بهطور کلی «تهمت» ۲ صورت دارد:
الف) افترا: تهمتزننده با علم و اگاهی، گناه یا عیبی را به شخصی نسبت میدهد، یعنی میداند که آن شخص دارای این عیب نیست و یا این عمل از او سرنزده است. حتی گاهی فردی مرتکب عمل زشتی شده ولی برای نجات خود از گرفتاری و فرار از مجازات آن را به دیگری نسبت میدهد، که در اصطلاح به آن افترا گویند.
ب) بهتان: تهمتزننده بدون علم و از روی ظن و گمان چیزی را به شخصی نسبت میدهد که در اصطلاح به آن بهتان گویند. ریشهٔ صورت دوم سوءظن و بدبینی نسبت به دیگران است که موجب میشود هر کاری که از دیگران صادر شود آن را حمل بر فساد کند.
اکثر تهمتها به خاطر ناآگاهی و سوءظن است. در حقیقت بهتان بدترین نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غیاب وی باشد غیبت هم بهشمار میآید و انسان در واقع مرتکب ۲ خطا شده است، یگی دروغ و دیگری غیبت، و بزرگترین ظلم در حق کسی آن است که او را متهم به ارتکاب گناهی کنی که هرگز آن را انجام نداده است.
نتیجه بهتان و افترا این است که:
* نظام اجتماعی تضعیف و عدالت اجتماعی کمرنگ می شود.
* حق، باطل و باطل، حق جلوه کند.
* بیگناهان متهم و گرفتار و گناهکاران تبرئه و آزاد جلوه میکنند.
* حسن ظن به سوءظن نسبت یکدیگر تبدیل و اعتماد عمومی مردم از یکدیگر سلب میشود.
* زمینهٔ هرج و مرج فراهم میشود و ناامنی و نارضایتی رشد مییابد.
* دوستی و صمیمیت جایش را به کینه و عداوت میدهد.
* مردم پراکنده و متفرق و بدون ارتباط با یکدیگر زندگی میکنند و تجمع، تشکل و انسجام کمتر شکل میگیرد.
انگیزههای تهمت زدن به دیگران، گوناگون و فراوان است که برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از: بیاعتقادی به مسائل دینی، حسادت، جبران شکست در میدان زندگی فردی و اجتماعی، برتریجویی، تعصبهای جاهلانه، خشنود ساختن دیگران، جبران احساس حقارت درونی، ایجاد ناامیدی، سودجویی، انتقامجویی و کینهتوزی.
بیتردید رسانهها در شکلدهی روابط انسانی مناسب نقش اساسی دارند.

برچسب زدن به افراد همواره در جوامع بشری مطرح بوده است. اکنون بخشی از عملکرد برخی از رسانهها ناظر به همین موضوع است.
کد خبر 752882
نظر شما