۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳

شیرزاد عبدالهی

فارس نوشت:" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: رئیس جمهور دستور حل مشکلات مدرسه ماندگار مروی را با حفظ کاربری فعلی آن، صادر کرد."

نورالله حیدری افزود:" در حال حاضر موضوع بررسی مشکلات مدرسه ماندگار مروی در دستور کار مجلس قرار نگرفته است."

نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفته است که در جلسه شورایعالی آموزش و پرورش آقای مصباحی مقدم عضور شورای عالی آموزش و پرورش خواستار بررسی مشکلات مدرسه ماندگار مروی با حفظ حقوق فعلی آن شد و احمدی نژاد دستور داد تا هر چه سریعتر مشکلات پیش آمده برای مدرسه ماندگار مروی برطرف شود.

این یک خبر خوب اما ناتمام برای اهالی فرهنگ است. دبیرستان مروی این اثر ماندگار فرهنگی و آموزشی، حدود 70 سال پیش در محل باغ مروی که زمین آن متعلق به خان مروی شاهزاده قجر بود، ساخته شد. بر اساس ادعای متولیان حوزه علمیه مروی، باغ مروی و زمینی که این دبیرستان روی آن ساخته شده موقوفه این مدرسه است.

انتظار فرهنگیان این بود که این خبر از سوی وزیر آموزش و پرورش و یا دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شود تا نگرانی ها در خصوص واگذاری این اثر ملی و ماندگار کاهش یابد.

در قدم اول باید دستور ذکریا یازرلو رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران برای تخلیه و تحویل دبیرستان به موقوفه مروی لغو شود.

از چند سال پیش متولیان موقوفه مروی تلاش خود را برای بازپس گیری این ملک که در کوچه مروی و در قلب یک منطقه تجاری واقع شده آغاز کردند. گفته می شود که تعدادی از بسازبفروش ها، وارد گفت و گو شده و رقم های بزرگی برای خرید ملک پیشنهاد داده اند.

آنچه که باعث شگفتی فرهنگیان شده است، مصوبات و توافقنامه هایی است که در سه سال گذشته از سوی آموزش و پرورش و هیات دولت تصویب و امضا شده است که در آنها هیچ نشانه ای از دفاع و تلاش برای ماندگاری این دبیرستان دیده نمی شود.

اگر ادعا شود که 80 درصد مشکل را خود دولت ایجاد کرده است، سخن اغراق آمیزی نیست.

مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران توافقنامه واگذاری مدرسه را در تاریخ 7/10/86 با قبول کلیه شرایط و در 4 بند و زیر فشار مقامات دولتی امضا کردند.

در اواخر سال 87 هیأت دولت بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری به استناد تبصره 5 ماده 69 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380، بار دیگر اذعان کرد که این مدرسه باید به حوزه علمیه مروی واگذارشود. این دستور اواخر سال 1387 توسط پرویز داوودی، معاون اول رئیس‌جمهور، به آموزش و پرورش شهر تهران ابلاغ شد.

و بالاخره هیأت دولت در مصوبه‌ شماره‌ 61614 / 44601 مورخ 19 / 3 / 89، ( یعنی حدود 40 روزپیش ) در خصوص دبیرستان مروی، بار دیگر بر تخلیه و تحویل دبیرستان به موقوفه مروی تاکید کرده است که بر اساس همین مصوبه اخیر رئیس سازمان شهر تهران دستور تخلیه و تحویل ملک را به حوزه مروی صادر کرد.

شگفتی دیگر این است که مگر در جلسات هیات دولت وزرای آموزش و پرورش حضور نداشته اند که از حقوق قانونی این وزارت دفاع کنند و حساسیت واگذاری یک مدرسه ماندگار و یک اثر تاریخی را به رئیس دولت و سایرین گوشزد نمایند؟

متولیان موقوفه سعی دارند با دادن رنگ و لعاب سیاسی و بیان اینکه رضا شاه به قصد امحا و از بین بردن حوزه و دین و روحانیت زمین موقوفه را غصب و دانشجویان هنر را در آنجا اسکان داد و باغ را تبدیل به دبیرستان یا اماکن دیگر کرد صورت مساله را عوض کنند.

معلوم نیست که دستور اخیر رئیس دولت تا چه حد به حل مشکل می تواند کمک کند. در نخستین اقدام آقای احمدی نژاد باید کلیه مصوبات سه سال اخیر هیات دولت را کان لم یکن و وزیر آموزش و پرورش توافقنامه های روسای سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و موقوفه مروی را ملغی الاثر نماید.

دستور اخیر تنها می تواند فشار را برای بازپس گیری دبیرستان کاهش دهد. این یک دعوای حقوقی پر پیچ و خم است. آموزش و پرورش باید با استخدام تیم زبده ای از حقوقدانان موضوع را در محاکم قضایی دنبال کند. نمایندگان مجلس هم باید در قضیه وارد شوند. 

حفظ موجودیت دبیرستان ماندگار مروی برایی فرهنگیان، روسا و مدیران آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش و صدها شخصیت علمی و فرهنگی و سیاسی دانش آموخته این دبیرستان، موضوعی حیثیتی است.

امضای قرارداد تخلیه و تحویل دبیرستان مروی مانند امضای قرارداد 1919 است و هر فرهنگی که پای چنین قراردادی را امضا کند نامش در کنار وثوق الدوله در تاریخ آموزش و پرورش ماندگار می شود.   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =