۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲

حسین عبده تبریزی

 

اجرای طرح سهام عدالت از همان آغاز با انتقاد سخت کارشناسان حوزه بازار سرمایه مواجه بود ولی در شرایط فعلی فارغ از آن انتقادهای ساختاری و اجرایی به نظر می‌رسد که این طرح به عنوان یک ابزار تبلیغی برای دولت آن هم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دور دهم بدل به دستاویزی شده است.

هر چند که دولت اعلام می‌کند که سود توزیعی سال جاری شرکت‌های موجود در سبدسهام عدالت نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به حدود 80 هزار تومان رسیده است ولی مردم باید بدانند همین الان که 80 هزار تومان سود سهام عدالت را گرفته‌اند 200 هزار تومان بابت اقساط دو سال گذشته به دولت بدهکار می‌شوند، چون دولت موظف بوده قبل از دادن سود سهام، مطالبات آن را کسر کند، چرا که مطابق آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت با وجود در نظر گرفتن تخفیف 50 درصدی، هر سهامدار باید در دوره زمانی 10 ساله یک میلیون تومان از ارزش سهام 2 میلیون تومانی دریافتی را به دولت پرداخت کند. ولی دولت با اهداف تبلیغاتی این کار را نکرده است و مردم برای دو قسط سال‌های 86 و 87 حداقل 200 هزار تومان به دولت بدهکار شده‌اند.

از سوی دیگر توزیع سود سهام باید از طریق تعاونی‌های استانی بین سهامداران توزیع شود که باز هم دولت با هدف تبلیغی و اینکه خود را رو در روی مردم در توزیع سود قرار دهد، تأکید دارد که خود مستقیماً سود سهام مشمولان سهام عدالت را پرداخت کند.

در مجموع برخوردهای تبلیغی دولت با بازارسرمایه باعث شده تا امیدواری نسبت به آینده بازار سرمایه از میان برود به طوری که با وجود اصلاح قانون بازار سرمایه در سال 84 و بروز امیدواری‌های بسیار در قبال آینده بازار سرمایه کشور هم‌اکنون نسبت بسیار کمتری از مردم در مقایسه با سال‌های گذشته رقبت به خرید سهام از بازارسرمایه کشور می‌کنند و این نگرانی‌ها را نسبت به آینده بازار سرمایه بیش از پیش افزایش می‌دهد.

همچنین اعتماد عمومی را درخصوص سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت افزایش می‌دهد.

دبیرکل سابق سازمان بورس اوراق بهادار تهران

 

کد خبر 8455

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =