حقوق مسافر در پروازهای تاخیری و باطل شده‌ چیست؟

ابطال پرواز و بیشتر از آن تاخیر یک پرواز اتفاق کم و نادری در ایران نیست اما آنچه کمتر دیده می‌شود آگاهی مسافر از حقوق خود در چنین شرایطی است.

 در بیشتر مواقع با تاخیر یا باطل شدن یک پرواز مسافران سرگردان در فرودگاه نمی‌دانند که شرکت‌هواپیمایی چه وظیفه‌ای در برابر آنها دارد در حالی که دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی مشخص می‌کند که شرکت‌های هواپیمایی در صورت تاخیر و یا ابطال یک پرواز داخلی چه کاری باید انجام دهند و مسافران چه میزان می‌توانند پول بلیت خود را بازگردانند. این دستورالعمل شامل بلیت‌های چارتر نمی‌شود.

ابطال پرواز از سوی شرکت هواپیمایی

 از زمان خرید تا یک هفته قیل از پرواز پرداخت کامل وجه بلیت توسط شرکت هواپیمایی
 ابطال از ۶ روز تا ٢۴ ساعت * پرداخت کامل وجه بلیت
* ارائه یک فقره بلیت با ٣٠٪ تخفیف و مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی به مسافر توسط شرکت هواپیمایی
‏ابطال از ٢۴ ساعت مانده تا زمان پرواز 

* پرداخت کامل وجه بلیت

 * ارائه یک فقره بلیت نیم بها و مشابه از نظر مسیر و کلاس پروازی به مسافر توسط شرکت هواپیمایی

ابطال پرواز به دلیل شرایط جوی فرودگاه مبدا، مقصد و مسیر * پرداخت کامل وجه بلیت توسط شرکت هواپیمایی

تاخیر پروازها

تاخیر ١ تا ٢ساعت   * پذیرایی، مشروط به وجود زمان کافی و ایجاد نکردن تاخیر بیشتر
تاخیر بیش از ٢ساعت تا ۴ ساعت

 *  انجام پذیرایی

 *  انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی  

 *  یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین

 *  نهایتا پرداخت کامل وجه بلیت در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی 

تاخیر بیش از ۴ ساعت

 *  در صورتی که منجر به پرواز شود: ارائه یک فقره بلیت با تخفیف ۳۰ درصد مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی توسط شرکت‌های هواپیمایی 

 * در صورتی که منجر به ابطال پرواز شود: پرداخت کامل وجه بلیت و ارائه بک فقره بلیت با تخفیف ۵۰ درصد مشابه  از نظر مسیر و کلاس پروازی توسط شرکت هواپیمایی 

منبع: چمدان

2121

کد خبر 824392

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    3 0
    خب چراشبیه همچنین دستورالعملی روابلاغ کنن که بصورت بنردرکنارهمه شرکتها درفرودگاه نصب شودتامسافران همانجابه حقوق خوداشناشوند.
  • بی نام FR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    5 0
    والا همین دیروز پرواز ایران ایر از تهران به دزفول بخاطره بارونی که توی دزفول میومد ، فرودگاه اهواز فرود اومد. بعدش تمام مسافرارو همینجوری ول کردن توی اهواز. نه کسی پاسخگو بود نه کسی میگفت چیکار باید بکنیم. فقط سه ساعت مارو توی فرودگاه نگه داشتن به این بهونه که نیم ساعت دیگه میریم دزفول. آخرش گفتن پرواز برمیگرده تهران و بیاید وسایلتون رو تحویل بگیرین. جالبه که حرف از حقوق مسافر میزنن ولی نمیگن شما کجا باید شکایت کنی که رسیدگی بشه به حرفات
  • کریم IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    5 0
    این خود دولت هست که به این شرکت ها بهاء میدهد و این حق مسافر به طور روشن و واضح نابود میشود .... زنگ میزنیم که تاخیر بیش از دو ساعت بوده و کنسل کردیم و بلیط رو بردیم برای پس گرفتن وجه میگن سه رو دیگه و الان یکماه هست نمیدهند و شکایت کردیم و هیچ نتیجه نداشه ........
    • شهروند IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
      2 0
      آفرین،دقیقا این بلا سر من هم اومده همه و همه دستشون تو یه کاسه ست!به کی از کی باید شکایت کرد؟
  • شهروند IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
    2 0
    چرا بیخبر از شرایط موجود اینا رو می نویسید؟!کدوم شرکت هواپیمایی یا حتی هواپیمایی کشوری پایبند این حقوقه؟خدا رو شکر که با این نوع مدیریت ها و پیشامدهای اقتصادی پروازها خالی از مسافرند،چوب خدا صدا ندارد.
  • کمال US ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    2 0
    در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان پرواز دبی رو از دست دادم بازداشتم کردن فقط بخاطر یک دهان شویه خارجی که در جیب کت داشتم ضرر5 میلیونی ام بکنار دادگاهی هم شدم طرف نمیدانست دهان شویه به انگلیسی یعنی mouthwash و گفت بوی الکل مانند دارد فرستاد برای دادگاه و آزمایشگاه که مشخص شود محلول دهان شویه چیست ! با احترام فراوان به پرسنل فرودگاه اصفهان اما بنده بخاطر این همه ضرر و بی احترامی که بهم شد دیگر هرگز از پروازهای این فرودگاه به خارج سفر نمی کنم متاسفم