۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۳

پژوهشگران آی.بی.ام توانسته‌اند مفصل‌ترین نقشه عصب‌شناختی از مغز را تولید کنند. این نقشه که 383 ناحیه مغزی را با 6602 اتصال نشان می‌دهد، از وجود هسته عصبی پیشرفته‌ای خبر می‌دهد که در سراسر مغز پخش شده و احتمالا کلید توانایی تفکر در موجودات پیشرفته‌ای مانند انسان است.

ابوالفضل کریمی: محققان آی.بی.ام پیچیده‌ترین نقشه عصب‌شناختی از مغز را ساختند. این نقشه با جزئیاتی بی‌نظیر، شبکه‌‌ای کامل و در مقیاسی بزرگ از مغز میمون ماکاک را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش پاپ‌ساینس، این نقشه کامل که پردازش‌های شبکه‌ای پیچیده مغزی را مدل‌سازی کرده، می‌تواند کاربردهای زیادی در مهندسی معکوس شبکه‌های عصبی داشته باشد. هم‌چنین با کمک آن‌ها می‌توان تراشه‌های کامپیوتری ساخت که می‌توانند با قدرت و کارایی‌های مغزهای زیستی فکر کنند.

این شبکه راه دور 383 ناحیه مغزی را به یکدیگر متصل می‌کند و 6,602 اتصال راه دور دارد. این تصالات مانند بزرگراه‌ها نواحی مجزای مغزی را به یکدیگر متصل می‌کنند و علاوه بر آن‌ها، اتصالات محلی و کوچک‌تر سیگنال‌هایی را در هر منطقه مغزی منتقل می‌کنند.

اما مهم‌تر از آن، این محققان خبر از کشف مفهوم جدیدی دادند که در نشریه PNAS از آن به عنوان «هسته به‌شدت مجتمع» نام برده شده است. این مفهوم می‌تواند کلید اصلی درک و فهم در مخلوقاتی با قابلیت‌های تفکر بالاتر باشد.
ممکن است این هسته باشد که به ما هشیاری و آگاهی می‌دهد (ما در اینجا به بحث‌های فلسفی توجهی نداریم) و از آن مهم‌تر، این‌که هسته مذکور در یک یا حتی دو ناحیه قرار ندارد. محققان متوجه شده‌اند این هسته در سراسر کورتکس پیش‌حرکتی، کورتکس پری فرونتال، لوب گیج‌گاهی، تالاموس، کورتکس بینایی و چند ناحیه دیگر مغزی کشیده شده است.

یافته شگفت‌انگیز دیگر این است که کورتکس پری فرونتال که در جلوی مغز واقع شده ممکن است عملکردی مانند یک هال اطلاعاتی مرکزی داشته باشد که اطلاعات را در سراسر مغز توزیع می‌کند.

شناسایی و تصویربرداری انجام‌شده در این تحقیق به اندازه 4 برابر بزرگ‌ترین نقشه نواحی مغزی و 3 برابر ارتباطات مغزی پیش از این بوده است. این مطالعات می‌تواند در نهایت به دانشمندان در تقلید از رفتار مغز کمک کند. کاری که حتی در دوره‌های پیشرفته آینده نیز برای ما به صورت یک راز باقی خواهد ماند.

علاوه بر آن شاید بتوان با کمک این یافته‌ها به معماری شبکه‌ای و ساخت تراشه‌های کامپیوتری دست پیدا کنیم که به سرعت مغز ما بتوانند اطلاعات را پردازش و منتقل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =