سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر به حدود 14 هزار میلیارد ریال رسید.

سایه کمبود بودجه بر پروژه‌های بخش دریایی کشور در دو سال گذشته بیش از پیش آشکار شده بود. طرح های توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور  که از پنج سال پیش آغاز شد گرچه به علت کمبود بودجه نسبت به گذشته به کندی پیش می رود اما با موفقیت هایی هم همراه بوده است. نمونه آن  بهره برداری از  فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و توسعه بنادر کوچک کشور است. چندی پیش مسوولان سازمان بنادر کمبود بودجه را از دغدغه‌های سازمان بنادر ودریانوردی عنوان کردند که با ادامه این روند برای به سرانجام رسیدن طرح‌های توسعه در بنادر با مشکل مواجه خواهند شد اما ظاهرا سازمان بنادر توانسته بر بخشی از مشکلات کمبود بودجه فائق شود و صرف نظر از این که این سازمان  با کمبود منابع اعتباری مواجه است، اما سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها به صورت گرفته است. به تازگی این سازمان اعلام کرده است، سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر به حدود 14 هزار میلیارد ریال رسید.

 این موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و توسعه حمل ونقل دریایی و واگذاری بسیاری از فعالیت های تصدی‌گری در بنادر کشور به این بخش خصوصی که مسوولان بخش حمل ونقل کشور از آن خبر می دهند در شرایطی است که هنوز مشکل فایناس طرح توسعه بند چاه بهار که از سال 86 کلید آغاز شده به سرانجامی نرسیده است. فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی هم همچنان در انتظار سرمایه گذار است . به گفته رئیس سازمان بنادر قرار بود پیش از این کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مدل مالی برای سرمایه گذاری در این فاز را به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کند . اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.  مناقصه طرح توسعه بندر  امیرآباد هم علی رغم برگزاری ظاهرا با مشکل مواجه شده و گفته می شود این مناقصه باطل شده است.  اما  مسوولان سازمان بنادر این موضوع را رد کرده اند و چندی پیش گفته بودند مهلت داده ایم تا از محل فاینانس منابع تامین کنند و بعد  قرارداد منعقد شود. اگر هم مهلت تمام شود و موفق نشود آن وقت مجبوریم  به شکل دیگری مناقصه برگزار کنیم.

 با این حال سازمان بنادر و دریانوردی در نمابری به رسانه ها  از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر به میزان 13 هزار و993 میلیارد ریال با انعقاد 139 قرارداد تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری خبر داده است. بر این اساس سرمایه گذاری بخش خصوصی در ترمینال ها و  بنادر از جمله بندر امام خمینی (ره)، انزلی، امیر آباد، نوشهر، خرمشهر و شهید رجایی انجام شده است که از این میزان سرمایه‌گذاری، بندر شهید رجایی با 5 هزار و 363 میلیارد ریال با 46 قرارداد بیشترین سهم را در سرمایه گذاری و قراردادهای منعقد شده بخش خصوصی دارد.

همچنین بندر امام خمینی(ره) با40 قرارداد بخش خصوصی تا پایان اردیبهشت ماه امسال، چهار هزار و 449 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری را تجربه کرد.

در بندرامیر آباد نیز 14 قرارداد با سرمایه‌گذاری دو هزار و 159 میلیارد ریال بخش خصوصی منعقد شده است.

در بنادرخرمشهر پنج قرداد، انزلی چهار قرارداد، بوشهر چهار قرارداد و نوشهر سه قرارداد با بخش خصوصی تا پایان اردیبهشت ماه امسال منعقد شده است که در مجموع حجم آنها به مبلغ 986 میلیارد ریال است.

همچنین در 23 ترمینال بندری بخش خصوصی حضور یافته است که مجموع مبلغ قرارداد آنها یک هزار و 36 میلیارد ریال است.

 با توجه به عملکرد  این بخش  محدودیتی در واگذاری‌ها وجود ندارد و سازمان بنادر و دریانوردی نیز با انعقاد قراردادهای بلند مدت با بخش خصوصی حمایت‌های گسترده‌ای از این بخش دارد و از طریق ارائه و برگزاری دوره های آموزشی در سطح داخلی و خارجی زمینه را برای انجام هرچه بهتر امور واگذارشده در بنادر فراهم کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =