ایسنا نوشت: خوابیدن با جوراب هرچند ممکن است عادتی غیرمعمول به نظر برسد اما احتمالا می‌تواند به سریعتر خواب رفتن فرد کمک کند.

 این تاثیر می‌تواند برای این باشد که تنظیم دما بخش ضروری چرخه خواب است. خواب بخش حیاتی زندگی هر فرد است و انسان‌ها حدود یک سوم از شبانه‌روز را در خواب هستند.

همچنین طبق یافته‌های موسسه ملی سلامت آمریکا، خواب برای عملکرد طبیعی بدن و مغز ضروری است. بیشتر افراد گاهی اوقات برای خوابیدن دچار مشکل شده و به راحتی به خواب نمی‌روند در حالی که به نظر می‌رسد خوابیدن با جوراب می‌تواند راهکار موثری باشد.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مطلب برخی از فوائد و خطرات خوابیدن با جوراب را بررسی کرده است.

شاید به نظر برسد که خوابیدن با جوراب موجب افزایش دمای پاها می‌شود اما در حقیقت این عادت به تنظیم دمای درونی بدن کمک می‌کند.
نتایج مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ حاکی از آن است بزرگسالانی که هنگام خواب جوراب معمولی یا گرم می‌پوشند سریع‌تر به خواب می‌روند. در حقیقت دمای مرکزی بدن هنگام شب افت می‌کند و حدود ساعت چهار بامداد به پایین‌ترین میزان می‌رسد.

گرم شدن پاها و دست‌ها موجب انبساط رگ‌های خون می‌شود، واکنشی که اتساع عروق نامیده می‌شود. بر اثر این واکنش گرما از طریق پوست آزاد شده و به کاهش دمای مرکزی بدن کمک می‌کند و در نهایت این پیام به مغز مخابره می‌شود که زمان خواب است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوست گرم با سریع‌تر به خواب رفتن مرتبط است. زمانیکه فرد به خواب می‌رود دمای بدن یک تا دو درجه کاهش می‌یابد زیرا در حال حفظ انرژی برای سایر عملکردهای حیاتی است. اگر فرد هنگام خواب جوراب بپوشد به چرخه تنظیم دما کمک می‌کند.

همچنین پوشیدن جوراب هنگام خواب در پیشگیری از علائم بیماری "رینود" نقش دارد. سرد بودن دست‌ها و پاها در اغلب موارد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری رینود باشد.

رینود بیماری است که بر عروق خون در پوست تاثیر می‌گذارد. معمولا شرایط فرد مبتلا به این بیماری هنگام سرما یا مضطرب بودن وخیم‌تر می‌شود. هنگامیکه فرد دچار حمله می‌شود جریان خون به دست‌ها و پاها کاهش پیدا می‌کند.

افرادی که برای اولین بار دچار حمله رینود می‌شوند باید با پزشک مشورت کنند. پوشیدن جوراب هنگام خواب علائم بیماری را کاهش می‌دهد و همچنین گرمای بدن را در طول روز حفظ می‌کند.

علاوه بر این بسیاری از زنان در دوره یائسگی دچار گُرگرفتگی می‌شوند. تاثیر پوشیدن جوراب در کاهش دمای مرکزی بدن در طول شب می‌تواند در پیشگیری از گرگرفتگی نیز مفید باشد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =