رژیم‌های غذایی کم-کربوهیدرات مثل کتوژنیک، شاید در ابتدا کمک کنند که وزن زیادی کم کنید اما در دراز مدت ممکن است به سلامتی‌تان آسیب بزند.

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات اخیر نشان داده‌است، رژیم غذایی که فاقد کربوهیدرات باشد، می‌تواند باعث کوتاه شدن عمر و مرگ زودرس شود. رژیم گیاهی می‌تواند بهتر عمل کند.

بسیاری ازمردم برای کاهش وزن و بالا بردن متابولیسم بدن به رژیم‌های کم-کربوهیدرات اما پرچربی روی می‌آورند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که چنین رژیمی به مدت چند سال یا چند دهه از عمر می‌تواند به شکل‌های مختلف باعث مرگ زودرس شود؛ مثل بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات عروق مغزی و سرطان.

محققان مصرف موادغذایی گیاهی، شامل پروتئین، چربی و به میزان متعادلی کربوهیدرات را برای سلامت بدن لازم می‌دانند. همچنین طی این تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که افرادی که رژیم غذایی کتوژنیک را سال‌ها داشته اند، در معرض مرگ زودرس قرار می‌گیرند. کمترین تعداد مرگ و میر متعلق به کسانی است که حدود 50 تا 55 درصد از انرژی مورد نیازشان را از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌کنند.

چهارچوب‌های مطالعات تغذیه
افرادی که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند، معمولاَ 10 درصدِ کالری مصرفی از طریق کربوهیدرات‌ها را حذف کرده و در مقابل حدود 70 تا 80 درصد کالری را از چربی و پروتئین دریافت می‌کنند. برخی معتقدند که با این روند، سریع‌تر وزن کم می‌کنند اما مطالعات نشان داده است که تفاوتی میان سرعت کاهش وزن در این رژیم با رژیم غذایی کم-چربی نیست.

در نتیجه بهترین راه برای کاهش وزن، یک رژیم غذایی متعادل است که حاوی تمام موادمغذی مورد نیاز بدن باشد.

البته نمی‌توان به صورت قطعی گفت همه کسانی که از این رژیم استفاده می‌کنند دچار مرگ زودرس می‌شوند چون فاکتورهای دیگری هم در طول عمر اثر دارند.

مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند اثر هر نوع رژیم غذایی را در جهت مثبت بهبود ببخشد
مصرف سبزیجات و میوه متنوع و غلاتی که حاوی فیبر بسیار هستند و گنجاندن قند طبیعی در رژیم غذایی مؤثر است. در مطالعاتی که حول این موضوع انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند: از بین کسانی که رژیم کم-کربوهیدرات دارند، افرادی که پروتئین و چربی مورد نیاز خود را از طریق مصرف سبزیجات، میوه، غلات، حبوبات و آجیل تأمین می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند.
وقتی مصرف کربوهیدرات را کم می‌کنید، ممکن است بسیاری از مواد مغذی موجود در گیاهان را از دست بدهید. مثل اسیدآمینه‌ها، اسیدهای چرب، فیبر، ویتامین و مواد معدنی. مصرف میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی، موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن، التهاب، مشکلات گوارشی و سرطان می‌شود.

روش مناسب برای دریافت حداکثر موادمغذی مورد نیاز بدن

افرادی که رژیم کم-کربوهیدرات دارند، خوب است به چند نکته توجه داشته باشند:
• همیشه از سبزیجاتی که نشاسته کمی داشته باشد مثل : اسفناج، مارچوبه، گل کلم، و کلم بروکلی، استفاده کنید تا مانع از دریافت زیاد کربوهیدرات شوید.

• از پروتئین‌های گیاهی استفاده کنید، هرچند که برای رژیم کتوژنیک ممکن است مناسب نباشد چون حبوبات حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند.

• برای مصرف گوشت، به ویژه مرغ یا بوقلمون حتماَ قبل از پخت، پوست را از آن جدا کنید و مصرف ماهی را در اغلب مواقع جایگزین بقیه گوشت‌ها کنید زیرا چربی انباشته‌ی آن بسیار کم است.

• سعی کنید چربی مورد نیاز را از طریق مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی مثل آووکادو، آجیل و بذرهای خوراکی مثل گندم، ماش و... تأمین کنید.

• می‌توانید برای جبران مصرف کربوهیدرات، لیموترش استفاده کنید که حاوی ویتامین و آنتی‌اکسیدان است.

• از مصرف مواد غذایی ناسالم و آماده یا غذاهایی که حاوی موادقندی زیادی هستند خودداری کنید.
سعی کنید که تمامی موادمغذی موردنیاز بدنتان را به صورت کنترل شده مصرف کنید تا دچار فقر آهن، بیماری‌های قلبی و کمبود پروتئین نشوید.

۴۲۲۳۸

کد خبر 809860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =