فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک روز چهارشنبه در حالی صدمین روز خود را سپری کرد که شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس هنوز موفق به مهار کامل نشت نفت نشده است.

واحد مرکزی خبر نوشت: به رغم آنکه امیدواریها مبنی بر اینکه شرکت بی پی در آستانه مهار نشت نفت قرار دارد افزایش یافته است اما پیش بینی می شود همچنان سالها تحقیقات و دعواهای حقوقی و هزاران سئوال درباره اثار دراز مدت نشت نفت بر حیات وحش و زندگی مناطق ساحلی خلیج مکزیک پیش رو خواهد بود. اگر بریتیش پترولیوم نیازمند تذکری برای یادآوری راه دراز دعواهای حقوقی پیش روی این شرکت همزمان با تلاشهای فراوانش برای احیای شهرت خود است، باید به این شرکت اعلام کرد که روز پنجشنبه قرار است مسئولان قضایی فدرال امریکا در جلسه ای که برگزار می کنند زمینه را برای برگزاری دادگاه بریتیش پترولیوم که به گفته تحلیلگران می تواند محاکمه قرن باشد آماده کنند. شرکت کنندگان در این جلسه بررسی خواهند کرد آیا می تواند حدود دویست مورد شکایت در مورد فاجعه نشت نفت را یکپارچه کنند.

از طرف دیگر مسئولان امریکایی مراقبند که در آستانه عملیات مهم هفته آتی بریتیش پترولیوم برای مهار کامل نشت نفت در خلیج مکزیک زیاد خوشبین نباشند و هشدار داده اند که کوهی از کارها برای پاکسازی سواحل جنوبی امریکا پیش رو است. ادمیرال پل زوکونفت هماهنگ کننده اجرایی عملیات مهار نشت نفت در خلیج مکزیک می گوید این نخستین صد روزی بود که سپری شد و همچنان کارهای زیادی پیش روی ما قرار دارد.

وی گفت نشت نفت در خلج مکزیک هنوز به طور کامل مهار نشده است که این امر باید به هر چه زودتر انجام شود. بریتیش پترولیوم قصد دارد روز دوشنبه عملیات پمپاژ دهانه چاه محل نشت نفت را آغاز کند.

پنج روز بعد چاه کمکی ، چاه دچار نشت نفت را قطع خواهد کرد و مهندسان قادر خواهند بود موفقیت عملیات را ارزیابی کنند و منطقه بین لوله حفاری و نیز دهانه چاه را سیمان کنند.

این اقدام باید به طور قاطع موجب توقف نشت نفت در خلیج مکزیک شود با این حال هنوز پاسخی درباره این مسئله داده نشده است که چطور اجازه داده شد این فاجعه روی دهد و چه کسی مسئول آن است. اگرچه در نهایت لکه های به شدت سمی نفت از آبهای گرم خلیج مکزیک جمع آوری می شود با این حال اثر دراز مدت وخیم ترین فاجعه نفتی در خلیج مکزیک برای چندین دهه باقی خواهد ماند. با مهار شدن احتمالی نشت نفت در خلیج مکزیک، کانون توجه پاکسازی سواحل و مردابهای ساحلی خواهد بود و وزارت دادگستری امریکا نیز به همراه دولت های فدرال لوییزیانا می سی سی پی و آلاباما در تدارک برای تحقیقات قضایی درباره این فاجعه هستند. چندین سازمان دولتی امریکا در تدارک تحقیقات جنایی از دستکم سه شرکتی هستند که در فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک بیشترین نقش را داشته اند با این حال گفته می شود اقامه هر گونه اتهام برضد این سه شرکت بیش از یک سال زمان خواهد برد.

منابع اگاه در پلیس امریکا و دیگرمنابع اعلام کرده اند شرکت های بریتیش پترولیوم، ترنس اوشن و شرکت هالیبرتون اهداف اولیه این بررسی گسترده هستند که هدف آن بررسی مناسبات نزدیک این سه شرکت با مسئولان فدرال امریکا خواهد بود که به رقم خوردن وخیم ترین فاجعه نفتی در خلیج مکزیک منجر شده است.

این منابع افزودند مسئولان نیواورلئان در حال تدارک یک کمیته ویژه متشکل از مسئولان اداره محیط زیست امریکا، گارد ساحلی و دیگر سازمانها به منظور بررسی صحت گزارشهای مسئولان این سه شرکت پیش از بروز فاجعه در سکوی دیپ واتر هورایزن هستند.

گفته می شود این سه شرکت گزارشهای غلط و دستکاری شده به مسئولان فدرال ارائه کرده اند. شرکت بریتیش پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد کمیسیون بورس و اوراق بها دار امریکا و وزارت دادگستری این کشور تحقیقات در بازارهای مالی مربوط به فاجعه نشت نفت را آغاز کرده اند. باب دادلی Bob Dudley مدیر عامل جدید بریتیش پترولیوم روز سه شنبه نشت نفت در خلیج مکزیک را هشداری برای همه فعالان نفتی در خلیج مکزیک خواند.

بریتیش پترولیوم روز سه شنبه تونی هیوارد مدیر عامل سابق این شرکت را که فردی انگلیسی و پر اشتباه بود را برکنار و به جای وی باب دادلی امریکایی را منصوب کرده است که انتصاب فردی امریکایی به این سمت از تلاش بی پی برای احیای شهرت خود در امریکا حکایت دارد. بریتیش پترولیوم از زیان شانزده میلیارد و نهصد و میلیون دلاری این شرکت طی سه ماه اخیر خبر داده است و سی و دو میلیارد دلار نیز برای پرداختن خسارت های ناشی از فاجعه نشت نفت کنار گذاشته است که شامل صندوقی بیست میلیارد دلاری برای پرداخت غرامت به بخشهای آسیب دیده شیلات نفت و گردشگری آمریکا است. شرکت بریتیش پترولیوم هفته گذشته درپوش جدید بر روی چاه محل نشت در خلیج مکزیک را نصب کرد که برای نخستین بار تاحد زیادی نشت نفت در خلیج مکزیک را از اوریل گذشته تا کنون متوقف کرد.

در پی شکست عملیات درپوش جدید بریتیش پترولیوم برای مهار کامل نشت نفت در خلیج مکزیک، آلن تصمیم گرفته است که این درپوش را که تاحد زیادی ریختن نفت به داخل دریا را کاهش داده است همچنان حفظ کند که این اقدام می تواند تا عملیات بعدی برای مهار کامل نشت نفت به کاهش اثرات زیست محیطی در خلیج مکزیک کمک کند. در پی بحران نشت نفت در خلیج مکزیک که در سکوی متعلق به شرکت بی پی روی داد و به کشته شدن یازده نفر نیز انجامید ارزش سهام بریتیش پترولیوم پنجاه درصد کاهش یافته است. همچنین تخمین زده می شود که دو تا چهار میلیون بشکه نفت خام از زمان آغاز نشت نفت به آبهای خلیج مکزیک ریخته است و انتظار نمی رود که تا تکمیل یکی از دو چاه انحرافی نشت نفت در این خلیج به طور کامل متوقف شود. لکه نفتی موجب آلوده شدن سواحل هر پنج ایالت جنوب امریکا یعنی تگزاس ، لوییزیانا، می سی سی پی ، آلاباما و فلوریدا و موجب تعطیل شدن ماهیگیری در آبهای ساحلی این ایالات و نیز ورشکسته شدن هزاران تن از ساکنان مناطق ساحلی جنوب امریکا شده است.

نشت نفت همچنین در خلیج مکزیک دولت اوباما را وادار کرده بود که دستور تعلیق موقت حفاری در آبهای عمیق خلیج مکزیک را صادر کند با این حال ماه گذشته یک دادگاه فدرال امریکا این حکم را لغو کرد و دادگاه فرجام خواهی نیز حکم دادگاه فدرال امریکا را تایید کرد. با این حال کن سالازر وزیر کشور امریکا گفته است بزودی دستوری جدید درباره توقف حفاری در آبهای عمیق منتشر خواهد کرد و شرکت های نفتی نیز به علت بلاتکلیفی حقوقی در این باره، هنوز حفاری در آبهای عمیق خلیج مکزیک را آغاز نکرده اند. نشت نفت از سکوی نفت دیپ واتر هورایزن شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک بدون شک وخیم ترین فاجعه نشت نفت در آبهای این کشور به شمار می رود نشت نفت همچنین موجب آسیب های گسترده زیست محیطی به اکو سیستم خلیج مکزیک و مناطق ساحلی جنوب امریکا شده است.

لکه نفتی بیش از یکصد و بیست و پنج مایل سواحل ایالت لوئیزیانا را الوده کرده و موجب تعطیلی شرکتهای صیادی و نگرانی از به خطر افتادن حیات وحش منطقه شده است .

در پی ناموفق بودن تلاشهای اخیر بریتیش پترولیوم برای مهار نشت نفت در خلیج مکزیک،‌ ارزش سهام بریتیش پترولیوم در بازارهای بین المللی به شدت کاهش یافته است و دولت فدرال امریکا نیز از آغاز تحقیقات مدنی و جنایی درباره این فاجعه آغاز کرده است .

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد/ پس از انفجار یک سکوی نفتی فلات قاره در خلیج مکزیک که یازده کشته برجا گذاشت و موجب فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک شد باراک اوباما رییس جمهور امریکا منعی شش ماه برای حفاری فلات قاره اعمال کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س.ج IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۳
    0 0
    خيلي خوبه.ممنون از شما