برایان شایرو و همکارانش با تأسیس مرکز آموزش فضانوردی علمی تلاش می‌کنند امکان سفرهای علمی به مدار زمین و انجام تحقیقات در گرانش ناچیز را برای علومی مانند فیزیک بنیادی، شیمی و حتی پزشکی فراهم کنند.

سلست بیور: چند‌سال بیشتر از آغاز پرواز‌های تجاری به فضا نمی‌گذرد اما برایان شایرو، مهندس ژئوفیزیک که تابستان‌های کودکیش را در اردوگاه فضایی سپری‌ کرده و در حال حاضر در مرکز هشدار سونامی در اقیانوس آرام به فعالیت مشغول است، تلاش کرده با تأسیس Astronauts4Hire اولین نسل فضانوردان علمی را که برای انجام تحقیقات فضایی پاره‌وقت استخدام خواهد شد، آموزش دهد. او در گفتگو با نشریه نیوسایتنیست به اهداف این مرکز و آینده فضانوردی تجاری پرداخته است.

ایده اولیه تأسیس Astronauts4Hire از کجا آمده است؟
هدف اولیه ما آموزش اولین گروه فضانوردان علمی توانایی است که قادر باشند مأموریت‌های فضایی متعددی را به عهده بگیرند. این گروه توسط محققان و شرکت‌هایی که به انجام تحقیقات در فضا نیاز دارند، استخدام خواهند شد. آنها می‌توانند تخصص و سابقه مورد نظرشان را در وب‌سایت این مرکز جستجو و فرد مناسب را انتخاب کنند.

چرا فکر می‌کنی الان زمان مناسب برای آغاز به کار است؟
از سال 2004/1383 زمانی که فضاپیمای تجاری SpaceShipOne اولین سفر موفق فضایی خود را به انجام رساند، توجه بسیاری را به این پتانسیل تازه برای پروازهای مداری جلب کرد و تفکر گردشگری فضایی و انجام تحقیقات علمی در فضا آغاز شد. من و همکارانم فوریه گذشته/ بهمن‌ماه 88 هنگام خروج از کنفرانس نسل تازه تحقیقات در مدار زمین تصمیم گرفتیم بخشی از این پتانسیل را به واقعیت تبدیل کنیم.

چقدر پروازهاى فضایى تجارتى برای علم مفید هستند؟
تجربه یک سفر فضایی کوتاه هم می‌تواند به شما نکته‌های بسیاری را بیاموزد، مخصوصا اینکه پروازها مرتب تکرار خواهند شد. عامل قیمت هم تعیین‌کننده است. شاید تا آن زمان هزینه سفرهای فضایی 10، حتی 100برابر کمتر از امروز شود.

امکان انجام چه تحقیقاتی در این پروازها وجود خواهد داشت؟
تحقیقات فیزیک بنیادى و علم شیمی نیازمند به فضایی با جاذبه بسیار‌اندک، نجوم و علوم سیاره‌اى می‌تواند با استفاده از این پروازها انجام شود. احتمالا با افزایش پروازها تحقیقات پزشکی روی شرایط افراد در فضا هم به جمع مطالعات اضافه خواهد شد.

شما از آوریل/فروردین‌ماه شروع به کار کردید. چه کارهایی انجام شده است؟
در حال حاضر داریم روی ایجاد منابع مالی تازه و حامیان مالی جدید کار می‌کنیم. به زودی اولین تمرین تجربه گرانش صفر آغاز خواهد شد.

آیا روزی می‌رسد که فضانوردی هم به شغلی مانند بسیاری از مشاغل دیگر تبدیل شود؟
امیدوارم. شرکت‌های متعددی دارند برای گسترش فضانوردی تجارتى تلاش می‌کنند و من فکر می‌کنم باز هم تجربه صنعت هوایی می‌تواند تکرار شود. تاکنون حدود 500نفر که اغلب خلبانان یا محققانی به‌نام بوده‌اند توانسته‌ا‌ند شرایط در ارتفاع بالای 100کیلومتری زمین را تجربه کنند اما اگر شما هم بخواهید و امکانات مالی‌تان اجازه بدهد در آینده نزدیک می‌توانید به فضا سفر کنید یا از ما بخواهید پروژه‌ای را به عهده بگیریم.

چطور ممکن است تحقیقات علمی به شما سپرده شود؟
شاید گروهی نیاز به نظارت بر پروژه از روی زمین داشته باشد یا فردی نخواهد اصلا چنین شرایطی را تجربه کند.

نیوساینتیست، ترجمه: محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =