۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
از ادلب تا شرق فرات؟!

سود اصلی برطرف شدن سایه ترس از تثبیت و تحکیم موقعیت داعش و گسترش تروریسم و خشونت را غرب و در راس آن اروپا برد.اما هزینه سنگین این تلاش نصیب ایران شد بدون آنکه از طرف غرب قدردانی و ما به ازای این ایستادگی در برابر جنگجویان‌نیابتی مورد حمایت آمریکا و حامیان منطقه‌ایی‌اش مانند ترکیه،قطر و عربستان به ایران پرداخت شود! این کمی به نحوه تعاملات خارجی ایران برمی‌گردد اما غیرمنصفانه بودن تنظیمات بین‌المللی و خصومت بیش‌ازحد با ایران و ترجمه غلط اهداف و نیاتش درکنار بی‌برنامگی دولت ترامپ و ویژگی‌های شخصیتی وی به این وضعیت دامن می‌زنند. سوریه هدف تغییرات ژئوپلیتیکی و سرزمینی با دخالت خارجی و گسیل جنگجویان‌وارداتی توسط آمریکا و هم‌پیمانانش واقع شد تا امنیت رژیم صهیونیستی حداکثر شود. اکنون همه پیچیدگی‌های سوریه در ادلب خلاصه شده و مرحله گذار سختی است تا شرق فرات که باید با درایت از این گردنه عبور کرد.

سفیر پیشین ایران در اردن ادلب را به لانه زنبور تشبیه کرد و گفت: درخواست عدم انجام عملیات در ادلب و آتش بس در این منطقه منطقی نیست و نمی توان از دولت سوریه خواست از سلطه بر کشور خودش حتی به طور موقت چشم‌پوشی کند. 

در حالی ارتش سوریه برای عملیات در ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه آماده می شود، موجی از فضاسازی های رسانه ای علیه این عملیات از سوی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای آغاز شده است؛ هشدار نسبت به بروز فاجعه انسانی در ادلب، احتمال استفاده از سلاح شیمیایی و تهدید به مقابله با این اقدام، شروع موج تازه ای از گسیل آوارگان به سمت ترکیه و اروپا محورهای فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی علیه عملیات ارتش سوریه در ادلب است.

در این بین ترکیه به دلیل ارتباطاتی که با برخی گروه های مسلح در این منطقه دارد به تحرکات خود افزوده است. رجب طیب اردوغان روز جمعه و در نشست سه جانبه با روحانی و پوتین خواستار گنجانده شدن عبارت «آتش بس »در بیانیه پایانی اجلاس شد. درخواستی که با واکنش رییس جمهوری روسیه مبنی بر عدم حضور نماینده ای از تروریست ها در اجلاس رد شد و در نهایت با میانجی گری روحانی قرار شد «تروریست ها سلاح خود را بر زمین بگذارند»، با این حال ترکیه این روزها بر تلاش های خود برای ممانعت از آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب افزوده است.

«نصرت الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در گفت و گو درباره این موضوع، منطقه ادلب سوریه را به لانه زنبور تشبیه کرد و گفت: غربی ها باید توجه داشته باشند اگر قرار باشد تروریست ها کماکان در این منطقه حضور داشته باشند در آینده اروپا هم از دست آنها امنیت نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: این خواسته آمریکا،غرب و حتی ترکیه مبنی بر اینکه دولت سوریه آتش بس را بپذیرد در حالی که نمی داند چگونه قرار است مساله تمام شود انتظار ما لایطاق است و درست نیست از یک دولت بخواهیم از سیطره و سلطه بر کشور خودش حتی به طور موقت چشم پوشی کند.

سفیر پیشین ایران در اردن تصریح کرد: این حق دولت سوریه است که به دنبال برقراری آرامش و امنیت در کشور خود باشد و اگر کشورهای مختلف از بروز فاجعه انسانی نگران هستند دارند راهش این نیست به دولت سوریه وهم پیمانانش فشار بیاورند که اقدامی نکند. شاید راهش این باشد همانند منطقه درعا کریدورهایی برای خروج مردم غیرنظامی از مناطق درگیری در نظر گرفته شود و با اقداماتی از این دست صلح و ثبات را در ادلب حاکم کرد.

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سقف اقدامات غربیها در واکنش به عملیات ارتش سوریه چه خواهد بود، گفت: بحران سوریه به طور عام و بحران ادلب به طور خاص راه حل نظامی ندارد و با توجه به ابعاد پیچیده انسانی، قومی ومذهبی نمی شود مسائل سوریه را فقط با معادلات نظامی حل کرد و مسائل را باید با مذاکرات سیاسی پیش برد.

وی اضافه کرد:اگر قضایا خوب کنترل شده و قواعد جنگ رعایت شود بعید می دانم اروپایی ها اقدام تعیین کننده ای انجام دهند. یعنی اگر تخلفی از بابت حمله شیمیایی رخ ندهد بعید است در جامعه بین المللی اراده ای برای مقابله با ارتش سوریه وجود داشته باشد و بخواهد اقدامی بکند.

تاجیک خاطرنشان کرد:همه کشورها و نیروهای درگیر باید تلاش کنند خسارت انسانی به کمترین حد برسد ولی نباید فراموش کرد که ادلب آخرین نقطه امید کشورها و گروهها و مخصوصا جنگجویان نیابتی است که درصدد به هم ریختن صحنه سوریه بودند.

سفیر پیشین ایران در اردن افزود: الان تمام این نیروها در ادلب جمع شده اند و طبیعی است که آمریکا و هم پییمانانش مثل عربستان، قطر و حتی ترکیه تمام سرمایه گذاری هفت ساله خودشان را بر روی آب و هدر رفته می بیینند. طبیعی است این کشورها تلاش می کنند از این اهرم چه در مسائل سرزمینی چه مسائل سیاسی استفاده بهینه ببرند.

این کارشناس مسائل بین المللی درباره موضع گیری مقامات ترکیه درباره عملیات ادلب گفت: ترکیه اگرچه در مسائل کردی با آمریکایی ها مخصوصا در شرق رود فرات اختلاف نظر دارد با این حال با سیاست های آمریکا در ادلب همسو است. ترکیه با تابلو انسان دوستانه تلاش می کند از اهرمی که در دست گرفته یا در مذاکرات سیاسی امتیازگیری کند و یا حتی در مورد مسائل سرزمینی برای حضور ادلب یا سایر مناطق که در آینده با کردها مشکل دارد،استفاده کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دیدگاه روسیه این است که قضایا را هر چه زودتر به اتمام برساند چون نمی خواهد با طولانی شدن روند درگیریها هزینه های بیشتری متحمل شود.علاوه براین روس ها ممکن است به سیاست های ترکیه بدگمان و ظنین باشند از این بابت که ترک ها بخواهند در پرتو آتش بس مهلتی بگیرند و نیروهای جهادی که جنگهای نیابتی را اداره می کردند پخش شوند.

تاجیک یادآورشد: ممکن است در چنین شرایطی افراد و گروه هایی که از چچن یا بالکان آمده اند به مناطق خودشان برگردند و این مسئله برای روس ها دردسر ایجاد خواهد کرد.بنابراین روس ها علاقمند هستند هرچه زودتر بحران ادلب را به پایان برسانند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اجلاس روز جمعه تهران اظهار داشت: کار ایران در اجلاس تهران سخت بود چون باید نظرات دو کشور را به هم نزدیک می کرد تا هر دو طرف از این مذاکرات برد برد بیرون بیایند. در واقع تلاش ایران متوجه این بود تحولات ادلب را با سرعت مناسب و روش مطلوب به سمت وسویی ببرد که حداکثر بهره برداری را مردم سوریه ببرند نه دیگران.

وی گفت: تلاش ایران این بوده با ایجاد صلح ثبات در سوریه آرامش را به این منطقه بگرداند و از توزیع و گسترش خشونت به سمت اروپا که مخصوصا حلقه اول امنیتی خاورمیانه است جلوگیری کند.

تاجیک ادامه داد: صدور بیانیه مشترک حداقلی نشان از نیت سازنده و مثبت ایران در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه دارد ولی متاسفانه روابط ناعادلانه بین المللی مخصوصا سیاست های ترامپ به سمت و سویی نیست که از این سرمایه گذاری مادی و معنی ایران قدردانی شود.

وی با تاکید برلزوم تحرک دیپلماتیک بیشتر در کنار کارهای میدانی اظهار داشت:زمانی که داعش در فاصله ای خیلی کوتاه آنچنان قدرت گرفت که سیطره خود را روی اروپا و امریکا گسترداند سایه ترس روی همه غرب وجود داشت ولی الان با فعالیتهای ایران و متحدانش و پشتیبانی هوایی روسیه این گروه عملا دچار فروپاشی شده است. اما امروز می بینیم که غرب مبارزات ایران با تروریستها را به دخالت در سوریه تعبیر می کند.

منبع: ایرنا مورخ ۹۷.۶.۲۰ با عنوان دولت سوریه نمی‌تواند از تداوم حاکمیت برکشور خود چشم‌پوشی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 0
    جنس این تحلیل همون چیزیه که ما رو کشوند به «تقابل شدید» با ترکیه و عربستان و خیلی از اعراب. روسیه سود اصلی رو در جنگ داخلی سوریه برده و حضورش رو اونجا بشدت تقویت کرده و قدم به قدم داره موقعیت ما رو تضعیف می کنه در سوریه و با اسرائیل خیلی هماهنگ تره تا با ما. ولی جنس تحلیلهای غلط تغییر نکرده و همچنان جوریه که مستقیم یا غیرمستقیم توصیه می کنه که تقابل ما با عربستان و ترکیه و دیگر اعراب حفظ یا تشدید بشه
  • بی نام RO ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    2 0
    کسی که داره از حمله بعثیهای وحشی به 23 میلیون نفر دفاع می کنه به بهانه وجود 2010 هزار جهادی، و میگه که «درست نیست از یک دولت بخواهیم از سیطره و سلطه بر کشور خودش حتی به طور موقت چشم پوشی کند» باس فکر کنه که دور نیس بعثیهای سوریه که به سیاستمداران هم بگن که «خیلی زحمت کشیدین که منافع ملت خودتون رو فدای استبداد بعثی سوریه کردین، دیگه بیشتر از این زحمت تون نمی دیم. نیروها و شرکتها و پروکسی هاتون رو ببرین همون کشور تحریم شده خودتون، از این به بعدش در خدمت روسیه جون تون هستیم.»