تلاش مشترک محققان ام.آی.تی و یکی از دانشگاه‌های ژاپن به ساخت صفحات نمایش بزرگی منتهی‌شده که می‌توانند تا چندین ساعت تصویر را حفظ کنند. این صفحات برای ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی درون شهری ایده‌آل هستند

محبوبه عمیدی: در دنیای پرشتاب فعلی هم گاهی سکون و حرکت آهسته مزیت است. به عنوان مثال صفحات نمایش تبلیغاتی بزرگ یا تابلوهای الکتریکی جاده‌ای را در نظر بگیرید که تصویر به نمایش درآمده روی آنها باید صدها بار در هر ثانیه تجدید شود و به همین دلیل به مصرف انرژی بالایی نیاز دارند.

به گزارش نیوساینتیست، تلاش مشترک محققان مؤسسه فناوری ماساچوست، ام.آی.تی و دانشگاه Keio در توکیو، ژاپن به ساخت صفحه نمایشی منجر شده که تنها هر چند ‌ساعت یک‌بار تصویر روی آن تغییر می‌کند. مزیت این روش صرفه‌جویی فوق‌العاده آن در مصرف انرژی الکتریکی است.

اگر قطر این نمایشگر کم‌مصرف را حدود 3.2 متر در نظر بگیریم، به انرژی الکتریکی کمتر از 2 وات نیاز خواهیم داشت، این در حالی است که نمایشگرهای ال.سی.دی فعلی که قطری حدود 1.3 متر دارند تقریبا 100 تا 200 وات برق مصرف می‌کنند.

البته فناوری‌های دیگری مانند جوهر الکتریکی یا کریستال‌های مایع فاز Cholesteric برای ساخت صفحات نمایش کم‌مصرف وجود دارند اما برای استفاده از آنها باید تعداد زیادی صفحه نمایش کوچک برای ایجاد یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ به کار گرفته شود. در نتیجه به کارگیری این فناوری تازه برای تولید صفحات نمایش بزرگی که همیشه روشن هستند و می‌توان آنها را در ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی شهری یا تابلوهای اعلان وضعیت در جاده‌ها استفاده کرد، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

این صفحه نمایش با لایه‌ای از رنگ حساس به نور پوشیده‌شده که در معرض پرتوهای فرابنفش امکان انجام واکنش‌های فتوشیمیایی برگشت‌پذیر را خواهد داشت. لایه دومی نیز از رنگ تابنده یا فسفرسان این صفحه نمایش را پوشانده که در معرض نور فرابنفش در شب روشن خواهد شد. ترکیب این دو لایه باعث می‌شود تابلوها بتوانند تمام مدت شبانه‌روز را روشن باشند.

برای فعال کردن این تصویر از یک پروژکتور با تابش نور فرابنفش استفاده می‌شود که می‌تواند با ایجاد تغییرات شیمیایی در لایه رنگ حتی زمانی که خاموش است تا چندین ساعت تصویر را حفظ کند. با از میان رفتن این اثر فتوشیمیایی تصویر آرام‌آرام محو خواهد شد.

برای جلوگیری از خرابی تصویر توسط پرتوهای فرابنفش نور خورشید یک فیلتر روی صفحه نمایش تعبیه‌شده و پروژکتور پشت و بالای تابلو گرفته است.

تنها مسئله‌ای که این گروه با آن مواجه‌شده اینست که تصاویر گاهی کاملا محو نمی‌شوند و ممکن است سایه‌ای از تصویرهای قدیمی پشت سر تصویر تازه وجود داشته باشد. برای از میان بردن این مشکل ماده حساس به نوری پیش‌بینی شده که می‌تواند با طول‌موج‌های مختلف نور واکنش داده و به این وسیله تصاویر قدیمی را بپوشاند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =