۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶

نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک یا ای‌تری 2010 با ارائه بازی‌های سه‌بعدی تازه، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خاص بازی‌های سه‌بعدی و بهبود کنترلرهای حرکت پیشین با موفقیتی چشم‌گیر به کار خود پایان داد.

محبوبه عمیدی: چه چیزی بیشتر از حرکت زنده شخصیت‌های محبوب بازی‌ها میان جمعیت، مجسمه‌های عظیمی از هیولاها و صفحات نمایشی که گوشه‌به‌گوشه نمایشگاه به نمایش پیش‌درآمد بازی‌های ویدئویی تازه مشغولند و همهمه جمعیتی که عبور از میان آنها چندان ساده به نظر نمی‌رسد، می‌تواند ای‌تری را ملموس‌تر و سرزنده‌تر از همیشه جلوه کند؟

بازدیدکنندگاننمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک امسال یا ای‌تری 2010 با حضور بیش از 400 شرکت مرتبط با این صنعت از حدود 90 کشور دنیا، بیش از 45هزار بازدیدکننده و رویکرد تازه نسبت به بازی‌های سه‌بعدی در کنار رقابت بر سر کنترل حرکت، عیلرغم پیش‌بینی‌ها یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

این در حالی است که نتایج حاصل از تحلیل بازار بازی‌ها و فروش سخت‌افزاری آنها توسط گروه‌های تحلیلگر بزرگی مانند «ان.پی.دی»، ماه‌به‌ماه به کاهش تقاضا اشاره می‌کردند. به عنوان مثال مطابق گزارش این گروه در فروردین‌ماه گذشته درآمد حاصل از فروش بازی‌ها با کاهشی 26 درصدی مواجه بوده و خرید سخت‌افزار بازی 37‌درصد نسبت به سال 2009 کاهش یافته بود. اما این کاهش دائمی تقاضا با استقبال خوب بازی‌دوستان و شرکت‌های کوچک و بزرگ از ای‌تری 2010 اصلا سازگار نبود.

به گزارش سی.نت چهارشنبه گذشته «ان.پی.دی» ناچار اعتراف کرد که بسیاری از درآمدهای جانبی این صنعت را درنظر نگرفته و دیگر روش‌های قدیمی برای برآورد درآمد در صنعت بازی چندان کارآمد نیستند. به عنوان مثال باید به درآمد 10.5 میلیارد دلاری این صنعت در سال 2009، رقمی بین 4.5 تا 4.75 میلیارد دلار اضافى را بابت فروش بازی‌های دست دوم، اجاره بازی‌ها، هزینه دانلود بازی‌های دیجیتالی و بازی‌های متعلق به تلفن‌های همراه و نرم‌افزارهای مورد نیاز آنها اضافه کرد. البته در کنار این باید تقاضا برای نرم‌افزارهای بازی در آی‌پد لمسی و هزینه‌ای که کاربران برای بازی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک پرداخت می‌کنند را در نظر گرفت و باز هم جنبه‌های درآمدی دیگری وجود خواهند داشت.

کینکت یا ناتال 2010
کینکتاگر از علاقمندان به بازی‌ها باشید یا اخبار ای‌تری 2009 را دنبال کرده باشید، حتما پروژه جنجالی ناتال را یادتان هست. پروژه‌ای که توسط مایکروسافت برای کنسول‌های بازی Xbox طراحی شده بود تا دیگر برای بازی نیاز به هیچ دسته‌ای نباشد. در واقع سیستمی شامل دوربین‌ها، میکروفن، حسگرهای تشخیص عمق و فضای سه‌بعدی و پردازشگرها با اسکن سه‌بعدی بدن بازیگر و حرکات او فرد را مستقیما به فضای مجازی بازی راه می‌داد. حتی امکان تشخیص چهره و صدای افراد مختلف نیز در این پروژه در نظر گرفته شده بود. ناتال خبر فوق‌العاده کنفرانس مطبوعاتی 2009 مایکروسافت بود،

امسال هم اعلام تغییر نام آن به کینکت همراه با نمایش بعضی بازی‌ها مانند جنگ ستارگان، بازی‌های ورزشی و یوگا یکی از اولین خبرهای کنفرانس مطبوعاتی ای‌تری 2010 بودند. کینکت برای کنسول‌های قدیمی و نسل جدید این کنسول‌ها که « ایکس باکس 360 جدید» نام‌گرفته آماده شده است. این کنسول بازی که باریک‌تر از نسخه‌های کنونی طراحی‌شده، با 5 پورت یو.اس.بی و 250 گیگابایت حافظه به یک پورت مخصوص کینکت مجهز شده و به گفته مایکروسافت بسیار کم‌صدا است و حرارت بسیارکمی تولید می‌کند.

کینکت

کینکت از یک دوربین با گستره دید وسیع و مجهز به اشعه مادون‌قرمز برای ردیابی حرکات شما استفاده می‌کند. کافی است آن را در ارتفاع قرار دهید تا به وضوح فضا را ببیند و به کمک نرم‌افزارهایش شما و ۴۸ نقطه مختلف از بدن را شناسایی و حرکات‌تان را تشخیص دهد. برای کنترل ساده صوتی این کنسول رابط کاربری جدیدی طراحی شده و می‌توانید با استفاده از میکروفون آن به کنسول بازی فرمان دهید. دوربین تعبیه‌شده توانایی فیلم‌برداری و قابلیت تشخیص چهره را نیز دارد و حتی می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار ویدیوکینکت با دوستان‌تان به صورت ویدئویی صحبت کنید. ‏فروش کنسول تازه ایکس‌باکس در آمریکا آغاز شده و مطابق اعلام مایکروسافت از اواسط پاییز امسال می‌توانید منتظر ارائه سیستم کنترل حرکت کینکت باشید.

پلی‌استیشن موو
سونیباز هم یک محصول آشنای دیگر که این‌بار که متعلق به شرکت سونی است. اگر ای‌تری 2009 را به خاطر داشته باشید، احتمالا کنترلر حرکت سه‌بعدی سونی را با بدنه تقریبا استوانه‌ای، دکمه‌های متعدد و یک حباب نورانی به یاد خواهید آورد. سونی در کنار معرفی رسمی PSP Go قول داده بود بهار امسال این محصول فوق‌العاده را با دقت عالی برای شبیه‌سازی حرکات دست کاربر در فضای سه‌بعدی به بازار عرضه کند. این شرکت به قولش عمل کرد و فروردین‌ماه امسال دسته بازی پلی‌استیشن موو در کنفرانس سونی به صورت رسمی معرفی شد. این ابزار تازه از سیستم هیبریدی مجهز به دوربین و حسگرهای حرکتی بهره می‌برد و قابلیت استفاده در بازی‌های سه‌بعدی را نیز خواهد داشت. پلی‌استیشن موو از اولین روزهای پاییز امسال و با قیمتی زیر 100 دلار وارد بازار خواهد شد. به نظر می‌رسد بازی‌دوستان در آینده نزدیک تنها به عینک‌های تماشای ویدئوهای سه‌بعدی نیاز خواهند داشت تا با استفاده از پلی‌استیشن موو بازی‌های سه‌بعدی تازه مانند Killerzone 3 را تجربه کنند.

علاوه بر این سونی موفق‌شده با به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری کنسول‌های بازی PS3 امکان سازگاری آنها با بازی‌های سه‌بعدی را فراهم کند. مطابق اعلام این شرکت بازی پورتال‌2 هم به زودی برای کنسول‌های بازی PS3 ارائه خواهد شد تا علاقمندان به این کنسول بیش از پیش شگفت‌زده شوند.

برای انجام بازی‌های سه‌بعدی در کنسول بازی PS3 به تلویزیون سه‌بعدی و عینک مخصوص نیاز خواهیم داشت. سونی قصد دارد تعدادی از این بازی‌ها را به رایگان همراه تلویزیون‌های جدید سه‌بعدی براویا به خریداران ارائه کند.

نینتندو +3DS
نینتندوعلیرغم حضور سونی و مایکروسافت با محصولاتی که پیش از این با بعضی از خصوصیات آنها آشنا شده بودیم، نینتندو امسال با محصولی کاملا تازه و جذاب به ای‌تری آمده است. یک کنسول بازی کوچک سه‌بعدی که تری.دی.اس نام گرفته و برای بازی با آن نیازی به عینک‌های مزاحم سه‌بعدی نخواهید داشت. این کنسول سه‌بعدی از دو نمایشگر تشکیل‌شده که نمونه بالایی ۳.۵ اینچی است و برای آن امکان تنظیم سه‌بعدی در نظر گرفته‌شده که می‌توان به وسیله آن عمق تصاویر را مطابق نیاز کاربر تغییر داد. نمایشگر پایینی یک نمایشگر لمسی دو‌بعدی است که نقش رابط کاربر را بازی خواهد کرد.

این کنسول جدید مجهز به دوربینی با دو لنز برای تهیه تصاویر سه‌بعدی و ژیروسکوپ است و برای به‌روز‌رسانی آن از اتصال وای‌فای استفاده خواهد شد. بازی‌های متعددی مانند رزیدنت‌اویل و بت‌من دارند برای این کنسول تازه ساخته می‌شوند اما نینتدو زمان ارائه این کنسول تازه و قیمت آن را اعلام نکرده است و احتمالا نباید خیلی‌زود منتظر ورود این کنسول و بازی‌های آن به بازار بازی‌ها باشیم.

امسال خبری از کنسول آشنای Wii نبود و علاوه بر این سنسور حیاتی نینتندو که حاصل همکاری این شرکت با انجمن قلب ایالت متحده است هم علیرغم انتظارها به نمایش درنیامد.

سازندگان بازی‌ها
هیولااز میان سازندگان بازی‌ها می‌توان به شرکت‌های2K Games با بازی‌ مافیا2 برای کنسول های بازی ایکس‌باکس360 و PS3، الکترونیک‌آرتز با بازی‌هایی مانند Bulletstorm و Dead Space 2 برای همان کنسول‌های بازی، Konami با بازی‌هایی مانند Castlevania: Lords of Shadow و مایکروسافت با بازی‌هایی مانند Gears of War 3 برای ایکس باکس 360، سونی اینترتینمنت با بازی‌هایی مانند God of War: Ghost of Sparta  برای PSP و وارنر‌براس با بازی‌هایی مانند Batman: The Brave and the Bold برای کنسول بازی Wii اشاره کرد.

ای‌تری 2010 موفق، پر از جلوه‌های بصری خیره‌کننده، خبرهای خوب برای بازی‌دوستان و با استقبالی چشم‌گیر به پایان رسید. این نمایشگاه به دلیل تقاضای بالا ناچار شد فروش بلیت را یکی‌دو هفته مانده به آغاز نمایشگاه متوقف کند. در این نمایشگاه غول‌های صنعت بازی در کنار رقابت تازه بر سر فناوری سه‌بعدی، کنترل حرکت را هم مورد توجه قرار داده بودند و می‌شد امسال را هم ادامه جنگ کنترل حرکت در ای‌تری 2009 دانست. از شرکت‌های سازنده بازی‌ها می‌‌توان به حضور الکترونیک‌آرتز، کونامی و وارنربراس با بازی‌های متعددی برای کنسول‌های گوناگون اشاره کرد.

از دید بازدیدکنندگان تازه‌های زیادی وجود داشت اما روی شخصیت‌پردازی شخصیت‌های بازی‌های ویدئویی و خلق داستان‌های تازه تلاش اندکی شده بود. پیش‌بینی می‌شود ای‌تری 2011 هفتم تا نهم ژوئن سال آینده -17 تا 19خردادماه 1390- و مانند سال‌های پیش در لس‌آنجلس برگزار شود. باز هم روز آغاز ای‌تری سه‌شنبه خواهد بود تا فرصت کافی برای برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی به شرکت‌های پیشرو در این صنعت داده شود. ای‌تری 2010 با این پیام که صنعت بازی زنده، پرتکاپو و محبوب‌تر از همیشه است پنج‌شنبه گذشته به کار خود پایان داد تا به صنعت بازی برای اثبات توانمندی‌های خود فرصتی یک‌ساله بدهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =