معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی و مناسبات تجاری ایران و عراق نیازمند شکل گیری توافقات سازنده است، گفت: ایران و عراق نیازمند یک سند جامع برای همکاری اقتصادی هستند تا آن را مبنای همکاری‌های اقتصادی فی مابین قرار دهند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري عصر امروز (چهارشنبه) در نشست مذاكرات مشترك ايران و عراق با تبريك پيروزي هاي پي در پي ملت عراق، مرجعيت ديني و دولت اين كشور در برابر داعش اظهار داشت: ملت عراق به توفيقات بزرگي در يكپارچگي سرزميني دست يافتند و با تدبير مسئولين و مردم اين كشور توطئه هاي دشمنان نقش بر آب شد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عراق روابطي بسيار خوب و سازنده است افزود: مناسبات دو كشور در بخشهاي مختلف به سطح قابل قبولي رسيده و روابط سياسي تهران و بغداد روابطي راهبردي است و اشتراكات متعدد دو ملت مي تواند زمينه ساز گسترش روابط اقتصادي في مابين باشد.

وي خاطر نشان كرد: اكنون در مقطعي هستيم كه عراق بر بسياري از مشكلات غلبه كرده و با قدرت به دنبال بازسازي است و جمهوري اسلامي ايران كه در مشكلات و پيروزي ها در كنار ملت عراق بوده، آمادگي دارد در دوران بازسازي اين كشور نيز مشاركت جدي داشته باشد.

وي از آمادگي ايران براي حضور و مشاركت در بازسازي عراق خبر داد و گفت: ايران آمادگي دارد خط اعتباري تا ميزان 3 ميليارد دلار در اختيار عراق قرار دهد تا شركت ها و بخش خصوصي ايران بتوانند مشاركت جدي تري در بازسازي عراق داشته باشند.

جهانگيري مهمترين محدوديت پيش روي مناسبات اقتصادي دو كشور را مسائل بانكي دانست و اظهار داشت: مسائل بانكي دو كشور هنوز در نقطه ابتدايي است كه لازم است با تدبير و راهكارهاي مناسب به دنبال حل و فصل اين مسائل باشيم.

جهانگيري بر ضرورت اتصال راه آهن ايران و عراق تاكيد كرد و گفت: اتصال راه آهن دو كشور نيازمند احداث يك پل و ايجاد 30 كيلومتر خط ريلي است كه با تحقق اين امر عراق مي تواند به آسياي ميانه و چين دسترسي داشته باشد و خط ريلي ايران نيزتا درياي مديترانه ادامه خواهد يافت.

معاون اول رييس جمهور از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري ها با عراق در حوزه دارويي خبر داد و گفت: ايران آمادگي دارد همكاري هاي خود را با عراق بدون هر گونه محدوديتي در حوزه هاي مختلف از جمله نفت و گاز افزايش دهد.

وي همچنين ضمن اعلام آمادگي 24 ساعت شدن گمركات ايران اظهار داشت: توافقات خوبي در زمينه گمركات و استاندارد ميان دو كشور انجام شده اما هنوز مشكلات و محدوديت هايي وجود دارد كه بايد با همكاري دو كشور برطرف شود.

جهانگيري همچنين به مسئله اروند رود اشاره و تصريح كرد: متاسفانه بيش از 30 سال است كه مردم دو كشور از مزاياي اين رودخانه محروم هستند و با توجه به اينكه ساز و كارهاي لازم در قرارداد 1975 الجزاير پيش بيني شده اميدوارم هر چه زودتر مذاكرات لازم انجام و شاهد حل و فصل مسائل اروند رود باشيم.

وي يكي از دغدغه هاي مردم ايران را مسئله ريزگردها عنوان كرد و با اشاره به اينكه منشأ بخش زيادي از ريزگردها در كشور عراق است گفت: مردم استان هاي خوزستان و ايلام با مشكلات متعدد ناشي از ريزگردها مواجه هستند كه انتظار داريم اين مسئله با همكاري مشترك دو كشور هرچه سريعتر حل و فصل شود.

نخست وزير عراق نيز در اين مذاكرات مشترك با اشاره به روابط ديرينه دو ملت و اشتراكات تاريخي و ديني گفت: هيچكس نمي تواند روابط دو كشور را تخريب كند و ما مسئوليت داريم كه مناسبات في مابين را در همه زمينه هاي سياسي،‌اقتصادي و فرهنگي تقويت كنيم.

حيدر العبادي ضمن قدرداني از حضور شركت هاي فعال ايراني در دوران بازسازي و اصلاح زيرساخت هاي اين كشور گفت: بخش خصوصي ايران سرمايه گذاري هاي خوبي در اين زمينه داشته است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    0 0
    خط اعتباری 3میلیاردی اگر پول دارید در مملکت خودتان خرج کنید .ضمنا کی تعهد باز پرداختش را میکند؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    0 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.مگر 100 میلیارد دلار خسارت جنگ 8 ساله رو نبخشیدیم؟کم نبود؟طی این سالها چقدر هزینه کردیم؟ بیایید به داد مردم واقعا فقیر خودمون باشید