ایسنا نوشت: فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی قصد دارند تا از هوش مصنوعی به عنوان دستیار شخصی استفاده کنند.

آنها قصد دارند تا از یک ربات به نام "سایمون"(CIMON) برای انجام این کار استفاده کنند. این ربات توسط شرکت هواپیماسازی اروپایی "ایرباس" توسعه داده شده است و قرار است از فناوری هوش مصنوعی "واتسون" (Watson) شرکت آی.بی.ام برای کمک به فضانوردان استفاده کند.

واتسون یک سامانه رایانه‌ای هوش مصنوعی است که در پروژه DeepQA در شرکت آی.بی.ام توسعه یافته است. نام این رایانه از اسم اولین مدیرعامل شرکت، توماس واتسون انتخاب شده است.

محققان امیدوارند که سایمون با توجه به قابلیت‌هایش بتواند به یک همکار واقعی که به فضانوردان در کارهای روزانه شان کمک می‌کند و به آنها درباره رخ دادن هرگونه مشکلی هشدار می‌دهد، تبدیل شود.

این ربات دارای یک "پردازنده هوش مصنوعی" و "نمایشگر 8 اینچی" است و برای حرکت در شرایط بی وزنی فضا از موتورهای "کنترلی پروانه‌ای" استفاده می‌کند.

سایمون یک دستیار شخصی قادر به تشخیص چهره و صداست. تیل آیزنبرگ رهبر این پروژه اظهار کرد: ما می‌خواهیم اثرات روانی ماموریت‌های فضایی طولانی مدت را روی پرسنل بررسی کرده و اقدامات متقابل با آنها به ویژه راه‌های کاهش استرس را آزمایش کنیم.

بخش اعظم کار فضانوردان در ایستگاه فضایی شامل چک‌لیست  و دستورالعمل‌های فرستاده شده توسط اپراتورها در زمین است.

این ربات به شکل یک توپ است و وزن آن پنج کیلو گرم است. سایمون قابلیت فهم و تشخیص موسیقی داشته و دامنه لغاتش، شامل بیش از 1000 جمله است و قرار است که به جمع پرسنل "ایستگاه فضایی بین المللی" اضافه شود.

امروز این ربات توسط کپسول اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شود و "الکساندر گرست"(Alexander Gerst) فضانورد آژانس فضایی اروپا نیز آن را آزمایش خواهد کرد.

"منفرد جومان"(Manfred Jaumann)  رییس بخش انتقال داده میکروگرانش ایرباس گفت: سایمون اولین ماموریت مبتنی بر هوش مصنوعی و اولین دستیار فضانوردان خواهد بود.

به این ترتیب، سایمون در انجام کارهای روزانه و افزایش بهره وری به فضانوردان کمک خواهد کرد، همچنین می‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای مشکلات فنی نیز عمل کند.

گرست در فضا سه کار را با کمک سایمون انجام خواهد داد: آنها کریستال‌ها را آزمایش خواهند کرد، برای سرگرمی از مکعب روبیک استفاده خواهند کرد و یک آزمایش پیچیده پزشکی را با استفاده از سایمون به عنوان یک دوربین پرواز هوشمند انجام خواهند داد.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =