بهترین داور آسیا سرخابی‌ها را تحریم می‌کند؟

داور رده‌بندی جام جهانی قصد دارد با انتشار نامه سرگشاده‌ای از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بخواهد دیگر او را برای قضاوت هیچ‌یک از بازی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس مقابل حریفان‌شان انتخاب نکنند.

روزنامه خبرورزشی نوشت:  وقتی علیرضا فغانی فردای قضاوت شهرآورد، زبان به گلایه گشود و گفت: «از این به بعد، اصلاً این بازی را سوت نمی‌زنم و بروند داوران خارجی برای این بازی بیاورند، در نگاه اول به نظر می‌رسید یک واکنش احساسی به اعتراض‌های خشم‌آمیز هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس باشد، اما دیروز هم یک فرد نزدیک به فغانی مدعی شد «علیرضا دیگر نمی‌خواهد برای استقلال و پرسپولیس سوت بزند.» این نقل قول را البته فغانی نه تأیید کرد و نه تکذیب، اما گفته می‌شود داور رده‌بندی جام جهانی قصد دارد با انتشار نامه سرگشاده‌ای از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بخواهد دیگر او را برای قضاوت هیچ‌یک از بازی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس مقابل حریفان‌شان انتخاب نکنند.

این نامه اگر به مرحله نگارش برسد، دوباره به آن فرضیه معروف دامن می‌زند: «فغانی خود را از فوتبال ایران بزرگتر می‌داند»!، اما یکی از همکاران علیرضا دیروز به خبرورزشی گفت: «اولاً که هنوز نوشتن چنین نامه‌ای و انتشار آن در حد حرف است، اما بر فرض که چنین کاری هم از فغانی سر بزند، این چه ربطی به ماجرای خودبزرگ‌بینی دارد؟ علیرضا برای خودش و برای فوتبال ایران یک برند معتبر است، حساس‌ترین تورنمنت‌های دنیا را پشت سر گذاشته، آن وقت در کشور خودمان، ۹۰ دقیقه به او فحش می‌دهند، بعد از بازی تماشاگران هر دو تیم به او و خانواده‌اش توهین می‌کنند، بازیکنان دو تیم ادعا می‌کنند علیرضا به آن‌ها بی‌احترامی کرده و... و... و... در چنین شرایطی، من هم جای فغانی بودم، اعلام می‌کردم دیگر نه برای بازی استقلال من را انتخاب کنید و نه برای بازی پرسپولیس... خیلی هم که بخواهند اذیتش کنند، می‌تواند از ایران برود. در تمام دنیا او را به عنوان داور بین‌المللی روی چشم‌شان می‌گذارند.»

اگرچه هنوز معلوم نیست کمیته داوران واقعاً با خواسته احتمالی فغانی کنار بیاید یا نه، ولی کارشناسان داوری هم معتقدند بهتر است فدراسیون مدتی از فغانی در بازی‌های دو تیم سرخابی استفاده نکند، به خصوص در قضاوت شهرآوردها...

علی خسروی معتقد است: «باید به داوران دیگر هم اعتماد کرد. فغانی که نمی‌تواند تا ۶۰ سالگی داوری کند. ما داوران دیگری هم داریم که باید قضاوت شهرآورد را تجربه کنند.» کمیته داوران، اما به شدت از انتخاب خود راضی است. تصمیم‌سازانی که فریدون اصفهانیان را قانع کردند شهرآورد را به فغانی بسپارد، در دفاع از تصمیم خود می‌گویند: «هر داوری جای فغانی بود، بازی خراب می‌شد. فغانی به خاطر جایگاهی که در فوتبال جهان به دست آورده، واهمه‌ای از برخورد با بازیکنان استقلال و پرسپولیس ندارد و خیلی مسئولانه این بازی را قضاوت کرد، اما شاید سایر داوران تحت تأثیر رفتار بازیکنان قرار می‌گرفتند.»

با این همه، تصمیم احتمالی فغانی که قصد دارد از فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بخواهد دیگر او را برای قضاوت بازی‌های استقلال و پرسپولیس انتخاب نکنند، قطعاً پیامد‌هایی خواهد داشت. حتی اگر حق را تمام و کمال به فغانی بدهیم که توقع هجوم به خودش و خانواده‌اش را نداشت، باز هم انصراف از سوت زدن برای استقلال و پرسپولیس در بازی‌های جام حذفی و لیگ برتر یک تصمیم غیرمتعارف است. شاید مهدی تاج بعد از بازگشت از زوریخ، در نقش میانجی ظاهر شود و با دل‌جویی از فغانی، علیرضا را از این تصمیم منصرف کند، اما به نظر می‌رسد تا مدت‌ها او برای هیچ‌یک از دو تیم سرخابی سوت نمی‌زند.

کارشناسان داوری و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا تصمیم فغانی در تحریم شهرآورد درست است؟!

