۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۲

هم‌زمان با پنجمین سالگرد رونمایی از پرمخاطب‌ترین بازی استراتژیک جهان، فصل‌نامه تمام رنگی دنیای وارکرافت نیز منتشر خواهد شد تا علاوه بر مشتاقان این بازی، سهمی از خریداران مجموعه‌دار را هم به جمع مشتریان بلیزارد اضافه کند.

محبوبه عمیدی: نظرتان در مورد چاپ یک نشریه جدید، با کیفیتی عالی و تمام گلاسه چیست؟ در این اوضاع نا به‌سامان نشر، برای ناشر بیشتر شبیه خودکشی می‌ماند؟ نه!

نکته دیگری هم وجود دارد. اگر به مجله‌هایی که این روزها چاپ می‌شوند نگاهی بیندازید، می‌بینید که اغلب آنها بابت کاهش صفحات تبلیغاتی که قبلا وجود داشته‌اند، روز به روز باریک‌تر از قبل می‌شوند.

اما به نظر ایده‌پردازان فیوچر - ناشر رسانه‌ای پرطرفدارترین بازی‌های دنیا - بهترین زمان برای انتشار World of Warcraft همین روزهاست. انتظار می‌رود اولین شماره نشریه دنیای وارکرافت که به صورت فصل‌نامه منتشر خواهد شد، هم‌زمان با نمایشگاه بلیزکان - بزرگ‌ترین فستیوال دوست‌داران دنیای وارکرافت - در اناهایم، ایالت کالیفرنیا رونمایی شود. این فصل‌نامه، نشریه رسمی WoW خواهد بود و توسط گروه نویسندگان و بخش سردبیری اکتیویشن بلیزارد، ناشر WoW تهیه و تحت نام همین ناشر توزیع خواهد شد.

قطعا، زمانبندی برای ارائه این فصل‌نامه بسیار‌هوشمندانه است: ارائه اولین شماره آن برای زمانی در پاییز جاری، برنامه‌ریزی شده که هم‌زمان با جشن پنجمین سالگرد رونمایی بازی‌های WoW خواهد بود. با حدود 5/11 میلیون بازیکن که در سراسر جهان شیفته دنیای وارکرافت هستند، فیوچر امیدوارست با طرح ایده‌هایی مانند کار هنری قوی، ارائه اطلاعات پشت‌پرده بازی‌ها و پیشرفت‌های مداوم، نگاهی عمیق به مجموعه بازی‌ها و آموزش ریزه‌کاری‌ها، اطلاعاتی جسته‌گریخته از ویژگی‌های تازه و محصولات دیگر WoW، تجربه‌ای بسیار باارزش را به دوست‌داران دنیای وارکرافت پیشکش کند. علاوه بر این، فیوچر این نشریه را مجموعه‌ای بسیار‌جذاب برای مجموعه‌داران کتاب و مجلات هم پیش‌بینی کرده است.

در هر حال، فیوچر مدل تجاری پیچیده‌ای را برای این نشریه انتخاب کرده است. هر شماره 148 صفحه پیش‌بینی شده و حتی یک صفحه هم برای تبلیغات در نظر گرفته نشده است. به عبارت دیگر سهم درآمد این نشریه از تبلیغات صفر است و تمام هزینه‌ها باید به وسیله حق اشتراک مشترکان فصل‌نامه تأمین شود. از سوی دیگر، می‌توان گفت، پویایی این نشریه به واسطه رکود بازار تبلیغات تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت و این فصل‌نامه از ایده‌های رنگارنگ تبلیغاتی و تغییر مسیرها که تاکنون باعث حذف بسیاری از مجلات شده‌اند، در امان خواهد ماند.

مطابق اعلام فیوچر، فصل‌نامه دنیای وارکرافت تنها برای مشتریان ارسال خواهد شد و اصلا به صورت تک‌شماره به فروش نخواهد رسید. مشترکان این نشریه در ایالات متحده باید سالانه 40 دلار/ 40هزار تومان حق اشتراک بپردازند، که این رقم در قاره اروپا 35 یورو/ 50هزار تومان و برای علاقه‌مندان انگلیسی 30 پوند/ 48هزار تومان خواهد بود. این نشریه به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی در دسترس خواهد بود.

جان گاور، مدیر بخش بین‌الملل فیوچر‌پلاس، ناشر این فصل‌نامه می‌گوید: «بازار نشریات دارد دوران بسیار‌سختی را پشت سر می‌گذارد. البته این رکود تنها متعلق به مجلاتی است که قسمتی از هزینه‌هایشان را با تبلیغات پوشش می‌دهند. می‌توانم بگویم، مجلات ما به خصوص عناوینی که با سرگرمی مرتبط می‌شوند، در این مدت با اقبال بیشتری نسبت به قبل روبرو بوده‌اند».

