۶ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

رکود در بازار ملک کلنگی

ریزش قیمت در بازار مسکن در راه است؟

با انتخاب شهردار جدید و وزیر جدید راه و شهرسازی، بازار مسکن در فاز انتظار قرار گرفت
ریزش قیمت در بازار مسکن در راه است؟

بازار مسکن سردرگم است این را فعالان بازار مسکن در پاسخ به سئوالات متعدد در خصوص وضعیت بازار بر زبان می آورند و معتقدند هنوز در شرایط تازه بازار خود را پیدا نکرده است.

به گزارش خبرآنلاین در حالی که متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۸۶ میلیون ریال رسیده و رشدی ۸۳ درصدی در بازار خرید و فروش این کالا، به گواه آمار به ثبت رسیده، اتفاق افتاده اما بررسی ها نشان می دهد از حدود یک ماه قبل بار دیگر رکود در این حوزه خودنمایی کرده و خرید و فروش به کف رسیده است.

 یکی از فعالان بازار مسکن در مرکز تهران درباره میزان خرید و فروش به خبرنگار ما گفت: تحت تاثیر افزایش نرخ مسکن، خانه های قدیمی تر و حتی کلنگی خریداران خوبی پیدا کرده بودند و بازار روی حرف فروشنده ها می چرخید اما درست وقتی ماجرای انتخاب شهردار پیش آمد دوباره سکته ای در بازار رخ داد.

 وی با اشاره به اتفاقات هفته اخیر گفت: وقتی شهردار جدید انتخاب شد عده ای گفتند شرایط صدور محوز ساخت و ساز تغییر می کند و از این رو دیگر به راحتی نمی توان ساختمان های بلند مرتبه ساخت.  وی گفت: همین روز چهارشنبه خبری بازار را تکان داد و شرایط ساخت و ساز خصوصا در حوزه تعداد پارکینگ ها عوض می شود و طبیعی است که در چنین شرایطی ابتکار عمل بازار از دست فروشنده خارج می شود.  وی گفت: تا زمانی که شهردار تازه برنامه اش در حوزه ساخت و ساز را اعلام نکند، این رکود ادامه دار خواهد بود.

یکی از مشاوران املاک در منطقه فردوسی نیز دراین باره گفت: آگهی فروش خانه کاهش یافته است و این روزها اغلب کسانی که برای خرید مراجعه می کنند، در حقیقت متقاضی فهمیدن قیمت ها هستند نه خرید و فروش واقعی.

 وی ادامه داد: اگر سختگیری شهردار برای صدور مجوز ساخت و ساز حقیقت داشته باشد، بازار ملک کلنگی که امسال رونق گرفته بود، بار دیگر کساد خواهد شد.

متقاضیان واقعی خرید کنند

در عین حال مصطفی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک نیر به خبرآنلاین گفت: بازار مسکن در مدت زمانی کوتاه شاهد دو تغییر بزرگ بوده است، اول تغییر وزیر راه و شهرسازی و دوم تغییر شهردار، در نتیجه طبیعی است که وقفه ای برای اطلاع یافتن از برنامه های این دو مسئول که به طور مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند، داشته باشد.

 وی گفت: این نافی خرید و فروش نیست و من همچنان معتقدم متقاضیان واقعی که پولی برای خرید دارند، دست نگه ندارند و خرید خود را انجام دهند چرا که حضور سرمایه گذاران در این بازار فعلا کاهش یافته و این وضعیت بازار را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

 او در پاسخ به این سئوال که ریزش قیمت دلار و سکه چقدر در کاهش قیمت مسکن موثر است، گفت: گذشته از جو روانی عوامل بنیادین تولید مسکن نیز با رشد قیمت روبرو بوده اند، مصالح ساختمانی و آهن آلات و ... همگی گران شده و این گرانی سبب افزایش قیمت تمام شده مسکن می شود.

او ادامه داد: به هر روی به نظر نمی رسد شوک کاهشی در بازار مسکن در راه باشد اما بی تردید تخلیه حباب روانی بازار سکه و ارز بر تخلیه حباب روانی بازار مسکن نیز تاثیرگذار است.

 نه افزایش وام، نه انفرادی سازی؛ راهکار چیست؟

در عین حال برخی کارشناسان اقتصادی نیز با تاکید بر اینکه نه افزایش تسهیلات در شرایط فعلی تاثیرگذار است و نه سیاستگذاری در جهت انفرادی سازی، تاکید دارند که باید با اجرای سیاست هایی انبوه سازی را در کشور تشویق کرد چرا که هم مانع گسترش افقی شهرها می شود و هم هزینه ساخت و ساز را کاهش می دهد.

 بیت الله ستاریان در این خصوص می گوید : مسکن محل امن سرمایه گذاری بلند مدت است اما بی تردید برای کاهش هزینه ساخت و ساز به منظور ایجاد شرایط دسترسی همه اقشار جامعه به مسکن لازم است تدابیری برای کاهش هزینه تمام شده اندیشیده شود.

 به گفته وی توجه به انبوه سازی و استفاده از تکنولوژی های مدرن در فرآیند ساخت و ساز این مهم را محقق خواهد کرد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    31 21
    یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن، همین آقای خسروی رئیس اتحادیه املاک و دیگر همکارانشان هستند که از این افزایش بسیار منتفع بوده و با خط دادن اشتباهی به مردم ،هر روز قیمت مسکن را بیشتر و بیشتر می کنند!!!!!!!!!...
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
      4 0
      تمام دلالهاومحتکران وبنگاهیهامنفی دادن!
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    15 7
    اتفاقا قیمت زمین و مسکن بصورت عکس متاثر از قیمت دلار و سکه هست. یعنی هر وقت دلار و سکه پایین بیاد سرمایه ها میاد سمت مسکن و هر وقت بالا بره سرمایه ها از سمت مسکن میاد سمت دلار و سکه. در هر صورت چیزی ارزون نمیشه فقط شاید به رکود بره.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    18 6
    این آقای خسروی محترم خیلی خیلی خیلی داره تلاش می کنه مردم رو راضی به خرید کنه. عمو جان! با بلایی که رفقای شما سر مسکن اوردند کسی توان خرید نداره. نه اینکه دارند و نمی خرند، کاری کردید که امثال من مصرف کننده واقعی کلا بی خیال خانه دار شدن شدیم. ملکی که پارسال 190 می گفتند، امسال 330 قیمت گذاشتن! من کارمند چطور بخرم؟ تنها چیزی که می توانست بازار مسکن را سامان دهد تدوین و تصویب و اجرای قوانین سخت گیرانست که دست دلال رو از بازار کوتاه کنه که متأسفانه تا حالا اتفاق نیفتاده
  • من IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    18 27
    انشاالله نمی ذارن که آپارتمان های فشل بسازید و به قیمت خون پدرتان به مردم بفروشید. در این مدت خیلی به مردم بد کردید و یکی از بدترین اصناف بودید.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    7 10
    تا حالا چه چیزی در این کشور بعد گرون شدن ارزون شده که مسکن هم شاملش بشه
  • حسين IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    13 23
    اين اقاي خسروي خيلي دوست داره قيمتها پايين نياد. ولي اينجوري نخواهد شد. هركسي كه ذره اي از اقتصاد و بازار ايران شناخت داشته باشه مي فهمه كه با وضع موجود سالها ي سال ركود در بازار مسكن خواهد بود مگر اينكه ريزش در قيمتها بوجود بياد. پيش بيني من اينه كه ريزش سنگين در بازار مسكن داشته باشيم اما زمانش قابل تشخيص نيست.
  • املاک IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    23 14
    قیمت ها قطعا کاهش خواهد یافت . چون خریداری وجود ندارد .
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    10 19
    این آقای قلی خسروی کی بازنشسته میشه؟ همیشه هست!!!
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    16 16
    در اینکه بازارها دچار رکود شدید خواهند شد و قیمتها کاهش خواهند یافت شک نکنید چون قدرت خرید مردم به شدت افت کرده و سرمایه در گردش بسیار کم شده است.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    9 1
    صد در صد
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    14 26
    دلار به زیر 10 تومان خواهد رسید و مسکن هم شاهد کاهش قیمت سنگین خواهد بود. فقط آنهایی که دلار 15 تومانی خریده اند ناراحت هستن. اما اغلب مردم از ریزش قیمت خوشحال میشن.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    7 1
    والا ما با هزار بدبختی پارسال پول جور کردیم وام گرفتیم سپرده گذاشتم بانک مسکن واسه وام مسکن یکم ، امسال اومدیم دنبال خونه هرچی گشتیم هیشکی نفروخت به ما به خاطر اینکه موعد دریافت واممون چند ماه طول میکشید و هر روز هر معاملات املاکی می رفتیم یه قیمت می گفتن ، خسته شدیم بخدا از مستاجری واقعا اعصابی برامون نمونده انقد دنبال خونه گشتیم از دست این دلال ها و بنگاهی ها ،همشون مقصر اصلی این گرانی هستند. خونه ای که با 250 تومن می تونستیم خبریم الان 500 تومن میدن، دیه نمی تونیم بخریم واممون هم اونجا افتاده .....
  • من IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    3 0
    چنان میگه "متقاضیان خرید کنند" که انگار متقاضیان پول دارن ولی منتظرن یکی ازشون خواهش کنه! ببینید دیگه چقدر با مردم عادی فاصله طبقاتی دارن که حتی این رو هم درک نمیکنن! تو محله ما وقتی نوساز متری 4 تومن بود لب میگزیدیم که زیاده، حالا شده متری 10 تومن! دیگه چطور بخریم؟ حیف اونهمه صرفه جویی و عمری که رفته و آخرش هم که هیچی نمونده جز اعصاب داغون! آخه ما اگه پول داشتیم خونه متری 10 میلیونی بخریم که یکساااال وا نمیستادیم وام مسکن بگیریم که!!! تو همون ارزونی میرفتیم جای خوب تهران خونه میخریدیم خب. درک این مساله واقعا سخته یعنی؟؟؟