جذب گردشگر با ستون‌های بازالتی ۸۰ میلیون ساله در ترکیه

یک پدیده جالب زمین‌شناختی که با نام ستون‌های بازالتی (basalt column) شناخته می‌شود، باعث جذب ۴۰ هزار بازدیدکننده در عرض چند ماه در شمال ترکیه شده است و مقامات محلی هم تلاش می‌کنند تا این پدیده‌ی زیبا و کمیاب را به همه معرفی کنند. این پدیده‌ی زمین شناختی در این ابعاد فقط در چند نقطه‌ی دنیا وجود دارد و فرآیند به وجود آمدن آن هم میلیون‌ها سال طول می‌کشد.

جذب گردشگر با ستون‌های بازالتی ۸۰ میلیون ساله در ترکیه

این منظره‌ خاص طبیعی در شمال استان بارتین و در فاصله‌ی ۱۷ کیلومتری شهر کوچک گزل‌حصار واقع شده است. آنطور که پیدا است این ستون‌های طبیعی در اثر فرآیند خروج مواد مذاب (لاوا) از آتشفشان‌ها و سپس سرد و کریستالیزه شدن در یک شرایط خاص به وجود می‌آید. این پدیده در خیلی از نقاط کوهستانی دنیا دیده می‌شود اما کمتر نقطه‌ای پیدا می‌شود که ستون‌های آن ارتفاع و ابعاد به این بزرگی داشته باشند. به ویژه این که این ستون‌های بازالتی درست در کنار دریای سیاه واقع شده و پوشش گیاهی هم آن را زیباتر ساخته است.

جذب گردشگر با ستون‌های بازالتی ۸۰ میلیون ساله در ترکیه

فواد دورسون مدیر فرهنگ و گردشگری استان بارتین در همین موضوع اظهار داشت:

مهمترین ویژگی این منطقه همین ستون‌های بازالتی ۸۰ میلیون ساله است. لاوای بیرون آمده از دل زمین، این ستون‌ها و اشکال هندسی را ساخته است. ستون‌هایی که برخی شکل ۵ ضلعی و برخی ۶ ضلعی دارند. ستون‌های بازالتی گزل‌حصار با دیگر نمونه‌ها متفاوت است، ستون‌های بازالتی موجود در دنیا اکثراً افقی هستند اما در اینجا هم ستون‌های افقی و هم عمودی دیده می‌شوند.

جذب گردشگر با ستون‌های بازالتی ۸۰ میلیون ساله در ترکیه

مقامات محلی با توجه به فرصتی که داشتند، پروژه‌ای را برای جذب گردشگرها به این منطقه شروع کردند. بعد از فراهم شدن امکانات اولیه و شناساندن منطقه به مردم موفق شدند در طول ۴ ماه ۴۰ هزار بازدیدکننده جذب کنند. آقای دورسون درباره‌ی هدف این پروژه گفت: هدف ما افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر است تا بتوانیم آن را به مقصدی برای گردشگرهای بین‌المللی تبدیل کنیم.

جذب گردشگر با ستون‌های بازالتی ۸۰ میلیون ساله در ترکیه

طبق این پروژه قرار است در کنار این پدیده‌ی زیبا و جالب طبیعی، امکانات رفاهی مثل رستوران، کافه و حتی خانه‌هایی برای اقامت هم ساخته شود. فعلاً در مرحله‌ی اول، یک مسیر پیاده‌روی چوبی برای تماشای ستون‌های بازالتی از زاویه‌ی بهتر نصب شده است.

جذب گردشگر با مواد مذاب 80 میلیون ساله در همسایگی ایران!

ستون‌های بازالتی مشهور دنیا در ایرلند، اسکاتلند و ایالت کالیفرنیا آمریکا هستند و در ترکیه فقط در استان بارتین وجود دارند.

جذب گردشگر با مواد مذاب 80 میلیون ساله در همسایگی ایران!

منبع:لست سکند

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    9 1
    يعني ما از اين پديده هاي زمين شناسي در كشورمان نداريم كه روي آن سرمايه گذاري كنيم؟
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      7 0
      وقتی بدیهی ترین نیازها و امکانات و ازادیهای فردی را نتونیم برای توریست تامین کنیم داشتنشون هیچ سودی نداره
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
    8 1
    مطلب جالبی بود. مشابه این منظره ها رو ما در ماکو، جاده هراز (بعد از پلور) و خیلی جاهای دیگه از کشورمون هم داریم. فرهيختگان كجايند؟
    • بابک ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      0 0
      ولی این پدیده در ترکمیه یه چیز دیگست و در ایران مشابهش نیست.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      0 0
      آقا بابك، احتمالا براي همين هم از قديم گفته اند كه مرغ همسايه غاز است