روحانی: نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم/ اگر افرادی که یارانه نیاز ندارند را شناسایی کنیم حذف می‌شوند/۷

رئیس جمهور گفت:اتکای ما در جامعه مدنی فقط نباید به احزاب باشد. الان سمن‌ها بخش بزرگی هستند در زمینه‌های مختلف فعالیت خوبی دارند. احزاب ما متاسفانه عمدتا مثل مغازه‌های فصلی در ایام انتخابات فعال می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در بخش پایانی نشست خبری خود به موضوعات مختلفی از جمله مقابله با آلودگی هوا و همینطور مسئله افزایش نرخ بنزین و حدف یارانه ها پرداخت. او در این رابطه تاکید کرد ما نیاز به یک گفت و گوی ملی داریم که در این راستا احزاب و سمن ها می توانند نقش آفرینی کنند. 

اهم صحبت های او از این قرار است: 

* (در پاسخ به این سوال که بسیاری از تحلیل گران معتقدند، انتخاب آینده نه بین اصولگرایان و اصلاح طلبان بلکه انتخاب بین پوپولیست های یارانه ای و جامعه مدنی است و باید جامعه مدنی تقویت شود تا در زمان انتخابات تاثیرگذار باشد):اتکای ما در جامعه مدنی فقط نباید به احزاب باشد. الان سمن‌ها بخش بزرگی هستند در زمینه‌های مختلف فعالیت خوبی دارند. احزاب ما متاسفانه عمدتا مثل مغازه‌های فصلی در ایام انتخابات فعال می‌شوند.

*مردم بیایند در گفتمان‌هایی که در آینده‌شان مهم است بحث کنند. مگر نمی‌گوییم آلودگی هوا و زلزله؟ همه دنبال این هستیم که بگوییم بنزین و نان ارزان می‌شود. اینها درست و ممکن است عده‌ای کف بزنند برایمان اما مگر نباید آلودگی هوا حل شود؟ الان فقط مدارس را تعطیل می‌کنیم که ساده‌ترین و شاید بدترین راه است. راه صحیح و عاقلانه بدون پول ممکن نیست. باید خودروها و وسایلی که مصرف‌کننده انرژی هستند اصلاح شوند. این بودجه می‌خواهد. همین طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بودجه می‌خواهد.

*عربستان سعودی که چند برابر ما نفت می‌فرشود از پارسال تا امسال بنزین و گازوئیل را دو برابر کرده است. ما به مجلس گفتیم همفکری و هماهنگی کنند. وزیر نفت ما اعلام کرد روزانه معادل 5.5 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم! همه خیابان‌های ما تبدیل شده به پارکینگ.

*اشکال ما باید رفع شود. جامعه مدنی درباره اینها باید گفت‌وگو کند. باید گفت‌وگوی ملی راجع به مسائل اساسی کشور راه بیفتد. محیط زیست از مسائل بسیار مهم است. من مکرر به این فکر افتادم و در دولت مطرح کرده‌ام. باید گفتمان‌سازی ما بخشی به سمت مهم‌ترین مسائل اجتماعی کشور برود.

* { درپاسخ به این سوال که پیمان همکاری های دوجانبه ایران و افغانستان به کجا رسید و آیا ایران حاضر است کمک های مستشاری به افغانستان بکند} افغانستان همسایه شرقی ما هست که رابطه خوبی داریم و ایران نیز مهمان نوازی خوبی نسبت به  براداران و خواهران افغان بوده است. ما یک معاهده اساسی با افغانستان از  زمان رئیس جمهور قبلی  این کشور امضا کردیم که یک معاهده همه جانبه بوده و تا امروز بخش هایی از آن اجرا شده و بخش هایی باقی مانده است.

*ما از اینکه مردم افغانستان با پدیده تروریسم مواجه هستند بسیار متاسفیم و آماده ایم هر گونه کمک مستشاری به آنها  ارائه کنیم. البته آمریکا می خواست امنیت برقرار کند اما امروز شاید یکی از دلایل افزایش تروریسم و جذب جوانان به این گروه‌ها همین حضور نیروهای خارجی باشد.

*{درپاسخ به سوالی درباره نوسازی حمل و نقل) در نوسازی خمل و نقل اهدافی وجود دارد که می تواند اشتغال را افزایش دهد و فناوری را وارد کشور کند. به لحاظ محیط زیست هم بسیار برای ما مفید است مضاف برآنکه  ما با نوسازی می توانیم در زمینه انرژی صرفه جویی خوبی داشته باشیم و رفاه حال مردم را به ارمغان بیاوریم. در بازآفرینی شهرها نیز  می تواند موثر باشد به گونه ای که برای خانه اولی ها امکان تامین مسکن وجود خواهد داشت. ما در این طرح ها اهداف مختلفی را دنبال می کنیم که امیدواریم بتوانیم آنها را محقق کنیم .

* {در پاسخ به این سوال که دولت قرار بود هم قیمت بنزین را افزایش دهد و یارانه بگیرهایی را که نیاز ندارند را حذف کند اینکه اینگونه نشد آیا به دلیل انتخابات ریاست جمهوری است؟} این سوال سوالی اقتصادی با بوی سیاسی است. هر دو این صحبت (افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه بگیران) درست است. امروز ما به همه اقشار یارانه پرداخت می کنیم که نباید اینگونه باشد و قرار بود مجلس هم کمکی بکند که این امر اتفاق نیفتاد. البته ما جلسات متعددی با کمیسیون تلفیق و رئیس مجلس داشتیم که نتوانستیم به یک راه حل برسیم. در این زمینه ما و مجلس هدفمان یکی است اما در شیوه به نتیجه نرسیدیم. درمورد بنزین هم اختلافی نداشتیم اما قبول داریم که باید این کار صورت بگیرد و در این مسیر لازم است به مردم توضیح داده شود.

*دولت اگر افرادی را که نیاز به یارانه ندارد را بتواند شناسایی کند  و یارانه انها را حذف کند حتما این کار را خواهد کرد اما مشکل شناسایی این افراد است.

29216 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =