۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶

در سال های اخیر کودکان و نوجوانان علاقه خاصی نسبت به کتاب های علمی تخیلی نشان می دهند این نوع از ادبیات در سهم زیادی در پرورش خلاقیت آنان دارد.

ادبیات کودک و نوجوان از عاطفی بودن فاصله گرفته و به سمت علمی و تخیلی شدن حرکت می کند. این موضوع تازگی ندارد و در چند دهه گذشته نیز مطرح بود اما تعداد داستان هایی که در ابن ژانر نوشته می شدند بسیار اندک بود.

به طورذاتی کودکان و نوجوانان به کتاب هایی که به مباحث ناشناخته که خارج از دایره اتفاقات معمولی است می پردازند علاقه مندهستند در گذشته با توجه به دایره معلومات اینگونه کتاب ها کمتر نوشته می شد اما در حال حاضر با توجه به وسعت و پیشرفت علوم در زمینه های مختلف داستان در این ژانر زیاد نوشته می شود. در بازار کتاب ایران کتاب های علمی و تخیلی بیشتر ترجمه هستند و نویسندگان ایرانی زیاد در این ژانر بخت آزمایی نکرده اند.

ذائقه مطالعاتی کودکان و نوجوانان با تغییرات فرهنگی و اجتماعی که طی چند دهه گذشته صورت گرفته تغییر کرده است به گمان من یکی از علل عمده گرایش نوجوانان به سمت ادبیات علمی و تخیلی و فاصله گرفتن آنها از ادبیاتی که بار احساسی و عاطفی دارد نشات گرفته از این مساله است. فزایش بازیهای مختلف رایانه ای و انیمیشن های مختلف که به طور عمده ساخت کشورهای پیشرفته خارجی هستند سلیقه مطالعاتی کودکان و نوجوانان را به سمت موضوعات علمی و تخیلی سوق داده اند.

به گمان من هر دوره زمانی مخاطبان خاص و نیازهای ویژه آنها را به دنیال دارد به همین دلیل این مساله که ادبیات به سمت علمی و تخیلی شدن پیش می رود نگران کننده نیست چون این نوع از ادبیات موجب پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان می شود.
تنها مورد نگران کننده در این بحث غلبه آثار ترجمه بر کتاب های تالیفی است چون نویسندگان در این زمینه کم کاری کرده اند واین موجب گرایش کودکان و نوجوانان به سمت آثار ترجمه شده می شود که این موضوع نیز جای بحث بسیار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =