سفیر سابق کشورمان در آذربایجان برگزاری نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه روز جمعه در تهران را بسیار مهم ارزیابی کرده و گفت این اجلاس نشانه همگرایی سه کشور مهم منطقه است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پاک آیین در این خصوص گفت: «اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران نشانگر همگرایی میان سه کشور مهم منطقه است.  پیش از این اجلاس، نشست‌های سه‌جانبه در سطح وزرای خارجه صورت می‌گرفت ولی اجلاس سه‌جانبه روسای جمهور برای نخستین‌بار در منطقه شکل گرفته و اولین اجلاس آن نیز سال گذشته در مسکو برگزار شد. در واقع این اجلاس  نماد توجه ایران به سیاست همسایگی و تقویت روابط با کشورهای پیرامونی است.»

سفیر سابق کشورمان درجمهوری آذربایجان در ادامه افزود: « ایران، روسیه و ترکیه به عنوان همسایه ، سالهاست در کنار هم با یکدیگر تعامل و همکاری داشته اند. ایران و ترکیه دارای اشتراکات مذهبی و فرهنگی متعدد  هستند و ایران و روسیه نیز دارای مشترکات اقتصادی و امنیتی فراوان هستند و لذا روابط این سه کشور در هم تنیده است. مسائل مهمی که در این اجلاس مطرح می شود نه تنها می‌تواند منافع ایران را تأمین کند بلکه نماد دیپلماسی برد-برد  است؛ ‌دیپلماسی‌ای که در آن همه طرف‌ها نفع می‌برند و سبب استحکام همکاری‌ها می‌شود و همه طرف‌ها احساس می‌کنند به منافع خود دست یافته‌اند.»

پاک‌آیین بیان داشت: «از سوی دیگر شرایط خاص منطقه بر اهمیت این اجلاس افزوده است. به دنبال همکاری‌های ایران و روسیه با ارتش سوریه و محور مقاومت، خوشبختانه در غرب آسیا شاهد زوال روز به روز  و نابودی کامل داعش هستیم . در سایه این همکاری‌ها در عراق نیز همین سرنوشت برای گروه‌های تکفیری  رقم خورده است. در این مقطع حفظ امنیت و تأمین امنیت منطقه اهمیت شایانی در توسعه مناسبات اقتصادی دارد.»

این کارشناس ارشد مسائل آسیا در خصوص حلقه ارتباطی این سه کشور افزود: «هر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به دنبال توسعه اقتصادی هستند و امنیت توسعه اقتصادی را ضمانت می‌کند. هر سه کشور به دلیل شرایط اقتصادی به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد خود هستند. جمهوری ترکیه به دلیل نوسانات قیمت نفت و گاز، حدود یک سال است که موضوع مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار دارد. ایران و روسیه نیز به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غربی‌ها مدت‌هاست که در این مسیر گام برداشته اند. در مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد هر سه کشور در تلاشند تا وابستگی خود را از درآمد‌های نفتی  کاهش دهند و حوزه‌های دیگر اقتصادی را فعال کنند.» 

این دیپلمات کشورمان در ادامه اظهارات خود با تاکید بر همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه  در خصوص اقتصاد و مسائل منطقه عنوان داشت: « ایران، روسیه و ترکیه ،همسایه یکدیگر هستند و سالهاست در کنار هم با یکدیگر تعامل و همکاری داشته اند.  لذا هر سه کشور به دنبال مقاوم سازی اقتصاد و ایجاد تنوع در منابع درآمدی خود هستند.برای مثال ایران به دنبال کاهش وابستگی از درآمد نفت است و هر سه کشور توجه خاصی به موضوع ترانزیت و حمل و نقل و همچنین توسعه همکاری های تجاری با محوریت بخش خصوصی می باشند.»

پاک آیین در ادامه به تحریم های ناعادلانه آمریکا علیه این سه کشور بیان داشت: «در واقع اینکه تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران،روسیه و ترکیه، توجه این سه کشور را به جایگزینی پول ملی در معاملات و حذف دلار جلب کرده است. چراکه اردوغان هفته گذشته طی سخنانی گفت که این کشور در حال آماده‌سازی شرایط برای مبادله با دیگر کشور‌ها به خصوص روسیه، چین، ایران و اوکراین با ارز‌های ملی خود است.»

این دیپلمات کشورمان درباره واکنش ها به اظهارات اردوغان گفت: «وزیر امور خارجه روسیه با واکنش مثبت به اظهارات اردوغان پس از دیدار با همتای ترک خود تأکید کرد که موضوع استفاده از ارز‌های ملی و حذف دلار در مبادلات بین مسکو و آنکارا سال‌هاست که مورد توجه است. این اظهارات نشان می دهد که مسکو نیز به دنبال اجرای سیاست حذف دلار و استفاده از ارز‌های ملی در مبادله با کشور‌هایی نظیر ترکیه و ایران است. با توجه به این شرایط به نظر می رسد مقابله با تحریم های آمریکا و یافتن راهکارهائی نظیر جایگزینی پول ملی،در دستور کار اجلاس سه جانبه باشد.»

وی در نهایت گفت: « چنین نشست هایی که تصویری مثبت از اشترکات روسیه، ترکیه و ایران ارائه می دهد، نویدبخش تقویت همگرائی های منطقه ای است و می تواند در به چالش کشیدن رویکردهای یکجانه گرایانه آمریکا مفید باشد.»

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    0 1
    به نظرم باید یه اتحاد سه جانبه بین ایران و روسیه و پاکستان برای کمک به ثبات افغانستان هم تشکیل بشه تا منطقه کمی رنگ آرامش به خودش ببینه