۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵

آخرین ویرایش سیستم‌عامل ویندوز از امشب روی پایگاه اینترنتی مایکروسافت قرار می‌گیرد تا خاطره تلخ ویندوز ویستا را از ذهن کاربران پاک کند.

بهنوش خرم‌روز: آخرین نسخه آزمایشی ویرایش هفتم سیستم‌عامل ویندوز که از پنج‌شنبه گذشته در دسترس تولیدکنندگان قرار گرفته بود، از شامگاه امشب (به‌وقت ایران) در دسترس عموم قرار گیرد. شرکت مایکروسافت امیدوار است که با عرضه این نسخه جدید بتواند خاطره تلخ آخرین سیستم‌عامل خود، ویندوز ویستا را که حدود 3 سال پیش روانه بازار شده بود،‌ فراموش کند.

ویرایش جدید که ویندوز 7 نام گرفته، به گونه‌ای طراحی شده که با سخت‌افزارهای موردنیاز ویستا نیز سازگار باشد، بنابراین نیازی نخواهد بود که کاربران برای سخت‌افزارهای جدید بهایی بپردازند. انتظار می‌رود که نسخه بیزینس ویندوز7 نیز طی 9 ماه آینده به بازار نرم‌افزار فرستاده شود.

جان کوران، ‌مدیر شعبه مایکروسافت در انگلستان، در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی،‌ مشکلات سیستم‌عامل ویستا را کاستی‌هایی خوانده است که برای برخی از کاربران مشکل ایجاد کرده است. وی در این‌باره گفته است: «در ماه‌های اولی که ویستا به بازار عرضه شد،‌ ‌ناسازگاری‌هایی بین سخت‌افزار و سیستم‌عامل وجود داشت و همین امر، باعث شد در ذهن بخشی از مردم،‌ تصویر بدی از ویستا باقی بماند.»

وقتی ویستا به کار گرفته شد، بسیاری از کاربران از این‌که این سیستم‌عامل با همه انواع سخت‌افزارها و دستگاه‌های جانبی موجود و حتی نرم‌افزارهایی که کاربران به طور معمول و فراگیر از آن‌ها استفاده می‌کنند، سازگار نبود؛ ‌اظهار ناراحتی و درماندگی کردند. حتی وقتی برنامه سازگاری ویستا با سخت‌افزارها منتشر شد، ‌بسیار گیج‌کننده بود و حتی در مواردی خودش گمراه‌کننده‌تر می‌شد.

به گفته کوران،‌ مایکروسافت از تجربه ویستا درس گرفته و این‌بار با کمک گرفتن از دیگر تولیدکنندگان و برنامه‌نویسان،‌ سعی کرده است این اطمینان را به وجود آورد که اشتباهات قبلی تکرار نخواهند شد.  مایکروسافت هم‌چنین اعلام کرده است که شرایط مورد نیاز برای سیستم‌عامل ویندوز 7 با ویستا برابری می‌کند؛ ‌بنابراین اگر رایانه شما می‌تواند ویستا را اجرا کند،‌ قابلیت اجرای نسخه جدید ویندوز را هم خواهد داشت.

دید منفی
به اعتقاد آقای کورن،‌ با وجود همه اظهارات منفی موجود در مورد ویستا،‌ این سیستم‌عامل برای موفقیتی برای مایکروسافت محسوب می‌شود. وی می‌گوید: «ویستا، ‌نسبت به هر سیستم‌عامل دیگری که تا به حال عرضه شده،‌ سریع‌ترین فروش ثبت کرده است. آن‌طور که درصدها نشان می‌دهند،‌ بازار بسیار سریع‌تر از ویندوز ایکس‌پی به ویستا روی آورد. به گفته وی،‌ مطالعاتی که روی رضایت از ویستا انجام شده، حاکی از آن است که 90 درصد افراد از ویستا راضی و یا بسیار راضی بودند و 85 تا 90 درصد آن‌ها نیز ویستا را به دیگران توصیه می‌کردند».

بعد از واکنش ضعیفی که برنامه‌های تبلیغاتی «شگفتی از هم‌اکنون آغاز می‌شود» ( "The Wow starts now")‌ به دنبال داشت،‌ مایکروسافت موجی از تبلیغات و بازاریابی‌های عظیم را برای ارتقای تصویر ویستا به راه انداخت. ویندورز ویستا تنها 5 ماه بعد از این‌که نسخه آزمایشی‌اش ارائه شد،‌ روانه بازار گردید، ‌اما این‌بار ‌به گفته آقای کوران،‌ ویندوز 7 تا زمانی که کاملا آماده نباشد، راهی بازار نخواهد شد.

مرز حداقل
کوران در مورد ویندوز 7 می‌گوید: «این روزها همه سعی می‌کنند مراقب حداقل‌های خود باشند،‌ اما ما تلاش می‌کنیم که دید بلندمدت‌تری داشته باشیم و اصولا در مورد ویندوز، همیشه همین دید را داشته‌ایم. در مورد زمان ارائه این نسخه جدید گفته‌ایم که هدفمان 3 سال بعد از ارائه ویندوز ویستا خواهد بود که می‌شود اواخر ماه ژانویه 2010 / بهمن 1388. ما تقریبا مطمئنیم در مسیری قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم در تاریخ مقرر، ویندوز 7 را به بازار برسانیم. اما تاریخ دقیق‌تر به کیفیت کار بستگی خواهد داشت.»

قرار است که استفاده از ویندوز 7 خیلی بهتر از ویستا باشد و فرآیندهی امنیتی آن نیز که بسیاری از کاربران را کلافه کرده بود،‌ ساده‌تر باشد. ویندوز 7 در واقع بر پایه ارتقای امنیتی ویستا ساخته شده،‌ چرا که امنیت ویستا در برابر شماری از حملات نرم‌افزاری شکست خورد و آسیب‌پذیری‌های آن، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت.

بسیاری از افرادی که نسخه آزمایشی ویندوز 7 را امتحان کرده‌اند، می‌گویند که در مقایسه با ویستا خیلی سریع‌تر است، ‌خصوصا در مراحل بالا آمدن و خاموش شدن رایانه که‌ سرعت بسیار بیشتری دارد. به گفته کوران،‌ گروه ویندوز شرکت مایکروسافت همه جوانب و سوراخ‌سنبه‌های این سیستم‌عامل را به دقت بررسی کرده که مطمئن شود از هر نظر بهتر شده است. وی می‌گوید:‌ «با حذف بخشی از فایلWAV مربوط به خاموش‌شدن رایانه، ‌توانستیم این مرحله را 400 هزارم ثانیه کوتاه‌تر کنیم. این امر، شاخصی از سطح،‌ دقت و جزئیات ویندوز 7 است.»

برای رایانه‌های همراه نیز نسخه‌ای از ویندوز 7‌ با قدری پیش‌بینی‌های احتیاطی، ‌ارائه خواهد شد. نکته آخر این که، نسخه ابتدایی ویندوز7 به دلیل حفظ عملکردش، محدودیت‌هایی در تعداد برنامه‌های فعال همزمان خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۷
    0 0
    ببخشید تصحیح بفرمائید از امشب دیگران میتوانند ویندوز 7 را دانلود نمایند ایرانی ها نمی توانند