۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

ایسنا نوشت: در هفته های گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن روی خط تقریبا ثابتی حرکت کرده اما قیمت مسکن با رشد چشم گیری مواجه شده که این موضوع صاحب خانه شدن را برای افرادی که در سطح پایین جامعه قرار دارند سخت تر کرده است.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در طی هفته‌های گذشته تقریبا روی خط ثابتی حرکت کرده به طوری که متوسط قیمت هر برگ از این اوراق ۶۷ هزار تومان است.

در معاملات فرابورس ایران در روز گذشته قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن تیر ماه ۱۳۹۷، ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش گذاری شد و قیمت هر برگ از تسه خرداد ۱۳۹۷ به ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید در عین حال قیمت تسه آذر ماه سال ۱۳۹۶، ۶۸ هزار تومان بود.

همچنین در برخی از تسه‌هایی که زمانی تا اتمام سررسیدش نمانده قیمت ها حدود ۶۵ هزار تومان است که عملا به علت اینکه به زودی سررسید را رد میکنند قابل استفاده نخواهند بود.

اما در عین حال با افزایش قیمت ارزهای خارجی در چند ماهه اخیر قیمت مسکن هم رشد قابل ملاحظه ای را داشته و با رقم هایی که با اوراق تسهیلات مسکن وام داده می‌شود سخت تر از گذشته می‌توان صاحب خانه شد و شرایط برای قشر ضعیف نامطلوب تر شده است.

قیمت مسکن

با توجه به اینکه قیمت بیش‌تر اوراق حدود ۶۷ هزار تومان است، این قیمت را مبنا قرار داده و قیمت وام مسکن را برای اقشار مختلف محاسبه می‌کنیم. زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، آن‌ها باید ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان‌ صرف کنند.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند که برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله باید ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بپردازند. این زوج‌ها در مجموع برای دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

223225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوزش A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    8 0
    80 میلیون ایرانی زوج جوان تازه ازدواج کرده تیستند که دایم وام دوبرابری اونها رو به کل خریداران بی مسکن تسری میدهیدمردم عادی با یه وام 60 میلیونی چی میتونن بخرن؟؟؟؟؟؟؟