به گفته رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق، به دلیل افزایش مطالبات معوق وزارت نیرو به پیمانکاران و ناتوانی آنها در پاسخگویی به هزینه های جاری، تا کنون مدیران دو شرکت بزرگ برقی اقدام به خودکشی کرده اند.

براساس اظهارات پارسا، تا کنون 5 بنگاه زیر مجموعه این سندیکا به طور خصوصی با هیات مدیره سندیکای صنعت برق تشکیل جلسه داده اند و خواستار پادرمیانی برای گرفتن مهلت بیشتر از طلبکاران این بنگاه ها شده اند تا شاید مطالبات معوق آنها پرداخت شود و از این طریق از اعلام رسمی ورشکستگی بنگاه های مذکور جلوگیری شود.

وی با اشاره به آنکه در سال های گذشته مطالبات معوق پیمانکاران برقی از وزارت نیرو حدود هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه در حال حاضر این رقم به 6 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است،متذکر شد:تا زمانیکه برق با قیمت یارانه ای عرضه شود مشکلات ادامه خواهد داشت.مگر آنکه دولت و مجلس برای افزایش قیمت برق به توافق نهایی دست یابند.

پارسا در حالی تاکید دارد که وزارت نیرو در این میان چاره ای جز پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران ندارد که گفته می شود گلایه های مطرح شده از سوی سندیکای صنعت برق با هماهنگی صورت گرفته با وزارت نیرو مطرح شده که البته این هماهنگی را نیز می توان از اظهارات رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق به راحتی تشخیص داد.

اگرچه این احتمال از سوی مسوولان سندیکای صنعت برق در این نشست مطبوعاتی به شدت رد شد اما اظهارات پارسا در این خصوص قابل تامل است.

وی در عین انتقاد از عدم پرداخت مطالبات معوق تاکید داشت:وزارت نیرو بودجه ای در اختیار ندارد که بدهی پیمانکاران را بدهد.اولویت پرداخت وزارت نیرو پرداخت حقوق پرسنل این وزارتخانه است و ما نمی توانیم از وزیر انتظار داشته باشیم تا حقوق کارکنان خود را ندهد و مطالبات معوق ما را پرداخت کند.بنابراین در این شرایط کاری از دست وزارت نیرو بر نمی آید و دولت باید پاسخگوی مطالبات معوق ما باشد.

این در حالی است که وقتی یک وزارتخانه طرح و یا پروژه ای را تعریف می کند اولین قدم برای اجرایی کردن آن پروژه تامین منابع مالی آن محسوب می شود.بنابراین اجرای پروژه ها بدون پشتوانه مالی خود نشان دهنده عدم مدیریت لازم در این وزارتخانه است.

براین اساس سندیکای صنعت برق ایران خواستار به توافق رسیدن دولت و مجلس برای افزایش قیمت برق شدند تا شاید از این طریق منابع مالی وزارت نیرو جهت پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران تامین شود.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق همچنین به تعیطیلی بسیاری از کارخانه های تولید قطعات برق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان تولید را رها کرده اند و اقدام به واردات قطعات چینی می کنند و با نام شرکت و آرم شرکت خود روانه بازار میک نند.

وی متذکر شد: مطالبات معوق وزارت نیرو ، پیمانکاران را از تولید به وارادت کشانده است که این خود بحرانی جدی برای صنعتی محسوب می شود که طی سال های گذشته به خودکفایی و قدرت بالایی رسیده است.

پارسا در یک جمله شرایط فعلی صنعت برق و پیمانکاران این حوزه را اینگونه تشریح کرد:"مرگ تدریجی صنعت برق ایران"

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۸
    0 0
    ایشان اگر راست میگویند بروند شرکتهای خودشان را درست کنند، سندیکا و مطالبات از دولت پیشکش. در ضمن رانتهایی که بعد از انقلاب استفاده کرده اند را فراموش نکنند.