نحوه قضاوت علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال کشورمان در شهرآورد موافق و مخالفان زیادی داشت؛ اگرچه برخی‌ها پا فراتر گذاشته و با انتقادات تند و توهین‌وار خود عرصه را طوری برای فغانی تنگ کرده‌اند که او می‌گوید دیگر هرگز شهرآورد را قضاوت نخواهد کرد و بهتر است کمیته داوران از این پس داور خارجی برای جدال سرخابی‌ها بیاورد. در این خصوص با تنی چند از کارشناسان داوری هم‌صحبت شدیم. این صحبت‌ها را بخوانید.

هادی دزفولی: فغانی باید واقعیت‌ها را بپذیرد
کارشناس داوری کشورمان در این خصوص گفت: به نظر من علیرضا فغانی به آن‌جا که باید رسیده است. در فوتبال دنیا پذیرای داوری فغانی بوده‌اند و کارش را در بازی‌های بین‌المللی عالی انجام داده است. اگرچه در فوتبال ایران این فرهنگ‌سازی صورت نگرفته و بعضاً شاهد توهین‌های زیادی به داوران ولو فغانی هستیم. او گفته دیگر حاضر نیست شهرآورد را سوت بزند، اما فغانی باید بداند نمی‌شود در ایران داوری کرد و مورد انتقاد واقع نشد. به هر حال چه قرمز و چه آبی اعتراض خود را انجام می‌دهد و او باید این واقعیت را بپذیرد.

علی خسروی: فغانی ناراحت بوده و احساسی حرف زده!
کمک‌داور بین‌المللی پیشین کشورمان در این خصوص گفت: فغانی ناراحت بوده و از روی احساس حرف زده است. اگرچه این تفکر غلطی است که ما فکر کنیم فغانی فقط برند ماست و بخواهیم او را رودرروی مردم قرار دهیم. قضاوت او در شهرآورد خوب بود و توانست از عهده این بازی مهم برآید و او در طول ۹۰ دقیقه مسئولانه قضاوت کرد. من معتقدم باید به سایر داوران هم اعتماد کرد و به آن‌ها این فرصت را داد تا فضای شهرآورد را تجربه کنند و توانایی‌های خودشان را نشان دهند و مطمئن هستم که می‌توانند از عهده این کار برآیند.

محمد ریاحی: فغانی نباید از این حرف‌ها بزند
کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص به ما گفت: شهرآورد ۸۸ جذابیت نداشت و به تبع آن قضاوت داور بازی هم جذابیت نداشت. یعنی داوری فغانی به بازی سرخابی‌ها می‌آمد. این هم از بدشانسی فغانی بود که کیفیت پایین بازی قضاوت او را هم سرد کرده بود. اما اینکه فغانی می‌گوید از این پس بروید داور خارجی بیاورید حرف درستی نیست و من این را توهین به داوران ایرانی می‌دانم. او ۶ بار شهرآورد را سوت زده و اشباع شده است. باید به داوران جوان‌تر از جمله حیدری‌ها و... فرصت داد؛ آن‌ها هم توان قضاوت شهرآورد را دارند.

یدالله جهانبازی: داوری ما به تجربه فغانی نیاز دارد
کارشناس داوری کشورمان، در این خصوص گفت: آقای فغانی داور باتجربه و باکلاسی است. او با تجربه‌ای که در کلاس‌های پیشرفته داوری فیفا به دست آورده و قضاوت سطح بالایی که در جام جهانی داشته به راحتی شهرآورد را قضاوت کرد و تمام سوت‌هایی که زد درست بود. من دلیل برخی اعتراضات هواداران سرخابی را نمی‌دانم. داوری فغانی نکته مهمی نداشت و جای نقد زیادی وجود ندارد. من معتقدم برخی انتقادات نادرست است و او حق داشته ناراحت شود اگرچه قطعاً داوری ما به او و تجربه بالای او نیاز دارد.

محمود خوشخوان: فغانی نباید دل‌سرد شود
رئیس کمیته داوران فوتبال کشورمان در دهه ۶۰ گفت: فغانی نباید دل‌سرد شود و با انتقاداتی که از او می‌شود قید داوری در شهرآورد را بزند. قطعاً اگر فغانی داور نمونه‌ای در سطح دنیا نبود ۶ شهرآورد سرخابی را قضاوت نمی‌کرد. من معتقدم این توهین‌ها به او ناجوانمردانه است. قضاوت فغانی در شهرآورد ۸۸ عالی بود و با وجود اینکه بازی کیفیت فنی خوبی نداشت او توانست عملکرد قابل قبولی ارائه کند. من می‌گویم فغانی حالا حالا‌ها می‌تواند در سطح اول فوتبال داوری کند و نباید با این توهین‌ها دل‌سرد شود.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =