به گزارش خبرآنلاین، پنهان شدن دو بخش فیلم کوتاه و مستند در میان ستارههای بخش سینمای بلند و حرفهای جشن سینمای ایران همواره به عنوان آسیبی جدی مطرح بوده است؛ مشکلی که از سه سال قبل در مورد بخش مستند و از امسال در بخش فیلمهای کوتاه برطرف شده و عرصه مطرح شدن را برای این دو بخش به وجود آورده است.
رسیدن به استقلال و نمایش اهمیت این بخشها در سینما (دو بخشی که به دلیل نرسیدن به اکران عمومی همواره مورد غلفت و کمتوجهی عموم بودهاند) نیازمند همتی بالا از سوی دو صنف فیلم کوتاه و مستندسازان است.
اعضای این دو صنف این روزها سرگرم داوری فیلمهای ارائه شده به دو بخش فیلم کوتاه و مستند چهاردهمین جشن سینمای ایران هستند.
حیدری فاروقی:جنبه نمادین انتخاب مستندها
رامین حیدری فاروقی مستندساز و تهیهکننده مستند با تاکید براینکه داوری مستند در جشن سینمای ایران اهمیت بالایی دارد، درباره این بخش از جشن خانه سینما به خبرآنلاین، گفت: «انتخاب برترینها در جریان جشن منتقدان خانه سینما بیشتر جنبه نمادین و آیینی دارد، زیرا در جشنها و جشنوارههایی از این دست زمان و مجال کافی برای نشست و نقد و بررسی در مورد آثار و انتقال نقاط قوت و ضعف کارها به کارگردان وجود ندارد.»
او ادامه داد: «بخش مستند جشن سینمای ایران بهانهای برای معاشرت بیشتر مستندسازان با یکدیگر است و از آنجا که معمولاً آرا به صورت جداگانه جمعآوری میشود گفتوگوی چندانی در مورد کم و کیف کارها صورت نمیگیرد. بر این اساس است که معتقدم بیش از هر چیز جوایز این جشن جنبه نمادین دارد و انتخابها لزوماً بر کیفیت کار مستندسازان تاثیر ندارد.»
این عضو هیئت داوری بخش مستند جشن خانه سینما اظهار داشت: «البته در همین شرایط نیز نمیتوان منکر جایگاه و اهمیت بخش مستند جشن سینمای ایران شد. به خصوص بعد از مستقل شدن این بخش از کلیت جشن و برپایی آن به صورت مستقل فعالان عرصه سینمای مستند امکان بیشتری برای بررسی درست کارهایشان به دست میآورند.»
او ادامه داد: «واقعیتی درباره مستند وجود دارد که موجب شده چندان همانند سینمای داستانی مورد توجه عموم نباشد. فضای عمومی تولید آثار فرهنگی مستند جنبه سرگرمی ندارد و ماهیت آن کار فرهنگی و آموزش و آگاهیرسانی است. در عمر بیش از 100 ساله سینما و تلویزیون این رسانهها بیشتر به سمت سرگرمی گرایش داشتند؛ در این میان مستند همواره حال و هوایی متفاوت داشته است.»
فاروقی اظهار داشت: «با وجود اهدافی که برای مستند ترسیم شده، اما از آنجا که یک هنر است باید از تبدیل شدن به یک گزارش تصویری دوری کرد. وقتی به مستندهایی که ساخته میشود نگاهی میاندازیم اغلب با این مشکل که فیلمها چالشی برنمیانگیزند و جسارتی ندارند روبرو میشویم.»
او گفت: «توجه ویژه به آثاری که جنبه تحقیق را هم به درستی مورد توجه قرار دادهاند و فراتر از گزارش تصویری شدهاند میتواند در جریان انتخابهای صنفی مورد توجه قرار بگیرد. از این جنبه دارویهای صنفی میتواند نقش موثری در جریان پیشرفت سینمای مستند داشته باشد.»
این تهیهکننده سینمای مستند با اشاره به اینکه صنف تهیهکنندگان سینمای مستند یکی از اصناف منسجم خانه سینما است، گفت: «صنف تهیهکنندگان خانه سینما جزو اصنافی است که همواره هماهنگی و همراهی و همفکری زیادی داشته است. همواره در این صنف تلاش شده علاوه بر استفاده درست از ظرفیتهای موجود، ظرفیتهای تازهای نیز به وجود آید.»
او ادامه داد: «یکی از این رویکردها تولید مستند با همراهی تلویزیون است. اخیراً تلویزیون در حوزه پخش مستند فعالتر ظاهر شده و در این میان مستندسازان نیز میتوانند از طریق صنف وارد عمل شده و کمیت و کیفیت تولیدات را بالاتر ببرند. یکی از آسیبهایی که متوجه سینمای مستند بوده، تولید سریع آثار و توجه اندک به بخش تحقیقات است. بحث دیگر ما بازاریابی برای سینمای مستند تا از این طریق نیز زمینه توجه بیشتر به این سینما به وجود آید.»
فاروقی اظهار داشت: «در جریان داوری مستندها طی سالیان به این نتیجه رسیدهام که اغلب کارهای مهم یا از سوی برخی مستندسازان شناخته شده ساخته میشوند یا تعدادی مستندساز جوان هر از گاهی کار قابل توجهی ارائه میدهند. بخش دانشگاهی و صنف میتوانند برای ارتقا بخشیدن به کیفیت تولید مستندسازان وارد عمل شوند. در این میان اگر فضای گستردهتری برای بحث و گفتوگو در مورد تولیدات مستدسازان در جریان جشن خانه سینما و سایر برنامههای مشابه به وجود آید میتوان انتظار داشت در مورد کیفیت آثار به جایگاه بالاتری دست پیدا کنیم و مشکلات کمتری در این عرصه به وجود آید.»
دهقانپور: سینمای شریف مستند
حمید دهقانپور مدرس دانشگاه و عضو هیئت انتخاب فیلمهای مستند چهاردهمین جشن خانه سینما درباره انتخاب فیلمهای مستند چهاردهمین جشن سینمای ایران به خبرآنلاین، گفت: «سینمای مستند ایران، سینمایی متفاوت، شریف و تاثیرگذار است، زیرا در این نوع سینما مستندسازان به مسائل و موضوعاتی بیبدیل، نو و جدید نگاه میکنند که حاصل آن ایجاد جایگاهی ویژه و خاص برای این نوع سینما است.»
او با اشاره به فیلمهایی که در جریان انتخاب مستندهای جشن سینمای ایران دیده، گفت: «در مدت زمانی نسبتاً طولانی 580 فیلم مستند را تماشا کردیم که فرصت مغتمنی بود برای ارتباط نزدیک با سینمای مستند. فیلمهای مستندی که در این مدت دیدم فرصت را به وجود آورد تا از نزدیک سینمای مستند ایران را دنبال کنم و تازهترین محصولات این عرصه را ببینم؛ فرصتی که تصور میکنم بسیار ارزشمند بود و به هیچ وجه اتلاف وقت نبود.»
دهقانپور درباره تفاوتهای داوری مستند در جشن خانه سینما نسبت به سایر جشنوارههای مستند گفت: «نمیتوان به طور صد درصدی تفاوتی را میان داوری در جشن خانه سینما با سایر جشنوارهها در نظر گفت، زیرا معمولاً در حوزه سینمای مستند همواره داوریها به صورت تخصصی و از سوی افراد صاحبنظر در این حوزه صورت میگیرد.»
او ادامه داد: «در بخش مسابقه فیلمهای داستانی جشن سینمای ایران داوری با سایر جشنها و جشنوارهها متفاوت است، زیرا تنها در این نوع داوری است که اعضای صنف در مورد کار یکدیگر داوری میکنند و گزینش آثار از سوی خود سینماگران اتفاق میافتد.»
او اظهار داشت: «اما در مورد سینمای مستند همواره چنین است که افرادی از میان فعالان این عرصه که اغلب از نزدیک مستندسازی را دنبال میکنند، آثار ارائه شده به جشن خانه سینما را مورد داوری قرار میدهند.»
دهقانپور اظهار امیدواری کرد داوریهای جشن خانه سینما در حوزه سینمای مستند دارای جسارت لازم باشد و گفت: «میتوانیم امیدوار باشیم داوریها در این حوزه با جسارت بالایی انجام شود، زیرا وقتی آثار از سوی اعضای صنف مورد ارزیابی قرار میگیرند، انتظارها برای اعمال نگاه تخصصیتر بیشتر میشود.»
او ادامه داد: «با توجه به نتیجه داوریهای جشن سینمای ایران در حوزه مستند طی سالهای اخیر، متوجه شدهایم جشن سینمای ایران همواره رویکرد و تفکر خاص خودش را دارد که حاصل نگاه صنفی به کارها است. با توجه به مدت زمانی که در هیئت انتخاب آثار حضور داشتم،اصلاً بعید نمیدانم امسال در جریان داوریهای بخش مستند جشن خانه سینما شاهد انتخابهای جسورانه و حسابشدهای باشیم که بتواند تاثیر مفید و مثبت خود را بر سینمای ایران بگذارد.»
مکری: تکرار سوژه و فضا آفت فیلم کوتاه است
شهرام مکری یکی از داوران بخش فیلم کوتاه جشن خانه سینما تاکید کرد فیلمهای کوتاه باید تنوع بیشتری داشته باشند.
او درباره فیلمهای کوتاهی که در این دوره از بخش فیلم کوتاه جشن سینمای ایران مورد داوری قرار گرفتهاند، گفت: «تعدادی از فیلمهای داستانی که در این دوره از جشن خانه سینما دیدهام جذاب بودهاند، اما به نظر می رسد رویکرد ثابتی در انتخاب فیلمهای این بخش وجود داشته که این مسئله موجب شده برخی از کارها تکراری به نظر برسند و مشابهت در فضا و سوژه آنها وجود داشته باشد.»
او ادامه داد: «بیشتر فیلمهای کوتاهی که دراین بخش دیدم داستانی مینیمال را روایت میکنند و ساختارشان بیشتر نزدیک به سینمای مستند است.»
این کارگردان شناخته شده فیلم کوتاه با تاکید براینکه آثار کوتاه داستانی میتوانند تکیه بیشتری به بخش داستانگویی داشته باشند، گفت: «به نظر من فیلمهای این بخش میتوانستند متنوع تر و داستانگوتر باشند، اما میتوانم با صراحت اعلام کنم در این دوره سه چهار فیلم جذاب و خوب دیدم که بسیار دوستشان دارم.»
مکری با اشاره به مستقل شدن داوری بخش فیلم کوتاه جشن سینمای ایران گفت: «مستقل شدن بخش فیلم کوتاه از فیلمهای بلند اتفاق خوشایندی است. من ابتدا نگران این مسئله بودم که با مستقل شدن این بخش به صورت بخشی جداگانه ممکن است اعتبار و شأن آنها زیر سئوال رفته و به رویدادی حاشیهای و کم اهمیت بدل شود.»
او همچنین اظهار داشت: «حضور داوران شناختهشده و کارگردانان پیشکسوت در زمینه داوری فیلمهای کوتاه موجب اعتبار این بخش میشود. خوشبختانه امسال حمایت بسیاری ازجانب پیشکسوتان وهنرمندان از بخش فیلم کوتاه شده است. حضور افرادی مانند ناصر تقوایی و عباس گنجوی به عنوان داور در این دوره باعث اعتبار بخشیدن به این بخش شده که جای خوشحالی دارد.»
نظر شما