در حال حاضر به دلیل کمبود خوراک تنها از 70 درصد ظرفیت اسمی واحدهای پتروشیمی استفاده می شود.

به گفته مدیر سابق برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، در حال حاضر سطح تولید پتروشیمی با سرمایه گذاری صورت گرفته در این صنعت برابری نمی کند تا جاییکه در حال حاضر از 70 درصد از سرمایه گذاری صورت گرفته در این صنعت استفاده می شود.

براساس اظهارات محمد حسن پیوندی که از اردیبهشت ماه امسال بازنشسته شده و در حال حاضر به عنوان دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی مشغول به فعالیت است، در حال حاضر تنها از 70 درصد از ظرفیت اسمی مجتمع های پتروشیمی بهر برده می شود و 30 درصد از این ظرفیت به دلیل کمبود خوراک و مشکلات کوچک فنی بلا استفاده باقی مانده است.

وی که تا پیش از این سخنگوی دولت در بخش صنعت پتروشیمی محسوب می شد امروز به عنوان سخنگوی بخش خصوصی از منافع این بخش دفاع کرد و تاکید داشت:اصل 44 قانون اساسی بر خصوصی سازی تاکید دارد و من نیز با حضورم در این انجمن سعی دارم تا مشکلات و موانع موجود بر سر پیشرفت این بخش را در جهت رسیدن به اهداف چشم انداز 20 ساله هموار کنم.

پیوندی در خصوص تامین خوراک پتروشیمی ها تصریح کرد: در صورتیکه نتوانیم خوراک خود را از داخل کشور تامین کنیم قطعا واردات مواد اولیه را در اولویت کارخود قرار می دهیم.

این مدیر صنعت پتروشیمی کشور در پاسخ به این سوال که در اینصورت به سمت وارد کننده شدن پیش می رویم متذکر شد: کشورهایی چون تایوان،ایتالیا و ژاپن خود مواد اولیه چون گاز را برای تولید محصولات پتروشیمی ندارند اما در حال حاضر با واردات مواد اولیه یکی از موثرترین کشورها در عرضه محصولات پتروشیمی به کشورهای دیگر هستند.بنابراین می توان با واردات مواد اولیه نیز یکی از موثرترین کشورها در صادرات محصولات پتروشیمی بود.و از این بابت جای نگرانی وجودندارد.

به گفته او ، در حال حاضر به دلیل آنکه تولید مجتمع ها کمتر از ظرفیت اسمی آنهاست هزینه تولید نیز افزایش یافته است.به عنوان مثال واحد بوعلی سینا به دلیل کمبود خوراک زیر ظرفیت اسمی خود تولید می کرد که خوشبختانه با واردات مواد اولیه این مجتمع در حال حاضر سودآور محسوب می شود.

وی همچنین در خصوص قیمت خوراک نیز تصمیم موجود در خصوص فروش خوراک به قیمت 65 درصد قیمت فوب خلیج فارس به پتروشیمی ها را در صورتیکه به قیمت 65 درصد قیمت فروش خوراک در منطقه تعیین شود را مناسب دانست و خواستار توجه بیشتر مسوولان درتعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها شد.

براساس اظهارات وی ، طی برنامه صورت گرفته قرار است 20 درصد از سود سالانه پتروشیمی ها در بخش پایین دستی نفت سرمایه گذار کنند که در صورت آنکه دولت با تعیین قیمت مناسبی برای خوراک این راه را برای افزایش سودآوری پتروشیمی ها باز بگذارد 20 درصد مبلغ حاصله در بخش سرمایه گذاری در بخش پایین دستی صرف خواهد شد.

 

 

  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =