۳ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

کرمانشاه به لحاظ تاریخی از شهرهای بسیار مهم و ارزشمند ایران محسوب می شود. بناهایی مانند طاق بستان، کتیبه‌ی بیستون ومعبد آناهیتا شهرت جهانی دارند. این منطقه از آب و هوای متنوعی برخودار است. زمستان‌ها سرد و خشک و تابستان ها خنک و مطبوع. برای همین گردشگران داخلی بیشماری فصل تابستان را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند. در کنار دیدن تاریخ و طبیعت زیبای این منطقه، چشیدن طعم غذاهای محلی می‌تواند تجربه‌ی فوق العاده‌ای باشد. در این مقاله سعی شده غذاهای محبوب و محلی کرمانشاه را به شما معرفی کنیم.

دنده کباب

دنده کباب یکی از معروف ترین و لذیدترین غذاهای کرمانشاه محسوب می شود. این غذای خوش‌عطر شبیه به شیشلیک است. برای طبخ دنده کباب از دنده‌ی گوسفند، زعفران و ادویه‌ی ویژه استفاده می‌شود. بهترین دنده کباب‌ها را می توانید از رستوران‌ها و سفرخانه‌های اطراف طاق بستان سفارش دهید.

دنده کباب

خورش خلال

یکی از غذاهای مجلسی کرمانشاه خورش خلال می باشد. مردم کرمانشاه مردمانی مهمان نواز هستند و اگر مهمان این مردمان مهربان باشید حتما خورش خلال را در سفره خود قرار می دهند. خورش خلال با گوشت گوسفندی، روغن (به صورتی سنتی از روغن کرمانشاهی استفاده می شود)، گلاب، خلال بادام، زرشک، رب گوجه فرنگی به همراه ادویه پخته می شود. این خورشت با برنج خوش عطری که با روغن کرمانشاهی آماده شده است، سرو می شود.

خورش خلال

آش عباسعلی

با توجه به اقلیم سرد و خشک منطقه، مردم کرمانشاه انواع آش ها را در فصل سرما طبخ می‌کنند. یکی از لذیدترین و معروفترین آش های کرمانشاه آش عباسعلی است. آش عباسعلی در چندین دوره در جشنواره‌ی ملی غذاهای سنتی رتبه اول را کسب کرده است.

داستان این آش طبق داستان هایی که مردم محلی روایت می‌کنند به زمان پهلوی اول برمی‌گردد. در این دوران برگزاری مراسم مذهبی ممنوع اعلام شد که شخصی به نام عباسعلی در مساجد برای افطار آشی پخت و بین مردم تقسیم کرد که بعد از آن به آش عباسعلی معروف شد. در آش عباسعلی به مانند دیگر آش ها حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم) حرف اول را می‌زند. گوشت، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات مختلف از دیگر مواد اولیه‌ی آش عباسعلی است. آش عباسعلی اغلب اوقات در ماه رمضان تهیه و به فروش می‌رسد.

آش عباسعلی

آش سورانه

در فصل بهار گیاهی به نام سورون در منطقه کرمانشاه می‌روید که شبیه به تره می‌باشد. مواد اولیه آش سورانه همین گیاه بومی است. این آش بیشتر شبیه به یک نوع بورانی است و بیشتر اوقات در فصل بهار طبخ می‌شود. بانوان کرمانشاهی این گیاه را به همراه گوشت چرخ کرده، روغن زیتون، شکر، رب انار و پیاز مخلوط کرده و آش خوشمزه‌ی سورانه را آماده می‌کنند.

آش سورانه

شلمین
شلمین یا شلم آشی است که بیشتر اوقات در فصل زمستان می خورند اما به مانند ترخینه در بهار یا تابستان تهیه می شود. این غذا طعمی متفاوت دارد و کمی ترش مزه است. شلمین همان شلغم است. برای طبخ این غذا ابتدا شلغم و برگ آن را خرد کرده و می‌پزند. بعد از آن گندم بلغور شده را پخته و در ظرف‌های مخصوص ریخته و ورز می دهند (چنگ میزنند). شلغم و آب آن را با انار و سبزی محلی مخلوط می کنند و روی بلغور می ریزند و چند روزی به همان صورت می ماند. بعد از چند روز ماده آماده‌ی شده را شبیه ترخینه تکه کرده و در زمستان آن را طبخ می‌کنند.

شلمین

جرگ و بز
جرگ و بز را فقط در کرمانشاه می‌توانید میل کنید. این غذا طبخ متفاوتی دارد. جرگ و بز را با جگر گوسفند درست می‌کنند. جگر گوسفند زیر خاکستر کباب می شود و بعد از پخت، آن را با نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط می‌کنند و داخل روده‌ی تمیز شده‌ی گوسفند قرار می‌دهند و دوباره آن را کباب می‌کنند. جرگ و بز به نوعی، سوسیس محلی است اما از نوع سالم .

جرگ و بز

کوکو پاغازه
این غذا از سبزی محلی که در اطراف کرمانشاه می روید، پخته می شود. گیاهی به نام پاغازه با خاصیت دارویی (برای ناراحتی های روده و معده مفید است)، ماده اولیه کوکو است. پاغازه از فصل بهار در اطراف شهر می روید. البته میدان میوه و تره بار کرمانشاه نیز این سبزی محلی را برای فروش دارد. در کنار این سبزی، تخم مرغ، پیاز و سیر نیز اضافه میکنند و به صورت سرخ شده میل می کنند.

کوکو پاغازه

والک پلو
برای طبخ والک پلو نیز از سبزی محلی استفاده می شود. والک نوعی سبزی با خواص بسیار است که به زبان محلی به آن کول می گویند. والک ماده اصلی والک پلوی کرمانشاهی است. مواد اولیه این غذا شامل زبان گوساله، برنج، روغن زیتون یا کرمانشاهی به همراه ادویه های مخصوص است. امروزه البته این غذا را با ماهی، مرغ و گوشت گوسفند نیز آماده می‌کنند.

والک پلو

ونوشک پلو
ونوشک یا پسته کوهی میوه درختی است که در این منطقه وجود دارد. برای تهیه ونوشک پلو نیاز به ونوشک تازه ، برنج، گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی و زعفران است. طعم این غذا بسیار لذیذ است و یکی از غذاهای پرطرفدار کرمانشاهی است.

ونوشک پلو

کوفته شیرین
کوفته‌ی شیرین یکی دیگر از طعم‌های متفاوت کرمانشاه است. این غذا که در ظاهر مانند کوفته معمولی است دارای طعم متفاوتی دارد. مواد اولیه این غذا شامل گوشت چرخ کرده، شکر، نعنا خشک، پیاز، سرکه و تخم مرغ است.

کوفته شیرین

نان کلانه

نان کلانه اگرچه به عنوان یک نان شناخته شده است اما در واقع یک میان وعده‌ی کامل است. برای تهیه‌ی این نان، از خمیر آرد گندم به همراه گیاه محلی به نام پیچک استفاده می‌شود. بعد به شکل نان بر روی ساج پخته می‌شود و سپس آن را کره یا روغن حیوانی چرب می‌کنند و به همراه دوغ یا ماست میل می‌کنند.

نان کلانه

لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =