلزله زده که فوت شد، علت فوت، اختلال ژنتیکی مادرزادی بوده است و این موضوع مربوط به آذر ماه بود اما متاسفانه در بهمن ماه، در فضای مجازی منتشر می شود که به خلاف، آن را منتسب به سرمازدگی می کنند.

سخنگوى وزارت بهداشت افزود: کودک دیگری که بستری بود به دلیل سرماخوردگی و عفونت ریه مراجعه کرده بود که اقدامات درمانی لازم و مناسب برای وی انجام و از بیمارستان ترخیص شد.

او در رابطه با اقدامات درمانى انجام شده در مناطق زلزله زده گفت: در شهر سر پل ذهاب و شهرهای زلزله زده همجوار، وزارت بهداشت، پزشک و تسهیلات بیشتری نسبت به گذشته در این مکان ها فراهم کرده است و اقدامات درمانی لازم به مراجعین مراکز درمانی ارائه می شود و اگر فردی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کرده است، موضوعی جدا است.

اولين ارگانى كه از آن تشكر شد وزارت بهداشت بود

حريرچى ادامه داد: اولین ارگانی که از آن در حادثه زلزله تشکر و قدردانی شد وزارت بهداشت و حوزه سلامت بود و ارگان های دیگر هم، مسئولیت های خودشان را انجام می دهند.

او افزود: دستگاههای ذیربط در خصوص تامین آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و امکانات مناسب برای اسکان موقت و دائم مناطق زلزله زده، مانند گذشته به مسئولیت خود عمل مى كنند.

افزايش ٢٥ سال در اميد به زندگى ايرانى ها

حريرچى با اشاره به اينكه مهمترین هدف نظام سلامت، افزایش امید به زندگی و امید به زندگی سالم است گفت: امید به زندگی در بدو تولد یعنی میانگین سالهایی که انتظار می رود یک نوزاد زنده بماند.

او ادامه داد:امید به زندگی در سالهای قبل از انقلاب 54 سال بوده و حتی در دهه 40 شمسی بین 45 تا 50 سال بوده، حالا با کمال افتخار اعلام می کنم که هم اکنون امید به زندگی در زنان ایرانی 78.4 سال و در مردان ایرانی به 73.8 سال افزایش یافته است.

حريرچى در رابطه با علل اين اتفاق گفت: افزایش 25 سال امید به زندگی در طی بیش از چهار دهه، پیشرفت بسیار چشمگیر و شاخص خیره کننده ای است که ناشی از بهبود زیر ساختهای اقتصادی و اجتماعی و نیز اقدامات حوزه سلامت در چند دهه گذشته بوده است.

سخنگوى وزارت بهداشت ادامه داد: رتبه ما در امید به زندگی در طی سالهای دهه های گذشته بین 100 تا 110 در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بوده است که هم اکنون به رتبه 63 صعود کرده است

او در رابطه با شرايط مرگ و مير زودرس در ايران گفت: تا دهه هفتاد شمسی و قبل از آن بیش از 80 درصد موارد مرگ ایرانیان در زیر 70 سالگی بود و حدود ده درصد و حداکثر 20 درصد ایرانیان تا بالای 70 سال عمر می کردند

او ادامه داد: با پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی درمانی اخیر در کشور، هم اکنون نزدیک به 50 درصد ایرانیان ( یعنی 47درصد کل) یا 51 درصد زنان و 43 درصد مردان ایرانی بیش از 70 سال عمر می کنند.

حريرچى با اشاره به اينكه می توانیم متوسط عمر را به 80 سال برسانیم گفت: البته این شاخص از طرف دیگر هم قابل بررسی است، در سال 1395 از 360 هزار مرگ و میر اتفاق افتاده در کشور، 219 هزار در مردان و 141 هزار در زنان ایرانی رخ داده است که 193 هزار یا 53 درصد کل مرگها قبل از 70 سالگی رخ داده است که 124 هزار مرگ مربوط به مردان و 69 هزار مرگ مربوط به زنان در زیر 70 سالگی بوده است و این بدین معنی است که همه باید تلاش کنیم تا موارد مرگ و میر زودرس قبل از 70 سالگی را کاهش دهیم.

٢٠ درصد ايرانى ها از مقدار مورد نياز كالرى كمترى مصرف مى كنند

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه وضعيت تغذيه ايرانى ها گفت:.بیش از 50 درصد از خانوارهای ایرانی، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا مصرف و کالری دریافت می کنند

حريرچى افزود: حدود 20 درصد از خانوارها، مصرف غذا و دریافت انرژی و کالری مناسبی دارند اما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی، غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت می کنند و یا ترکیب غذایی آنها نامناسب است.

٣٠ درصد تماس هاى اورژانس مزاحمت است

او در رابطه با مزاحمت ايجاد شده در اورژانس تهران گفت: روزانه 10 تا 12 هزار تماس تلفنی فقط با اورژانس استان تهران گرفته می شود که متاسفانه حدود 30 درصد از آنها یعنی حدود 3000 مورد مزاحمت است که وقت پرسنل شریف اورژانس را می گیرد و موجب معطلی افراد نیازمند خدمات می شود.

حريرچى افزود: متاسفانه در حدود 1 درصد از این موارد، تماس گیرنده، اطلاعات کاملا غلط و دروغ ارائه می دهد و پرسنل شریف اورژانس در هنگام مراجعه به محل، با ساختگی بودن و مزاحمت تماس گیرنده و عدم وجود بیمار و مورد اورژانسی مواجه می شوند.

حريرچى گفت:تمام موارد مزاحمتهای تلفنی، از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری می شود ولی راه اصلی پیشگیری از چنین مواردی، ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا، در اکثر نظام های اقتصادی شامل حوزه های صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها، حدود 20 تا 30 درصد منابع، دچار استفاده غیر بهینه می شوند.

وضعيت معضل تاخير در پرداختى هاى بيمه

حريرچى ادامه داد: در کشور ما مانند کشورهای دنیا، وزارت بهداشت، بیمه ها و شورای عالی بیمه، در مورد بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری می کنند و در این بسته ها، باید همه مردم و بیمه شدگان بهره مند شوند و مجموعه اقدامات آن، باید هزینه اثربخش و مطابق با اقتصاد آن کشور باشد.

او افزود: در چند دهه گذشته، بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها، گسترده تر بوده است و باید ببینیم که منابع موجود، پاسخگوی نیازها هستند یا خیر.

حريرچى توضيح داد: در چند دهه گذشته و به ویژه از زمانی که نقش بیمه ها بیشتر شده، با معضل تاخیر در پرداخت بیمه ها روبرو هستیم

سخنگوى وزارت بهداشت گفت: در سراسر دنیا مردم، پزشکان و وزارتخانه های بهداشت، علاقه مندند که خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما دو درخواست وجود دارد یکی اینکه کیفیت خدمات مناسب باشد و تعداد خدمات آن معقول باشد

او ادامه داد: ممکن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد اما پاسخگوی نیاز درمانی یک کشور نباشد به عنوان نمونه یکی از کشورهای بزرگ آسیا،خدمات دیالیز را فقط سه ماه پوشش می دهد در حالیکه این خدمات در ایران، رایگان است و با کمک خیرین، حتی هزینه های رفت و آمد بیمار پرداخت و به بیمار و همراهش، غذا ارائه می شود.

حريرچى افزود: هیچ محدودیتی خوشایند نیست و افرادی که اقدام به محدود سازی خدمات می کنند، به عواقب آن توجه نمی کنند.


نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراريخته

او افزود: در خصوص واردات محصولات تراریخته، در جایی غیر از وزارت بهداشت تصمیم گیری می شود، در مورد محصولات کشاورزی، وزارت کشاورزی تصمیم گیری می کند که آیا محصول اجازه ورود دارد یا خیر و با توجه به ملاحظات آن محصول، مرجع مورد نظر باید پاسخ بدهد.

حريرچى ادامه داد: تنها سه محصول تراریخته شامل؛ روغن سویا، کلزا و ذرت می تواند وارد کشور شود البته در خصوص این سه محصول، برخی، دانه این سه روغن را تنها برای روغن گیری در کشور وارد می کنند و در برخی موارد، به صورت روغن مایع وارد کشور می شود.

او گفت:در داخل کشور، کشت محصول تراریخته در مقیاس محصول فراگیر نداریم، محصولات موجود در بازار به صورت دوره ای بررسی می شوند که آیا از محصول تراریخته استفاده می شود یا خیر و به آنچه مجوز داده می شود، سالم است

سخنگوى وزارت بهداشت ادامه داد: مسئولیت وزارت بهداشت، حفظ و تامین سلامت است و محصولی را که ما تایید می کنیم یعنی از سلامتش مطمئن هستیم.

گله ى وزارت بهداشت از تامين اجتماعى

حريرچى ادامه داد: یکی از گله هایی که از تامین اجتماعی داریم این است که نباید تفاوتی بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان وزارت بهداشت و تامین اجتماعی وجود داشته باشد.

او ادامه داد: پرداخت اصل حقوق و کارانه در بیمارستانهای تامین اجتماعی به روز و تاخیر آن، 45 روز است اما در بیمارستانهای دولتی که به مردم، کارگران و نیازمندان خدمات ارائه می دهند، کارانه با تاخیر 10 تا 14 ماه پرداخت می شود که این کار عادلانه و درستی نیست.

سخنگوى روزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اشکالات ما به تامین اجتماعی این است که درمان مستقیم و بیمارستانهای ملکی این سازمان، بسیار گران تر از درمان بیمارستانهای دولتی اداره می شوند.

حريرچى در پايان گفت:در پرداخت اضافه کار و کارانه پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران بیمارستانهای دولتی دچار مشکل و تاخیرهای طولانی مدت هستیم اما تامین اجتماعی در پرداخت به پرسنل درمانی خود تاخیری ندارد در صورتیکه مطالبات پرسنل درمانی دانشگاه های علوم پزشکی، مطالبات خود از تامین اجتماعی را با تاخیر چهارده ماهه دریافت میکنند و این کار عادلانه نیست.

٤٧٢٣٧

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =