۱ نفر
۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

ایسنا نوشت: چهار سال پیش ناسا "طیف‌سنج تصویربرداری منطقه‌ای"(IRIS)، که همچنین "کاوشگر94 "(Explorer 94) نیز نامیده می‌شود را پرتاب کرد.

"کاوشگر 94" یک ماهواره رصد خورشید است. مأموریت این کاوشگر جمع‌آوری اطلاعات از شرایط فیزیکی هسته خورشید، به ویژه لایه "فام سپهر"(chromosphere ) خورشید بود.

فام‌سپهر لایه گازی نازکی از جو خورشید یا هر ستاره دیگر، به ارتفاع تقریبا 2000 کیلومتر است که در بالای سطح مرئی یا  نورسپهر(فوتوسفر) قرار دارد.

این فضاپیما شامل یک "اتوبوس ماهواره"(satellite bus) و طیف سنج ساخت "آزمایشگاه خورشید و اخترفیزیک شرکت هوافضای لاکهید مارتین"(LMSAL) و یک تلسکوپ است که توسط "رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونین" (mithsonian Astrophysical Observatory) ساخته شده است.

کاوشگر94، توسط آزمایشگاه خورشید و اخترفیزیک شرکت هوافضای لاکهید مارتین و "مرکز پژوهشی ایمز"(Ames Research Center) ناسا کنترل و اداره می‌شد.

ابزار این ماهواره شامل یک طیف‌سنج تصویربرداری ماوراء بنفش با فرکانس بالا است که در هر ثانیه یک تصویر با وضوح زاویه‌ای 0.3 "آرک‌ثانیه" (arcsecond) و رزولوشن طیفی آنگستروم است.

ناسا در روز 19 ژوئن 2009 اعلام کرد از میان شش کاوشگر کوچک، کاوشگر 94 و ماموریت رصدخانه فضایی(GEMS)  برای انجام مطالعات و بررسی بیشتر انتخاب شده‌اند.

حضیض این کاوشگر 623 کیلومتر، اوج 665 کیلومتر، انحراف مداری 97.90 درجه، تناوب مداری 97.47 دقیقه است. مبدا ستاره شناسی این کاوشگر  24 ژانویه 2015 بود.

این فضاپیما در تاریخ 16 آوریل 2013 وارد "پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ "(Vandenberg Air Force Base) کالیفرنیا وارد شد و سپس روز 27 ژوئن سال 2013 توسط موشک "پگاسوس"(Pegasus) پرتاب شد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =