فیلم | تصویر نجومی روز ناسا: ماه‌گرفتگی کامل بر فراز تاجیکستان

در آستانه ماه‌گرفتگی کلی ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸، پایگاه اینترنتی تصویر نجومی روز ناسا نمایی زیبا از ماه‌گرفتگی سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) در تاجیکستان منتشر کرده است. عکاس با ثبت تغییرات آسمان، شگفتی‌های این پدیده نجومی را به زیبایی نشان داده است.

به گزارش خبرآنلاین، ماه‌گرفتگی کلی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، زمین و ماه روی یک راستا قرار می‌گیرند و سایه زمین روی ماه می‌افتد. به خاطر وجود جو در اطراف زمین، طیف سرخ نور مرئی از اطراف زمین به داخل سایه می‌تابد و به همین دلیل، ماه در اوج گرفت با رنگ سرخ دیده می‌شود و کاملا تاریک نمی‌شود.

ژان-لوک داورن (Jean-Luc Dauvergne) برای عکس‌برداری از ماه‌گرفتگی کلی سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) به تاجیکستان سفر کرد و در برنامه‌ای چندساعته، تصاویر متعددی از آسمان و چشم‌انداز اطراف ثبت کرد. با کنار هم گذاشتن این تصاویر، او توانست ویدیویی جالب از تغییرات آسمان در طول مراحل گرفت آماده کند.

در آغاز فیلم، احساس می‌کنید که آسمان مثل روز روشن است؛ اما در واقعیت، این مهتاب ماه بدر است که همه‌جا را روشن کرده است. با ورود ماه به درون سایه زمین، آرام‌آرام از روشنایی ماه کاسته می‌شود و ستارگان بیشتری در آسمان پدیدار می‌شوند. حیرت‌انگیزتر از همه، ساختار زیبای صفحه کهکشان راه‌شیری و اجرام غیرستاره‌ای آن است که در مجاورت ماه خودی نشان می‌دهند. در ادامه فیلم، این چشم‌انداز با بزرگ‌نمایی بیشتر تکرار می‌شود و در آخر، تصویری از موقعیت ماه در کنار سحابی‌های عقاب (Eagle)، قو (Swan)، سه‌پاره (Trifid) و مرداب (Lagoon) به نمایش درمی‌آید.

تقریبا دو ساعت پس از آغاز گرفت، ماه از سایه زمین بیرون می‌آید و دیگر اجرام آسمان شب را در درخشش پرتلألؤ خود محو می‌کند.

چهارشنبه این هفته، حوالی غروب آفتاب و به شرط مساعد بودن شرایط جوی، ساکنان نواحی شرقی و مرکزی ایران می‌توانند شاهد طلوع ماه در اوج ماه‌گرفتگی باشند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    0 0
    معلوم نبود که