این ممکن است درست باشد، اما این فصل‌نامه برای رسیدن به جایگاهی که ناشر آن در نظر دارد، باید مجموعه‌ای پر‌هزینه از هنر تبلیغ را همراه با مقالاتی بی‌نقص از روزنامه‌نگارانی کهنه‌کار و اطلاعاتی به‌روز از پشت‌پرده بازی‌ها، گردآوری کند تا بتواند علاقه‌مندان به دنیای پر‌نشیب و فراز وارکرافت را قانع کند علاوه بر هزینه 15 دلاری اشتراک این بازی‌ها در ماه، رقم 40 دلاری اشتراک سالانه نشریه را بپردازند، آن‌هم در حالی که به صورت آنلاین، به اطلاعات وسیعی در مورد بازی‌ها دسترسی خواهند داشت. این پیشنهادی نیست که عده زیادی از آن استقبال‌کنند، حتی بعضی از شیفتگان این بازی هم به این پیشنهاد جواب مثبت نخواهند داد.

کاترینا گلرام، مدیر سابق اجرایی یکی از شرکت‌های فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و از علاقه‌مندان دنیای وارکرافت می‌گوید: «این مجله به‌درد من نمی‌خورد. من علاقه‌ای به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این بازی ندارم. من نمی‌توانم مادامی که دارم این بازی را انجام می‌دهم از آن فرار کنم. من با اشتراک این نشریه دچار مشکل می‌شوم، چون باید به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد بازی‌ها به صنفم جواب پس بدهم».

رون ماینرز، کارشناس رسانه‌های اجتماعی و از دوستداران این بازی می‌گوید: «به وضوح مشخص است که برای عده‌ای از بازیکنان، وعده هنرهای زیبای مرتبط با این بازی، بسیار وسوسه‌انگیز است. یکی از ویژگی‌های برجسته این بازی، برای بسیاری از علاقه‌مندان به آن، هنر به کار رفته در جلوه‌های بصری این مجموعه است. زمانی که شما قهرمان داستان هستید، استفاده دقیق از جلوه‌های بصری در متن بازی حماسی، بازی را به تجربه‌ای بسیار ملموس و واقعی برای شما تبدیل خواهد کرد».

ماینرز در پاسخ به این سئوال که از مشترکان این فصل‌نامه خواهد شد یا نه، می‌گوید: «ترجیح می‌دهم مشترک این نشریه نشوم، اما از سوی دیگر گمان می‌کنم اگر این فصل‌نامه به همان زیبایی و کیفیتی باشد که فیوچر ادعا می‌کند و به بعضی از اطلاعات پشت پرده این بازی که همیشه محرمانه نگه‌داشته می‌شوند، اشاره کند، ارزش مشترک شدن را داشته باشد! باید بیشتر فکر کنم».

اولین شماره
دن آمریچ، سردبیر جدید این فصل‌نامه می‌گوید: «پیدا کردن نویسندگان توانایی که به این سری از بازی‌ها علاقه داشته باشند، کار سختی نیست. بسیاری از کارکنان فعلی این نشریه از بازیکنان دنیای وارکرافت هستند. به کارگرفتن کسانی که چیزی از این بازی نمی‌دانند، به نظر غیر‌منطقی می‌رسد. یکی از نویسندگان این نشریه که ساکن انگلستان است، آموزش یک گروه 800 نفره از دوستداران این بازی را به عهده دارد».

آمریچ می‌گوید به این دلیل که انتشار اولین شماره این فصل‌نامه هم‌زمان با جشن پنجمین سالگرد ارائه بازی خواهد بود، این شماره به بازنگری روند بازی در پنج‌سال گذشته و ارزیابی پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها خواهد پرداخت، این شماره با تمرکز به مشهورترین اتفاقات در آموزش این بازی و مراحل اجرای آن انتشار خواهد یافت و پاسخ دوستداران این بازی را نیز به تغییرات و اتفاقات پوشش خواهد داد.

آمریچ اضافه می‌کند: «این شماره به بررسی چگونگی تکامل اجتماعی و فرهنگی دنیای وارکرافت در کنار رشد تکنیکی آن خواهد پرداخت».

گاور می‌گوید: « فیوچر با بلیزارد کار کرده و یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان این بازی را به خدمت گرفته است، تا کاری هنری و بدیع را خلق کند. من گمان می‌کنم دوستداران دنیای وارکرافت دیوانه‌اش بشوند».

در نهایت فیوچر، قصد دارد این نشریه را به گونه‌ای طراحی کند، که علاوه بر منبعی منظم و قابل اعتماد از اطلاعات بازی و آموزش‌های مرتبط با آن، به اثری هنری باکیفیت بالا تبدیل شود و در طولانی‌مدت مورد توجه مجموعه‌دار‌های کتاب و مجلات قرار گیرد.

گلروم می‌گوید: «یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن، تعداد بی‌شمار بازیکنان این بازی است که به شرکت در انجمن‌های گفتگوی مرتبط با آن معتاد شده‌اند و اهل خواندن وبلاگ‌ها و سایر منابعی هستند که به این بازی مرتبط می‌شوند. آنها هم می‌توانند به شمار دوستداران این نشریه اضافه شوند. من مطمئنم که همیشه خریدارانی برای این فصل‌نامه وجود خواهند داشت، مجموعه‌دار‌هایی که باید همه‌چیز را در مورد همگان بدانند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =