۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
ادعای وجود اکسیژن در سطح زیرین مریخ

ایسنا نوشت: ناسا می‌گوید جدیدترین بررسی‌ها حاکی از این است که احتمالا سطح زیرین مریخ مملو از اکسیژن است که می‌تواند امکان زندگی و سکونت در سیاره سرخ را فراهم کند.

امکان زندگی در مریخ چندین سال است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و اکتشافات اخیر باعث افزایش هیجان در مورد اینکه آیا ما در سیاره سرخ زندگی خواهیم کرد یا نه، شده است.

در حال حاضر، یک مطالعه جدید در مجله Nature Geoscience می‌گوید که احتمال دارد مریخ اکسیژن کافی برای فراهم کردن شرایط حیات و سکونت را در زیر سطح خود داشته باشد.

این مطالعه توسط "ولادا استامنکوویچ" از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) رهبری شد و یافته‌های تیم محققان به دست آمده از دو کشف مختلف است.

اول اینکه ما می‌دانیم احتمال این وجود دارد که دریاچه‌های آب شور زیرزمینی در مریخ وجود داشته باشد که یکی از آنها به طور خاص احتمال زیاد در زیر قطب یخی مریخ واقع شده است. این بدان معنی است که اگر این دریاچه‌ها واقعا وجود داشته باشند، در اکثر آنها اکسیژن زیادی وجود دارد.

دوم اینکه مریخ‌نورد "کنجکاوی"(Curiosity) در سال ۲۰۱۶ کشف کرد که مریخ ممکن است یک جو غنی از اکسیژن داشته باشد، اما از دست رفتن میدان مغناطیسی آن به این معنی است که اکثر اکسیژن سطحی آن فرار کرده است. با این حال، اکسیژن هنوز در سنگ‌ها و صخره‌های مریخ وجود دارد که بدان معنی است که ممکن است در زیر سطح سیاره نیز وجود داشته باشد.

با توجه به هر دوی این اکتشافات، محققان نگاهی به میزان اکسیژن احتمالی موجود در دریاچه‌های آب شور زیرزمینی کردند و اینکه آیا برای حمایت از حیات کافی خواهد بود؟

آنها دریافتند که این امر ممکن است، به ویژه در مناطق قطبی، زیرا درجه حرارت پایین این مناطق به این معنی است که اکسیژن برای ورود به این دریاچه‌ها کار آسان‌تری دارد.

این تحقیق، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و با توجه به حجم ناشناخته‌ها در مریخ، مخالف هم کم ندارد چرا که هنوز وجود دریاچه‌های آب شور زیرزمینی اثبات نشده است.

اما گام بعدی، نشان دادن این است که با توجه به آنچه که ما در مورد مریخ می‌دانیم، چگونه ممکن است زندگی بر روی سیاره سرخ وجود داشته باشد. علاوه بر این، باید تحقیق کرد که زندگی در سیارات دیگر چگونه بدون فتوسنتز وجود خواهد داشت.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =