صفحات لمسی و فناوری سه‌بعدی از محبوب‌ترین فناوری‌های حاضر به شمار می‌روند. ایمرشن با تلفیق این دو فناوری اولین صفحه نمایشی سه‌بعدی و لمسی دو کاربره را ایجاد و آنرا در سیگراف 2010 به نمایش درآورده است.

محبوبه عمیدی: بدون‌شک در میان محبوب‌ترین فناوری‌های امروزی، فناوری سه‌بعدی و صفحات لمسی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و با توسعه سینمای سه‌بعدی یا استفاده روزافزون از ابزارهای الکترونیک دستی مانند تلفن‌های همراه و آی‌پادها دارند بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ببینیم چرا ساخت نمایشکرهایی که از هر دو فناوری بهره می‌برند، بسیار دشوار است؟

نکته اینجاست که فناوری سه‌بعدی برای تماشا از فاصله چندین متری و استفاده از خطای باصره خلق شده و نزدیک شدن یا دست‌زدن تماشاگر به صفحه نمایش سه‌بعدی می‌تواند این توهم را از میان ببرد. اما به گزارش نیوساینتیست، جین‌باپتیست دلاریویر و همکارانش در شرکت شبیه‌سازی بصری ایمرشن موفق شده‌اند این دو فناوری را در صفحات نمایش افقی با کارکرد تعاملی با یکدیگر ادغام کنند.

این نمایشگر اولین‌بار در سیگراف 2010 به نمایش درآمده و شرکت‌کنندگان در کنفرانس گرافیک کامپیوتری و پویانمایی در لس‌آنجلس توانسته‌اند با استفاده از یک عینک پولاروید یا قطبیده، امکان دسترسی به یک طراحی سه‌بعدی شهری را داشته باشند و به صورت لمسی فضای نقشه را جا‌به‌جا کنند.

با استفاده از این صفحه و عینک خاص طراحی‌شده دو ناظر در دو نقطه متفاوت از میز می‌توانند همزمان دورنمای سه‌بعدی صحیحی از ساختمان‌ها و فضای شهری داشته باشند.

این توانایی منحصر‌به‌فرد به دلیل مخابره موقعیت فرد توسط دوربین سه‌بعدی به سیستم و حسگرهای جهت‌یابی است که می‌توانند رد نگاه فرد را بگیرند. سیستم با استفاده از این اطلاعات تصویر را به صورت لحظه‌ای برای هر کاربر تغییر می‌دهد.

این عینک‌ها مجهز به شاتر فعالی هستند که می‌تواند تصاویر را در محدوده دید هر یک از دو کاربر به نمایش درآورد. به عبارت دیگر این شاتر تنها تصاویری را که در دورنمای دید فرد هستند ارسال می‌کند و جلوی مخابره تصاویری را بخشی از چشم‌انداز شهری کاربر دیگر به‌شمار می‌روند، می‌گیرد.

جالب اینجاست که کاربران بدون اینکه احساس تماشای تصویر سه‌بعدی را از دست بدهند، می‌توانند با استفاده از فناوری لمسی تعبیه‌شده به بزرگ‌تر کردن نمای پیش‌رو یا چرخاندن ساختمان‌ها در جهت مورد نظر بپردازند. می‌توانید نمونه‌ای از این تغییرات را اینجا تماشا کنید.

برای ادغام این دو فناوری و حفظ همزمان آنها صفحه به شکلی ساخته‌شده که زمان نمایش تصاویر کاملا حالت سه‌بعدی مشهود باشد اما با نزدیک‌شدن دست فرد که توسط حسگرهای زیرقرمز اعلام خواهد شد، تصویر تنها روی صفحه به نمایش در می‌آید و حالت سه‌بعدی تقریبا از میان می‌رود تا تغییرات اعمال شوند و پس از آن دوباره ارسال تصاویر سه‌بعدی آغاز شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =