۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۵

مجموعه چهار جلدی «سرزمین جاوید» بسیاری از شبهات تاریخ ایران باستان را با دلیل، اثبات و یا رد می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب تاریخی و چهار جلدی «سرزمین جاوید» نوشته ماریژان موله، هرتسفلد و گیرشمن با ترجمه و اقتباس از ذبیح‌الله منصوری به کوشش انتشارات نگارستان به چاپ بیست و سوم رسید.

در این مجموعه کتاب از تهاجم‌ها، اساطیر و تاریخی که مربوط به دوران پیشدادیان و کیانیان، مادها، هخامنشیان، پارت‌ها و ساسانیان می‌شود، سخن رانده شده است. پس از آن نشان می‌دهد که تازیان و اقوام گوناگون ترک به ویژه مغول‌ها پس از هخامنشیان به ایران آمده‌اند و همیشه این فرهنگ و تمدن و زبان ایرانی بوده که ملل و اقوام مهاجم را ایرانی‌مآب کرده است. عنصر قالب در اصول بنیادی تفکر و بینش ایرانی پویایی، سازندگی و بالندگی بوده و همواره به‌صورتی ذاتی در پس هر تهاجمی روند دوباره‌سازی و زنده شدن و رونق دوباره را در پیش گرفته و همواره چون کوهی استوار بر بلندای تاریخ بر جای مانده است.

در این کتاب تاریخی آمده است: «بی‌گمان فرهنگ و تمدن ایرانی، از آغاز تاکنون استمراری بنیادی، پرتوان و پیوسته داشته است. این فرهنگ و نمودارهای فکری و معنوی آن، مانند حلقه‌های به هم پیوسته یک زنجیر است. هر حلقه یا چند حلقه این زنجیر، توسط پادشاهان، دانشمندان، هنرمندان و حکیمان و عارفان و ... به فراخور زمان، مکان، ذوق و سلیقه آنان ساخته و پرداخته شده است. به ترتیبی که این دانه‌ها و حلقه‌ها پیراسته و آماده شده است. سازندگان هر عصر و دورانی، میراث‌دار تجربه‌ها، آموخته‌ها و داده‌های پیشینیان خود بوده‌اند و نمی‌توانسته‌اند از آن گنجینه بی‌نیاز باشند، اما همیشه برابر با زمان و مکان و در برخورد با فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر و در بازار پر رونق داد و ستدها، بر آن‌چه که از پیش به آنان رسیده، افزوده است. همین پویایی و ایستایی است که فرهنگی همیشه در حال تحول، زنده و نو را برای نسل بعدی بر جای نهاده است».

در بخشی از دست نوشته های مترجم کتاب ذبیح الله منصوری در این کتاب می خوانیم: «اکتشافات تاریخی در ایران در دنیای علم، ولوله به وجود آورده چون آشکار شده که سهم ملت ایران در تمدن جهان به قدری است که بدون اغراق و خودپرستی باید بگوییم که دنیا در آن زمان هرچه داشت از ایران داشت. اینک ما درصدد برآمده ایم که میهن خود را در حدود توانایی به هموطنان خویش بشناسانیم و ماخذ نوشته ما اکتشافات تاریخی چهل سال اخیر و آثاری است که به زبان های دیگر راجع به ایران نوشته شده است...».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مريم IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
    3 0
    اين كتاب مي تواند منبع خوبي براي ساخت آثار هنري در صدا سيما يا سينما باشد
  • سعید-ح IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
    1 0
    منابع مرجع درخصوص ایران قبل ازاسلام که بدون تحریف باشد را معرفی کنیدتا بدانیم که فلان شاعر،دانشمند،فیلسوف و...ایرانی درقبل ازاسلام بودنند
  • حسین IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۲
    1 0
    امیدوارم که به چاپ هزارم برسد تا مردم ما تاریخ خود را بشناسند.