«گردشگری نه به معنای این که ما به خارج از کشور سفر کنیم و ارز خارج کنیم، گردشگری می‌تواند بدین معنی باشد که مثلا شما در منزلتان همیشه یک جای خاصی غذا می‌خوردید حالا بیایید و موقعیتتان را عوض کنید و جای دیگری غذا بخورید این می‌شود گردشگری، حتی می‌توانید سطل مشکی زباله را عوض کنید و مثلا سطل زباله قرمز رنگ بخرید این می‌شود یک نوع گردشگری»!

ظاهرا این به یک معظل تبدیل شده که هر از چند گاهی برخی کارشناسان عمدا یا سهوا حرف هایی می زنند که توان بازنشر در فضای مجازی را داشته باشد و دست به دست بچرخد و طرف یکی دو شبه به شهرت برسد.

در این میان مجریان محترم هم حتما بدشان نمی آید مهمانانی در برنامه اشان حضور پیدا کنند که بیش از حد خاص باشند و بیش از حد حرف خاص بزنند تا برنامه اشان بیشتر از حد معمولش دیده شود؛از این دست برنامه ها هم کم نداریم.

آخرینش همین برنامه ای بود که فکر کنم از شبکه سلامت تلویزیون پخش شد. بزرگواری که مجری به او می گوید «دکتر»؛ درباره گردشگری صحبت می کند و این که گردشگری الزاما سفر برون نیست و این سفر می تواند سفر درون باشد یعنی مثلا شما در آپارتمان نقلی هفتاد متری اتان نشسته اید و در همین مسافت کم آنجا را گّز کنید، می شوید گردشگر. نه لازم است ارز از کشور خارج کنید و به کشور ضرر بزنید نه حتی لازم است سفرهای داخلی بروید چون آن هم شامل استهلاک ماشین و سوختن بنزین و.. می شود.

در زمانه امروز بسیاری از پزشکان متخصص مغز و اعصاب برای بیمارشان نسخه سفر می پیچند و به آن اعتقاد راسخی دارند.

برای توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود، تعاریف گوناگونی بیان شده است. سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند :« استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد - که بیش از ۲۴ ساعت است - به طول می‌انجامد. مقوله‌ گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است. آب‌های گرم و معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله‌ گردشگری سلامت است. شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشور‌های جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشور‌های در حال توسعه و جهان سوم است.»

در دین اسلام احادیث بسیاری برای سفر نقل شده مثلا حضرت علی علیه السلام در حدیثی که در کتاب مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج 8، ص 115، ح 9199 آمده می فرمایند:« براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و هم‏نشينى با بزرگواران.»

کتاب محاسن ص 345 ، ح 1 هم به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره دارد که می فرمایند:« مسافرت کنید تا سلامتی و عافیت یابید. مسافرت کنید تا بهره مند شوید».

حرف های این دکتر محترم، نادرست نیست. این که شما در زندگی ات تنوع ایجاد کنی ولو با کمترین امکانات، خوب است ،حتی عوض کردن جای غذا خوردن یا تعویض رنگ سطل زباله ، اما نام بردن از آن به عنوان یک نوع گردشگری برایم قابل هضم نیست.

راستش به عنوان کسی که لااقل چهار سال است در یک رسانه گردشگری فعالیت می کنم با دیدن فیلم این بزرگوار،دروغ چرا دچار افسردگی شدم،به هر حال وقتی چهار-پنج سال در یک زمینه تخصصی کار می کنی و بعدا متوجه می شوی هرآنچه کردی ظاهرا شوخی بوده و تعریف جدیدی از کارت ارایه شده قبول کنید سخت است، نیست؟!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =